В процесі розвитку бального танцю, англійськими асоціаціями викладачів бальних танців видавались підручники з техніки виконання актуальних на той час фігур та поєднань.
Перший підручник з техніки виконання європейських бальних танців (автор Алекс Мур) був виданій в 1937 році. Це був величезний прорив у систематиці фігур і величезна допомога всім викладачам. В ньому була проведена перша систематизація всіх відомих на той час танцювальних фігур.
В 1976 році вперше була видана книга Гая Хью Говарда «Техніка європейських бальних танців». Ця книга багаторазово перевидавалась з урахуванням впливу тенденцій і часу. Вилучались з часом не актуальні фігури та добавлялись нові. В світовій практиці бальних танців загальноприйнятим є наступний розподіл виконавців за класом майстерності: Початківці, Є клас, Д клас, С клас, Б клас, А клас та Міжнародний клас. Кожному з класів майстерності дозволений до виконання певний перелік фігур. Усі фігури, котрі описані в книзі Гая Говарда, відносяться до максимально для виконавців С класу. А для виконавців старших класів джерелом знань були лишень відео з міжнародних змагань із можливістю приблизного копіювання без глибокого розуміння механіки та енергетики руху, та семінари із запрошенням іноземних тренерів. Але як завжди – скільки тренерів – стільки думок та бачень.
І ось в Англії в 2004 році вперше була видана нова загально визнана революційна книга Джефрі Херна «Техніка розвинених фігур європейських бальних танців». Спочатку цей підручник пройшов апробацію в кращих танцювальних школах Англії. Цей підручник появився в Англії у вільному доступі для вчителів бальних танців та танцюристів. Підручник випускався разом з компакт-диском, на якому була записана демонстрація всіх описаних фігур (демонструють Чемпіони Світу Мірко Гозоллі та Алесія Бетті). Але через відсутність у вільному доступі на ринку України (продається тільки в Англії) цей підручник до сьогодні залишається недосяжним для більшості українських педагогів та виконавців. Багато з них і не знають про існування даного підручника.
Саме поява підручника Джефрі Херна «Техніка розвинених фігур європейських бальних танців» та можливість надання танцюристам старших танцювальних класів (В, А та М) та студентам профільних ВУЗів знань за новим рівнем. Це привело до появи в навчальній програмі ряду ВУЗів нових, ексклюзивних на теренах України, навчальних предметів «Поглиблене вивчення танцювальної техніки», «Віртуозні рухи в бальній хореографії» та «Поглиблене вивчення віртуозної техніки в бальній хореографії».
У підручнику Джефрі Херна «Техніка розвинених фігур європейських бальних танців» фігури розподілені за такими ознаками:
1) фігури з сильним рухом і зі зміною шейпу (форми верхньої частини пари): Біжучий спін-поворот, Біжуче плетиво, Біжуче перо, Біжуче перо в ПП, Бічні кроси, Синкоповані бічні кроси, Подвійні бічні кроси, Швидкі відкриті та закриті зворотні та Натуральні телемарки;
2) фігури з сильними обертаннями включаючи півот: Тамбл поворот, Оверспін, Променадний півот, Шасе-рол, Бігтоп, Телеспін, Телесвівл;
3) стаціонарні фігури з великою ступінню обертання та спінування: Стендінг спіни та Зворотні імпетуси;
4) фігури із використанням прийомів зупиненого, прохідного та ховерного руху: Зупинені натуральний та зворотній повороти, Прохідний контра чек, Ховер кроси у різних варіантах виконання.
5) фігури зі свівлами, рондами та хуками: Свівли ліворуч та праворуч, Обернені свівли, Рудольф-фоловей, Твісти з рондами та Лег-хук;
6) спеціальні розвинені фігури повільного фокстроту: Продовжене плетиво, Чотири перо, Три фолевеї, Ховер в ПП після Перо-фінішу, Дія ховер кросу, Прохідний ховер крос;
7) Спеціальні розвинені фігури Танго: Поворотний файвстеп після Сеймфт лаунджу, Подвійне шасе, Четвертні удари, Чек назад, Лок в ПП, Фен, Іспанський дрег;
8) спеціальні розинені фігури Квікстепу:
Пеперпот, Скетер шасе, Маятникові поінти, Вудпекер, Статер шасе, Баунс-локи, Ножиці, Ракета, Тіпсі в Бічний чек - Чек назад – Оверсвей;
9) фігури - лінії (позування): Оверсвей, Хінч, Тілт оверсвей, лівий та правий Лаундж, Сейм фут лаундж, Ерос лінія, Крісло, Ікс лінія.
Пізнання танцю, мистецтво володіння власним тілом та танцювальна мода не стоять на місці, а знаходяться у постійному розвитку. Сподіваюсь, що згодом появляться нові навчальні підручними з мистецтва виконання і викладання бального танцю. І ми, звичайно ж, можемо сподіватися, що в майбутньому наші танцювальні дуети внесуть свою частку в майбутнє бального танцю, в прекрасне видовище розвитку танцювальної форми з безперервним розвитком цікавої ритмічної інтерпретації руху.
Список літератури
1. Alex Moor. The Ballroom Dancе. Kingston. 1963. пер. О. Іванова. Київ, 2008. 316c.
2. Geoffrey H. A technique of advanced standard ballroom figures. London, 2004. 240 p.
3. Howard G. Technique of Ballroom Dancing. London, 2011. 206 p.
4. Howard G. The Waltz & Basic priniples. London, 2011. 52 p.
5. Howard G. The Tango & Basic priniples. London, 2011. 48 p.
6. Howard G. The Foxtrot & Basic priniples. London, 2011. 54 p.
7. Howard G. The Quickstep & Basic priniples. London, 2011. 56 p.
8. The Ballroom Technique. Imperial Society Teachers of Dancing/ пер. О. Іванова. Київ, 2004. 136 c.
|