Сучасне управління освітніми закладами є складним і багатогранним процесом, який вимагає інноваційних підходів і всебічного розуміння різноманітних аспектів освіти. В умовах глобалізації, швидкого розвитку технологій та постійних змін у суспільстві, ефективне управління освітніми установами стає все більш важливим для забезпечення високої якості освіти. Інтеграція філософських підходів в управління освітніми закладами відкриває нові перспективи для розуміння й розв'язання комплексних проблем, що постають перед освітніми інституціями [2, с. 312]. Філософія, яка вивчає фундаментальні питання буття, пізнання, цінностей та етики, може запропонувати глибокі інсайти та концептуальні рамки для керівників освітніх закладів.
Впровадження філософських підходів в управління освітніми закладами сприяє розвитку критичного мислення, креативності та інновацій, відповідно такий підхід дозволяє керівникам не лише ефективно розв'язувати поточні проблеми, але й передбачати майбутні виклики, створюючи стратегічні плани, які базуються на глибокому розумінні сутності освіти та її ролі у суспільстві.
Інтеграція філософських підходів у сучасне управління освітніми закладами ґрунтується на необхідності створення більш глибокого та цілісного розуміння процесів навчання та розвитку. Перш за все, філософія освіти, як дисципліна, пропонує критичне осмислення цілей, методів та результатів навчання, що дозволяє адміністраторам не тільки приймати ефективні рішення щодо організації освітнього процесу, але й формувати такі освітні середовища, які сприяють розвитку критичного мислення, творчості та соціальної відповідальності серед здобувачів освіти [1, с. 3]. Другий принцип інтеграції філософських підходів полягає в етичному вимірі управління. Філософія допомагає керівникам освітніх закладів усвідомлювати важливість моральних цінностей у своїй діяльності, тобто чесність, справедливість, повагу до кожного члена освітнього процесу та орієнтацію на загальне благо [3, с. 4012]. Застосування етичних принципів у прийнятті рішень сприяє створенню довірливого та співпрацюючого середовища, що є необхідною умовою для ефективного навчання та розвитку. Третій аспект стосується критичної педагогіки, яка підкреслює важливість активної участі здобувачів освіти в освітньому процесі [5, с. 303]. Відповідно до цієї концепції, управління освітніми закладами повинно включати механізми, що заохочують студентів до активного осмислення і критичного аналізу навчального матеріалу.
Останній, але не менш важливий принцип – це інтеграція екзистенційних аспектів у процес управління, адже філософія допомагає розуміти значення людського існування та індивідуальних пошуків сенсу життя [4, с. 1071]. У контексті управління освітніми закладами це означає створення умов для особистісного зростання кожного здобувача освіти та викладача, підтримку їхніх індивідуальних шляхів розвитку та самоактуалізації.
Світова наукова спільнота виокремлює ключові філософські підходи і як вони можуть бути застосовані в управлінні освітніми закладами:
- гуманістичний підхід фокусується на розвитку особистості, самореалізації та взаємоповазі. У рамках управління освітніми закладами цей підхід виражається через: індивідуальний підхід до здобувачів освіти та менторів, тобто це забезпечення можливостей для самовираження та саморозвитку кожного члена спільноти; підтримка емоційного та соціального добробуту, тобто створення середовища, де здобувачі освіти та викладачі відчувають себе безпечно та підтримано;
- конструктивістський підхід наголошує на активному залученні здобувачів освіти в освітній процес, де знання будуються на основі попереднього досвіду та нових відкриттів, відповідно реалізація відбувається через: активні методи навчання, тобто використання проєктної діяльності, групової роботи, дискусій та зворотний зв'язок й рефлексію, тобто регулярний аналіз освітнього процесу й результатів з метою постійного вдосконалення;
- екзистенціалістичний підхід підкреслює індивідуальну свободу, відповідальність і сенс життя. В освітньому управлінні це означає, перш за все підтримку автономії, тобто надання здобувачам освіти та викладачам більше свободи у виборі навчальних методів та змісту. По-друге, це розвиток критичного мислення, тобто заохочення здобувачів освіти до самостійного мислення, постановки запитань і пошуку власних відповідей;
- прагматичний підхід акцентує на практичності та застосуванні знань у реальних ситуаціях, а саме: проєктно-орієнтоване навчання, тобто реалізація проєктів, що мають практичну цінність для здобувачів освіти та спільноти й інтеграції теорії та практики, через забезпечення зв'язку між теоретичними знаннями та їх практичним застосуванням;
- критична педагогіка спрямована на боротьбу з соціальною нерівністю та несправедливістю через освіту. У цьому контексті важливе сприяння соціальній справедливості, тобто створення умов для рівного доступу до освіти всіх соціальних груп та підтримка активного громадянства через залучення здобувачів освіти до соціально важливих проєктів та ініціатив;
- постмодерністський підхід визнає множинність і різноманітність знань, відмовляючись від абсолютних істин. Тобто через використання інтердисципліного підходу відбувається залучення знань з різних дисциплін для комплексного розуміння проблем та плюралізму ідей та методів через підтримку різноманітних підходів до навчання та викладання [3; 4; 5].
Отже, інтеграція філософських підходів у сучасне управління освітніми закладами є ключовим аспектом, який сприяє створенню інноваційного та ефективного освітнього середовища. В умовах динамічних змін, глобалізації та висхідного впливу технологій традиційні методи управління часто не забезпечують необхідний рівень гнучкості та адаптивності. Філософські підходи розширюють рамки управлінських практик, додаючи до них глибокий аналіз цінностей, етики та соціальної відповідальності й це дозволяє створювати освітні заклади, які здатні краще реагувати на виклики часу і забезпечувати високий рівень якості освіти.
Крім того, філософські підходи стимулюють розвиток аналітичного та критичного мислення серед управлінців, що важливо для прийняття обґрунтованих рішень в умовах невизначеності та складності сучасного світу. Філософський аналіз допомагає глибше розуміти сутність проблем та знаходити інноваційні рішення, враховуючи різноманітні погляди та контексти. Таким чином, інтеграція філософських підходів у сучасне управління освітніми закладами сприяє їхньому успішному розвитку та адаптації до нових викликів.
Список літератури:
1. Азізова К. Етапи моніторингу якості освіти у вищому навчальному закладі. Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця. Витоки педагогічної майстерності. 2016. Випуск 17. С. 3-12
2. Фуркало В., Фуркало В. Філософський аналіз моніторингу і диференціації в освіті . Věda a perspektivy. 2024. №. 4 (35). С. 312-321.
3. Hasan, S. Abdulkarim. John Dewey’s Intellectual Form Of Educational Philosophy In Contemporary Era. Journal of Positive School Psychology. Vol. 6, No 5. 2022. P. 4110-4118.
4. Peters M., et al. Philosophy of education in a new key: A collective project of the PESA executive. Educational Philosophy and Theory. 2022. № 54.8. Р. 1061-1082.
5. White J. The take-up of Rawls’ theory of the good in philosophy of education. Theory and Research in Education. 2021. № 19.3. Р. 301-307.
|