Одним з головних напрямів інноваційного розвитку економіки є формування та впровадження нових бізнес-моделей підприємницької діяльності на основі цифрових технологій. Бізнес-процес – це сукупність дій та завдань з виконання певного виду діяльності: постачання продукції, надання послуг, здача в експлуатацію об’єкта та ін. При цьому процеси повинні бути організовані так, щоб забезпечити якомога нижчу собівартість і якомога вищу цінність для клієнтів. Цифровізація бізнес-процесів – це оптимізація ресурсного потенціалу компанії для підвищення ефективності виконання завдань шляхом впровадження новітніх технологій у бізнес-процеси.
На основі ієрархічної структури бізнес-процесів [1] доцільно виділити такі основні напрями впровадження цифрових технологій у бізнес-процеси: цифровізація виробничої діяльності; цифровізація контролю виконання робіт та якості продукції; цифровізація логістичної діяльності; цифровізація маркетингової діяльності; цифровізація управління фінансовими та матеріальними ресурсами; цифровізація управління людськими ресурсами; цифровізація управління інформацією; цифровізація комунікативних процесів.
Цифровізація процесу виробництва спрямована на зменшення використання людського фактору та ручної праці в процесі функціонування підприємства. Це досягається шляхом впровадження комп’ютерних систем для створення, аналізу, змін проектів (CAD, САПР): використання автоматизованих систем технологічної підготовки виробництва (CAM, CATIA V5), застосування автоматизованих виробничих ліній, впровадження адитивного виробництва (3D– друк); використання машинного навчання для прогнозування технічного обслуговування обладнання; інтеграція промислових роботів. Також в Україні серед підприємств стає поширеним такий вітчизняний програмний продукт як ERP-система IT-Enterprise корпорації «Інформаційні технології». Ця система має комплексні проекти впровадження «Industry 4.0» на підприємствах сфери промисловості та сільського господарства.
Впровадження стратегій управління якістю продукції реалізується через сертифікацію за міжнародними стандартами якості, впровадження систем контролю якості на виробничих лініях, постійне поліпшення якості продукції чи послуг.
Цифровізація логістичної діяльності передбачає впровадження логістичних системи для визначення точних координат об’єкта, планування ресурсів підприємства, систем управління транспортом, складом, виробництвом, взаємовідносинами з клієнтами, наявність вантажів, вид транспорту, маршрути руху, організація дистрибуції тощо. Також, щодо «Industry 4.0», варто відзначити «хмари» для зберігання даних. Цифрові відносини будуються зазвичай в рамках цифрових платформ. Прикладом може слугувати інноваційна логістична платформа Trans.eu, що об’єднує всі існуючі системи управління перевезеннями, заявками, моніторингу і пропонує новiтні рiшення. Важливим етапом на шляху до цифровізації у логістиці є електронна транспортна накладна (e-CMR) та електронна авіанакладна (e-AWB).[2]
Серед інструментів цифрового маркетингу слід виділити наступні: SEO-маркетинг; Email-маркетинг; PPC (реклама з оплатою за клік); контент-маркетинг; SMM-маркетинг; партнерський маркетинг; Big Data – технології; CRM-система (Customer Relationship Managment), головне призначення якої пов'язане з процесом організації взаємозв'язку зі споживачами та його ефективним управлінням [3].
Цифрова трансформація фінансового сектора передбачає впровадження сучасних платіжно-розрахункових систем, цифрового банкінгу, бухгалтерського програмного забезпечення зі штучним інтелектом, що дозволяє розширювати клієнтську базу, підвищувати фінансову стійкість, суттєво спрощувати процеси звітності.
Цифровізація управління персоналом передбачає впровадження програм ефективного управління персоналом та мотивацій, інвестування в навчання та розвиток персоналу, що дозволяє підвищити ефективність праці, налагодити роботу і взаємодію між працівниками без фізичної прив’язки до робочого місця.
Для ефективного управління на основі даних організації використовують data-driven-менеджмент –інструмент, що включає методологію ухвалення стратегічних рішень на основі даних з інтеграцією аналітичних звітів у ключові бізнес-процеси організації і ґрунтується на виявленні нових резервів для розвитку промислових комплексів, скороченні транзакційних витрат тощо [4].
Основними цифровими інструментами комунікативних процесів є соціальні мережі, месенджери, електронна пошта, веб-сайти, кол-центри, смс-повідомлення, мобільні пропозиції тощо. Зворотній зв’язок забезпечує взаємодія з потенційним клієнтом через інтернет-майданчики, яка може відбуватися в режимі реального часу і цілодобово.
Список джерел:
1. Дергачова В. В., Воржакова Ю. П., Хлебинська О. І. Організація бізнес-процесів в умовах цифровізації. Вісник ХНУ ім. В.Н. Каразіна. Серія «Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм». 2021.Вип.14. С. 60-68. DOI: 10.26565/2310-9513-2021-14-06
2. Семенюк С., Боднар Д. Цифрова логістика як інструмент трансформації економіки ІІІ міжнародна науково-практична конференція учених та студентів «Цифрова економіка як фактор інновацій та сталого розвитку суспільства» 6-7 грудня 2022 р. C. 101-103
3. Білоусько Т. Цифровізація маркетингової діяльності підприємства. Економіка та суспільство, 2023 (52). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-52-76
4. Нетудихата К. Цифровізація управління організаціями. Економіка та суспільство, 2023 (56). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-155
|