Сучасний театр постійно шукає нові форми вираження та інструменти для дослідження людської природи. Одним з таких інноваційних підходів є фізичний театр, який набирає популярності в Україні та світі. Цей жанр характеризується використанням рухів, пластики, візуальних образів та мінімальної кількості тексту для передачі емоцій, ідей та сюжету. Дана стаття досліджує виставу "VIÑO" білоруського режисера Євгена Корняга, поставлену в Театрі драми і комедії на лівому березі Дніпра, як яскравий приклад фізичного театру та його потенціалу для впливу на глядача.
Фізичний театр: Огляд та особливості
Фізичний театр – це жанр, який ставить на перший план тіло актора як основний інструмент виразності. Він відрізняється від традиційного театру, де акцент робиться на тексті та діалогах, та надає більше свободи для інтерпретації та уяви глядача. До ключових особливостей фізичного театру належать:
Використання рухів та пластики: актори використовують широкий спектр рухів, від танцювальних та акробатичних до мімічних та жестів, щоб передати емоції, характери та сюжет.
Візуальні образи: сценографія, костюми, світло та звук відіграють важливу роль у створенні атмосфери та підкресленні емоційного стану героїв.
Мінімальна кількість тексту: текст використовується рідко або взагалі відсутній, що дозволяє глядачеві зосередитись на візуальних образах та рухах акторів.
Універсальність: фізичний театр долає мовні бар'єри та культурні відмінності, оскільки рухи та емоції є універсальними для всіх людей.
Аналіз вистави "VIÑO"
Вистава "VIÑO" є прикладом дослідження складних тем – життя, кохання, самотності, стосунків між людьми та впливу алкоголю на них. Вистава не моралізує, а радше пропонує глядачеві поринути у світ емоцій та асоціацій, які викликає вино.
Ключові елементи вистави
Рух та пластика: актори використовують різноманітні рухи – від витончених та граціозних до різких та хаотичних – щоб відобразити різні стани людини під впливом алкоголю: ейфорію, втрату контролю, агресію та відчай. Масові сцени, де актори взаємодіють один з одним.
Сценографія: мінімалістична сценографія, що складається з сірих стін та сходів, символізує буденність та рутину життя, з якої герої намагаються втекти за допомогою вина.
Костюми: перетворення костюмів з елегантних на повсякденні відображає деградацію персонажів під впливом алкоголю.
Символізм: використання вина як центрального символу дозволяє дослідити різні аспекти його впливу на людину – від насолоди та розслаблення до залежності та руйнації.
Музика та звук: музика та звукові ефекти створюють атмосферу та підкреслюють емоційний стан героїв.
Вплив на глядача
"VIÑO" викликає у глядача широкий спектр емоцій – від захоплення красою рухів до співпереживання та роздумів про власне життя та стосунки з алкоголем. Відсутність тексту змушує глядача активно інтерпретувати те, що відбувається на сцені, та шукати власні сенси у візуальних образах.
Значення вистави "VIÑO" для розвитку фізичного театру в Україні
"VIÑO" є важливим кроком у розвитку фізичного театру в Україні. Вона демонструє потенціал цього жанру для дослідження складних тем та створення емоційно насичених вистав. Вистава також сприяє популяризації фізичного театру серед українського глядача та заохочує акторів до експериментів та розвитку своїх здібностей.
Висновки
Фізичний театр є інноваційним підходом до сценічного мистецтва, який дозволяє досліджувати людську природу та емоції на новому рівні. Вистава "VIÑO" Євгена Корняга є яскравим прикладом того, як фізичний театр може впливати на глядача та спонукати до роздумів про важливі життєві питання. Цей жанр має великий потенціал для подальшого розвитку в Україні та світі.
Список джерел:
1. Саранчук, В. Взаємодія класичних та сучасних підходів у фізичному театрі / В. Саранчук // Театральні студії Львова. – 2021. – №6. – С. 59-74.
2. Келлері, Д. Через тіло: практичний посібник з фізичного театру / Д. Келлері. – 2001.
3. Набока, М. Вплив Жака Лекока на розвиток фізичного театру в Україні / М. Набока // Театр Варта. – 2023. – №2. – С. 33-47.
4. Ліцкевич, О. Український театр за 30 років: як змінився та чого чекати у майбутньому / О. Ліцкевич // Суспільне. – 2021. – 19 серпня. – Режим доступу: https://suspilne.media.
5. Миколаєва, Т. Вплив сучасного театрального мистецтва на культурне життя України / Т. Миколаєва // Культура і мистецтво ХХІ століття. – 2023. – №10. – С. 112-129.
______________________
Науковий керівник: Стьопіна Алевтина Юріївна, доктор філософії, Харківський національний університет мистецтв ім. І.П. Котляревського
|