:: ECONOMY :: ТРАНСФОРМАЦІЯ СОЦІАЛЬНИХ СИСТЕМ: СИНЕРГЕТИЧННИЙ ПІДХІД :: ECONOMY :: ТРАНСФОРМАЦІЯ СОЦІАЛЬНИХ СИСТЕМ: СИНЕРГЕТИЧННИЙ ПІДХІД
:: ECONOMY :: ТРАНСФОРМАЦІЯ СОЦІАЛЬНИХ СИСТЕМ: СИНЕРГЕТИЧННИЙ ПІДХІД
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 37

Термін подання матеріалів

23 січня 2025

До початку конференції залишилось днів 22



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ТРАНСФОРМАЦІЯ СОЦІАЛЬНИХ СИСТЕМ: СИНЕРГЕТИЧННИЙ ПІДХІД

 
18.05.2024 13:25
Автор: Чайка Ірина Юріївна, доктор філософських наук, Запорізький національний університет
[7. Філософські науки;]

Важливою ознакою сучасної філософії є її поліпарадигмальність, тобто використання методологічного апарату, що був розроблений в межах великої кількості філософських доктрин. Досліджуючи процес трансформації соціальних систем, доречним є звернення як до діалектичних загальнофілософських методів, так і до методологічних наробок синергетики, що дозволяє збільшити пояснювальний потенціал обох цих парадигм. 

Двома вихідними принципами діалектики є принцип історизму (пов’язаний з ідеєю розвитку) та принцип всезагального зв’язку. Принцип історизму акцентує увагу на необхідності дослідження будь-якого процесу, явища у динамічному контексті, тобто у єдності його минулого, теперішнього і майбутнього, а, отже, у процесі розвитку. Застосування цього принципу дозволяє дослідити особливості функціонування і розвитку суспільства, як соціальної системи. Суспільство, пройшовши стадію перебудови своєї структури, може зберігати свою ідентичність. Таким чином, результатом трансформації є не нова соціальна система, а та ж сама соціальна система у новому структурному стані. Звичайно, адже «розвиток – це закономірна якісна зміна матеріальних і ідеальних об’єктів, що характеризується як незворотна та спрямована. В результаті виникає новий якісний стан об’єкту» [2, с. 18]. Отже, результат розвитку – нова якість об’єкту, а не новий об’єкт. Приймаючи розуміння розвитку у діалектиці у цьому аспекті, ми все ж таки не можемо погодитися з ним в іншому, а саме: в цій парадигмі дві протилежні тенденції суспільного розвитку - прогрес і регрес - розглядаються не як рівноправні. Регрес завжди вважається побічною тенденцією за загальної прогресивної спрямованості розвитку людства. Таким чином, відбувається перебільшення значення необхідності у порівнянні з випадковістю. 

Саме фактор випадковості відіграє неабияку роль у побудованій в рамках синергетичної парадигми концепції розвитку. Згідно з цією концепцією розвиток суспільства (а також зміни у багатьох інших органічних та неорганічних системах) відбувається під впливом великої кількості випадкових факторів. Система (соціальна також), перебуваючи у фазі розгалуження можливих шляхів розвитку (стані нестабільності), точці біфуркації, може почати розвиватися за одним з можливих сценаріїв, який визначається випадковим фактором, який вплине на неї в цей момент. Неважко помітити, що основною проблемою діалектичної і синергетичної концепції розвитку є їхня поляризованість. Розвиток є, в основному, прогресивним, стверджують діалектики; спрямування розвитку визначається випадковими чинниками, тому він може бути і прогресивними, і регресивним, отже, не можна говорити ані про загальні прогресивні, ані про регресивні тенденції у розвитку – такий висновок можна зробити, аналізуючи синергетичну концепцію. Основною проблемою, яка лежить в основі протистояння цих парадигм, є відношення до випадковості. Випадковість у першій методологічній концепції недооцінюється; у другій – абсолютизується. Випадковість може бути визначена, як «суб’єктивно неочікувані, об’єктивно сторонні явища, це те, що в даних умов може бути, а може і не бути» [1, с. 22]. Суб’єктивна неочікуваність може ототожнюватися з суб’єктивною непоінформованістю, незнанням. Можливість зменшити значення випадковості, таким чином, лежить у наявності знання. По відношенню до суспільного розвитку можна сказати, що, чим більшою є загальна маса знання про теперішнє і можливе майбутнє соціальної системи, тим меншим стає значення випадковості. Синергетичний варіант розвитку можливий в ситуації незнання, непоінформованості, коли суб’єктивна неочікуваність розвитку зростає, у зв’язку з неконтрольованістю внутрішніх та зовнішніх чинників. Це, звичайно, можливо за відсутності цілісності соціальної системи, коли зворотний зв’язок між її керівною та керованою підсистемами не є ефективним. Отже, можна дійти висновку, що методологічний потенціал діалектики та синергетики у розгляді проблеми розвитку є надзвичайно великим, якщо не абсолютизувати відповідні положення кожної з них. Діалектичний варіант розвитку можливий у соціальних системах, які розвиваються нормально, тобто на момент початку трансформації є цілісними. Але, знову ж таки, не можна говорити про загальний прогрес суспільств всього світу. Прогресивно будуть розвиватися ті з них, які почали цей процес у нормальному режимі. З іншого боку катастрофічний режим розвитку соціальних систем може бути описаний у руслі синергетичної парадигми. Результатом цього розвитку може бути і прогрес, і регрес, все залежатиме від ступеню суб’єктивної неочікуваності факторів та непоінформованості про умови, що вивели систему до режиму невизначеного розвитку.

Список літератури

1. Василенко М. Проблема випадковості в сучасній науці. Світогляд. 2021. № 2. С.21-25.

2. Сегеда С.А. Методологічні основи категорії «розвиток»: філософський аспект. Економіка та держава. 2018. № 10. С. 14-22.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.165 сек. / Mysql: 1599 (0.129 сек.)