У сучасному світі комунікаційники використовують різноманітні способи привернення уваги саме до їх продукту. І для того, щоб створити будь-який матеріал, потрібно розуміти, для кого ти це робиш. Мета полягає у дослідженні цільової аудиторії та її сегментів для подальшої розробки авторського друкованого видання «Ідентифікація». Відповідно до поставленої мети потрібно виконати такі завдання: дослідити методи визначення цільової аудиторії та розподілення її на сегменти; визначити сегменти цільової аудиторії авторського газетного видання «Ідентифікація». За об’єкт дослідження взято авторське газетне видання «Ідентифікація». Предметом дослідження визначено цільову аудиторію і її сегментацію друкованого видання.
Серед методів використовували: аналіз (аналіз методів визначення цільової аудиторії), опис (опис змісту методу «5W», що використовувався в роботі), робота з документами (пошук інформації у друкованих виданнях (книгах), яка відповідає визначеній тематиці), інтерв’ю (проведення глибинних інтерв’ю для визначення сегментів цільової аудиторії). Авторське газетне видання буде містити в собі сукупність матеріалів, присвячених темі сексуальної освіти, і в широкому обсязі розкривати її. Визначення сегментації цільової аудиторії саме для видання конкретно-визначеної тематики обумовлює новизну роботи.
За основу для визначення цільової аудиторії нами був обраний метод «5W», описаний Марком Шеррінгтоном, засновником бренд-консалтингової компанії «Added Value», у книзі «Added Value: the Alchemy of Brand Led Growth». Його суть полягає у визначенні цільової аудиторії за відповідями на п’ять питань: хто наша цільова аудиторія (Who?); чому читачі можуть зацікавитися нашою газетою (Why?); що вони хочуть отримати і що ми їм пропонуємо (What?); де вони зможуть ознайомитися з нашим друкованим виданням (Where?); коли або в якому випадку вони його прочитають (When?) [1]. Відповіді на ці питання дають можливість визначити, хто є основними читачами видання, їхні інтереси, потреби, демографічні характеристики (вік, стать, місце проживання, рівень доходу тощо). Це сприятиме персоналізації контенту і створенню матеріалів, які відповідатимуть інтересам і потребам різних сегментів, щоб підвищити їхню зацікавленість і лояльність. Зосередимо зусилля на найбільш перспективних сегментах, щоб максимізувати віддачу від вкладених ресурсів у створення та розповсюдження контенту. Отримання зворотного звʼязку від різних сегментів аудиторії, з метою адаптації та вдосконалення видання відповідно до очікувань читачів, сприятиме розвитку продукту.
Таким чином, сегментація цільової аудиторії дозволяє глибше зрозуміти і ефективніше взаємодіяти з читачами.
У процесі роботи було проведено десяток глибинних інтерв’ю в форматі телефонних розмов і визначено, що до цільової аудиторії авторського газетного видання «Ідентифікація» можуть входити різні групи людей. Серед основних виокремили дві категорії, у яких детальніше описали кожен із сегментів цільової аудиторії: за віком і за напрямком діяльності.
До першого сегменту належить молодь віком 14–16 років. Це переважно школярі, для яких незвично говорити про тему сексуальної освіти; вони ще не мали статевих зв’язків, або, якщо мали, то потребують більшої обізнаності в цій темі; люди, що усвідомлюють чи починають усвідомлювати свою приналежність до ЛГБТК+ спільноти і стикаються з соціальними бар’єрами на ґрунті цього. Болісними точками цього сегменту виділяємо виникнення питання «чому я відрізняюсь від інших?»; важкість у спілкуванні з батьками, однолітками; низький рівень знань із визначеної тематики; негативний досвід перших сексуальних контактів; вплив стереотипів суспільства; деформоване уявлення про модель формування відносин з потенційними партнерами тощо.
