:: ECONOMY :: ПРАВОВИЙ СТАТУС ЗАКАРПАТТЯ У СКЛАДІ ЧЕХОСЛОВАЧЧИНИ :: ECONOMY :: ПРАВОВИЙ СТАТУС ЗАКАРПАТТЯ У СКЛАДІ ЧЕХОСЛОВАЧЧИНИ
:: ECONOMY :: ПРАВОВИЙ СТАТУС ЗАКАРПАТТЯ У СКЛАДІ ЧЕХОСЛОВАЧЧИНИ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 36

Термін подання матеріалів

17 грудня 2024

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ПРАВОВИЙ СТАТУС ЗАКАРПАТТЯ У СКЛАДІ ЧЕХОСЛОВАЧЧИНИ

 
21.06.2024 02:23
Автор: Іванов Станіслав Юрійович, кандидат історичних наук, Харківський національний університет внутрішніх справ
[5. Юридичні науки;]


Закарпаття перебувало у складі Чехословаччини упродовж майже 20 років. Одним із ключових питань цього історичного періоду для населення регіону було визначення його правового статусу. Питання правового статусу Закарпаття у складі ЧСР розглядаються в II та V розділах колективної праці «Нариси історії Закарпаття» (том II) [1]. Серед зарубіжних публікацій особливе місце займають праці науковців української діаспори - вихідців із Закарпаття, які проживають переважно в США і Канаді. Це праці Вікентія Шандора [2], Петра Стерча [3], Юліана Химинця [4] та інших. Оцінюючи вагомий внесок як вітчизняних, так і зарубіжних науковців, варто зазначити, що питання, пов’язані з державним і правовим статусом регіону та русинів-українців у період між двома світовими війнами, поки що досліджені досить епізодично і не повністю.

Після розпаду в жовтні 1918 року Австро-Угорської імперії була створена Чехословацька Республіка. У цей час, на основі рішень Сен-Жерменського мирного договору від 10 вересня 1919 року, підписаного між країнами-переможцями в Першій світовій війні та Австрією, Закарпаття увійшло до складу ЧСР. Відповідно до умов згаданого договору Чехословацька Республіка брала на себе відповідні зобов’язання стосовно врегулювання та забезпечення правового статусу русинів-українців на Закарпатті. Головними з яких, були зобов’язання уряду ЧСР щодо надання краю широкої автономії для розвитку місцевого самоврядування, з губернатором та представницьким законодавчим органом народу – Соймом.

10 вересня 1919 року на міжнародному рівні було деклараційно урегульовано природне право на національне та державне самовизначення русинів-українців Закарпаття, враховуючи конкретну політичну ситуацію в світі. Проте, на практиці, ці права не були втілені в реальне життя.

Конституція Чехословацької Республіки декларувала обмеження автономних прав русинів-українців, що не відповідали букві й духу Сен-Жерменського міжнародного мирного договору. Наприклад, були обмежені права губернатора та законодавчого органу Сойму. Губернатор краю призначався президентом ЧСР за підтримки Уряду і був відповідальним перед Соймом Підкарпатської Русі. Також, розпорядженням Уряду від 20 квітня 1920 року всю цивільну владу в Підкарпатській Русі було передано віце-президентові, що обмежило права губернатора [5, с. 56]. 

Уряд ЧСР дискримінував населення Закарпаття не лише в політико-правовому полі, але й у виборчій системі. Наприклад, у 1920 році в ЧСР відбулися парламентські вибори, але на Закарпатті їх не провели, незважаючи на вимоги політичних партій. Урядовці вважали, що місцеве населення не готове до самоврядування, що стало приводом для відмови в наданні автономії. Парламентські вибори на Підкарпатській Русі відбулися лише в березні 1924 року через настійливі вимоги політичних партій. Однак результати цих виборів були анульовані після наступних парламентських виборів у 1925 році. Автономний статус Закарпаття було проголошено урядом ЧСР лише в жовтні 1938 року, коли республіці загрожував розпад. Тільки 22 листопада 1938 року під тиском міжнародних політичних і внутрішніх чинників Чехословаччина виконала свої зобов'язання з надання де-юре автономних прав русинам-українцям, змінивши свій державний устрій на федеративний, що включав Чехію, Словаччину та Підкарпатську Русь.

14 березня 1939 року, у день розпаду федеративної держави Чехословаччини, населення Карпатської України виявило високу національну свідомість та політичну волю, проголосивши незалежну державу. На засіданні Сойму Карпатської України було обрано президентом Августина Волошина. 15 березня Сойм Карпатської України офіційно оголосив акт самовизначення русинів-українців і встановив автономне самоуправління на своїй території.

Таким чином, у відповідності до Сен-Жерменського мирного договору, ухваленого світовою спільнотою 10 вересня 1919 року, вперше було де-юре визнано право русинів-українців Закарпаття на своє національне та державне самовизначення. Це право було пізніше декларативно закріплено в Конституції Чехословацької Республіки. Однак, упродовж 1920-30-х рр. Чехословацька Республіка, яка була демократичною державою за своїми принципами, духом і спрямуванням, не надала реальної автономії русинам-українцям Закарпаття.

Список літератури:

1. Нариси історії Закарпаття. Том II (1918-1945). Ужгород. 1995. 652 с.

2. Шандор В. Закарпаття, історико-правовий нарис IX ст. до 1920 р. Нью-Йорк. 1992. 292 с.

3. Карпато-Українська держава: 3 історії визвольної боротьби карпатських українців у 1919-1939 роках. Ужгород. 1996. 288 с.

4. Тернистий шлях до України. Ужгород. 1996. 384 с.

5. Бедь В. В. Політико-правове становлення Закарпаття у складі Чехословацької республіки (1919-березень 1939 рр.) Науковий вісник Ужгородського університету. Серія. Історія. Ужгород. 2002. Вип. 7. С. 56.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
СВІТОГЛЯДНО-ІСТОРИЧНІ УЯВЛЕННЯ ПРО ЗЛОЧИН
21.06.2024 02:26
МІЖНАРОДНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ПРОТИДІЇ НЕЗАКОННОМУ ОБІГУ НАРКОТИЧНИХ ЗАСОБІВ, ПСИХОТРОПНИХ РЕЧОВИН АБО ЇХ АНАЛОГІВ
14.06.2024 18:48
РОЗВИТОК КОНЦЕПЦІЇ ЧЕТВЕРТОГО ПОКОЛІННЯ ПРАВ ЛЮДИНИ В МІЖНАРОДНОМУ ПРАВІ
11.06.2024 21:27
КОНВЕНЦІЙНЕ ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТТЯ «КАТУВАННЯ» В МІЖНАРОДНОМУ ПРАВІ
11.06.2024 21:13
ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ КРИПТОВАЛЮТ У МІЖНАРОДНОМУ ПРАВІ
09.06.2024 15:48
ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ПРИНЦИПІВ ПРАВА
05.06.2024 14:30




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.181 сек. / Mysql: 1599 (0.14 сек.)