Другий сегмент – це молодь віком 17–24 роки: переважно – школярі, студенти, які вже мали досвід сексуальних зв’язків; вони турбуються про власну безпеку, тому потребують більшої обізнаності у цьому питанні; розвиваються у професійному плані, але не знають, чи потрібно ставити в пріоритет розвиток стосунків з партнером; бояться або не знають, як вибудувати серйозні стосунки з партнером; люди, що усвідомлюють чи починають усвідомлювати свою приналежність до ЛГБТК+ спільноти і стикаються з соціальними бар’єрами на ґрунті цього. До больових точок цього сегменту належать: дискомфорт, недостатній рівень досвіду у спілкуванні на теми «табу» з партнером; втрата почуттів до партнера через довготривалість стосунків; невміння розставити кордони і їх відстоювати; відчувають дискомфорт у стосунках з партнером, який не можуть усунути; не мають стосунків через відсутність «гідних кандидатів».
Молодь віком 25+ років: переважно особи, що мають довготривалі стосунки, як романтичні, так і сексуальні; планують майбутнє в моделі сімейного життя; замислюються про народження дитини; батьки одного чи декількох дітей; пари, що не планують дітей («чайлдфрі»). Серед больових точок сегменту визначили: тиск з боку суспільства, наративи про термінову необхідність створення сім’ї і народження дітей; різниця в поглядах стосовно поняття «сім’я» у обох партнерів; наслідування сталих моделей поведінки суспільства.
За напрямком діяльності цільова аудиторія газетного видання «Ідентифікація» сегментується таким чином: вчителі, психологи/сексологи, батьки.
Вчителі: категорія людей, які можуть використовувати авторське газетне видання в якості джерела інформації для налагодження освітнього процесу. Тема сексуальної освіти у школах не має широкого і ефективного розповсюдження. Зазвичай освітяни «старої закалки» використовують підручники чи методи, які були створені задовго до сучасних досліджень в сфері сексології. Таким чином, використовуючи «Ідентифікацію» в якості джерела інформації, педагог/педагогиня зможе дати своїм учням ґрунтовний і актуальний пласт знань.
Психологи/сексологи: сегмент, який може використовувати газету як один з актуальних ресурсів отримання знань і застосування їх в роботі. Через брак актуальних джерел інформації та суспільних упереджень, повʼязаних із сексуальною освітою, спеціалісти стикаються з проблемою відсутності розвитку щодо обізнаності з деяких тем. Через те, що визначена тематика все ще залишається табу, це ускладнює доступ до обʼєктивної та сучасної інформації як для спеціалістів, так і для їхніх клієнтів.
Батьки: прошарок суспільства, що вже має власних дітей і свідомо хоче захистити їх від наслідків, які виникають внаслідок необізнаності у визначеній тематиці. Заохочуючи своїх нащадків до ознайомлення з темою сексуальної освіти, батьки зможуть використовувати газетне видання «Ідентифікація» як джерело отримання інформації.
Отже, проведене дослідження дає підстави визначити, що сегментація допомагає точно дослідити аудиторію та адаптувати контент відповідно до її потреб та інтересів. Різноманітні групи читачів авторського друкованого видання «Ідентифікація» мають свої специфічні потреби, проблеми та інтереси, що визначає, які матеріали будуть найбільш актуальними та корисними для них. Створенню цільових матеріалів, які б відповідали конкретним потребам аудиторії, сприяє виявлення специфічних проблем кожного сегмента. Це допоможе виокремити пріоритетні напрямки і теми для висвітлення їх у газеті, що сприятиме ефективній роботі і малому обсягу витрат людських ресурсів. Підтримуючи комунікацію з конкретною групою читачів, редакція видання зможе покращувати продукт і сприяти його популяризації в суспільстві.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Шерінгтон М. Added value: the alchemy of brand-led growth. 2003. p. 16
__________________________
Науковий керівник: Мельнікова Юлія Олександрівна, кандидат філологічних наук, доцент, Бердянський державний педагогічний університет
|