:: ECONOMY :: ПРИНЦИПИ ВИКОРИСТАННЯ ВИРАЗНИХ ЗАСОБІВ СУЧАСНОГО ТАНЦЮ В ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОГТОВКИ МАЙБУТНІХ ХОРЕОГРАФІВ :: ECONOMY :: ПРИНЦИПИ ВИКОРИСТАННЯ ВИРАЗНИХ ЗАСОБІВ СУЧАСНОГО ТАНЦЮ В ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОГТОВКИ МАЙБУТНІХ ХОРЕОГРАФІВ
:: ECONOMY :: ПРИНЦИПИ ВИКОРИСТАННЯ ВИРАЗНИХ ЗАСОБІВ СУЧАСНОГО ТАНЦЮ В ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОГТОВКИ МАЙБУТНІХ ХОРЕОГРАФІВ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 33

Термін подання матеріалів

19 вересня 2024

До початку конференції залишилось днів 12



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ПРИНЦИПИ ВИКОРИСТАННЯ ВИРАЗНИХ ЗАСОБІВ СУЧАСНОГО ТАНЦЮ В ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОГТОВКИ МАЙБУТНІХ ХОРЕОГРАФІВ

 
14.05.2024 13:32
Автор: Шаповалова Марина Анатоліївна, магістрант кафедри хореографії Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди
[10. Мистецтвознавство;]

Сьогодні, на тлі постійного розвитку сценічного мистецтва та зростанням вимог до професійної підготовки хореографів, сучасний танець відіграє ключову роль у формуванні універсальності та творчої самобутності хореографа, що дозволяє ефективно взаємодіяти з широким спектром сценічних задач та аудиторій. Детальне вивчення та аналіз принципів використання виразних засобів сучасного танцю в контексті професійної підготовки майбутніх хореографів може значно збільшити їхній професійний потенціал, відкриваючи нові можливості для кар'єрного росту і творчого самовираження.

Фахова підготовка хореографів спрямована на розвиток у них компетентностей і вмінь, необхідних для творчої діяльності у сфері художньо-естетичного виховання молоді за допомогою виразних прийомів хореографії. Протягом професійної підготовки хореограф має засвоїти низку загальноосвітніх та спеціалізованих дисциплін, таких як: «Теорія і методика викладання хореографічних дисциплін», «Практикум з хореографічного ансамблю», «Підготовка концертних номерів» та інші.

Хореограф повинен володіти навичками організації навчально-виховної роботи в хореографічних колективах, а саме: вміннями самостійного складання комбінацій та танцювальних композицій в різних стилях сучасної хореографії; навичками відбору музичного матеріалу; вмінням використовувати науково-обґрунтовану методику роботи з хореографічними колективами; вмінням формувати танцювальний репертуар. Хореограф співпрацює з танцюристами, допомагаючи їм досягти завершеності рухів, яка втілюється у вигляді танцювального номера. Деякі хореографи використовують свої навички для переробки вже існуючих танців, інші за допомогою імпровізації створюють абсолютно нові постановки. Хореограф проводить учбово-тренувальну роботу у хореографічному колективі. 

Також, хореограф розробляє ідеї, проводить оцінювання і відбір танцюристів, підбирає костюми, музику тощо. Кожен хореограф прагне уявити та втілити в танці конкретну ідею та сюжет твору, використовуючи специфічні виразні засоби для їх реалізації.

Сучасний танець – вид танцювального мистецтва, що включає танцювальну техніку і стилі ХХ – ХХІ ст., що формувався на основі американського і європейського танцю модерн і постмодерн [3, с.81-83].

Виразними засобами сучасного танцю є все те, чим ми користуємось пристворенні хореографічного твору: музика, драматургія, хореографічна лексика, текст, малюнок, міміка, пантоміма, жести, костюм, декорації, світло. У даному випадку сучасний танець розглядається як інструмент для розвитку тіла танцівника і формування його індивідуальної лексики. Засобами цього виступає синтез, актуалізація і розвиток різних технік і танцювальних стилів. Для сучасного танцю характерна дослідницька спрямованість, обумовлена взаємодією танцю і філософією руху, що постійно розвивається, і комплексом знань по можливості людського тіла. Стилями сучасного танцю є: contemporary dance (контемпорарі), джаз, теп, модерн, контактна імпровізація, рок и поп, соул, фанк, хип-хоп, брейк, чорний поп [3, с.55-78].

Принципи використання виразних засобів сучасного танцю у процесі фахової підготовки хореографів у профільних ВНЗ є: техніка роботи з пластикою тіла, диханням, свідомістю, акцент на емоційному стані та індивідуальній виконавчій майстерності людини, імпровізації, легкості; відображення інтуїтивного відчуття, об’єктивного ставлення до художньої творчості, інтуїція, як попередник враження, відчуття імпульсу, емоції, поєднання драматичного (сюжетного) та абстрактного (безсюжетного) жанру; використання пересувних декорацій, орнаментації, жіночих суконь вільного фасону, із закритими рукавами та довгою спідницею, метаморфози, відчуття балансу, динаміки рухів [2, с.16-21].

Взаємодія різних засобів виразності сприяє дієвому сприйняттю навчального матеріалу, що позитивно впливає на естетичний, творчий розвиток особистості, виховує моральну, емоційно-інтелектуальну сферу, що визначає подальшу насиченість її життя, в результаті чого вона навчається нестандартно мислити, почувати, співпереживати, бути більш емоційною, чуйною. Сучасна хореографічна традиція також орієнтована на тісні зв’язки із суміжними сценічними мистецтвами, а саме: впливом літератури, музики, живопису, архітектури на хореографічні постановки [2, с.345-357].

Музично-ритмічні ігри є важливою частиною хореографічних занять. Гра є дієвим засобом всебічного розвитку. Національні музично-рухливі ігри виховують особистість не шляхом словесних переконань і доказів, а завдяки своїй природі, художньо-образним розкриттям певних життєвих явищ, ситуацій, характерів героїв, тобто емоційно впливає психіку учня, а також і на практичну діяльність. . Значення рухливих музичних ігор у тому, що художній образ, який лежить в їх основі, розкриває з одного боку, об'єктивну картину дійсності, з іншого – суб'єктивне, індивідуальне бачення її виконавців. Саме завдяки іграм–інсценізаціям студенти вчяться перевтілюватися у відповідний до змісту гри художній образ, розвиваються артистичні здібності, паралельно навчаючись танцювальним рухам. 

Балетмейстер-хореограф повинен розуміти розвиток музичної думки, вірно почувати та оцінювати музичну мову, тобто зміст музики, а не тільки її темпо-ритмічну структуру. Дотримання хореографом правильного співвідношення законів драматургії (експозиції зав'язки, розвитку дії, кульмінації та розв'язки), вигадування хореографічної лексики в її логічному взаємозв'язку – все це грає на виразність танцювального номера [1].

Професійно-педагогічна взаємодія – це інтегрований творчий процес взаємозалежних і взаємообумовлених між собою дій суб'єктів, заснований на взаємовпливі внутрішньо значимих і творчо сприйнятих зовнішніх факторів, у результаті якого здійснюється цілепокладання, інтенсивний і продуктивний професійно-особистісний розвиток [4, c.16].

Структура і зміст взаємодії суб’єктів у процесі підготовки педагога-хореографа включає сукупність взаємообумовлених компонентів: ціннісного, когнітивного, поведінкового та емоційного, специфіка яких обумовлена врахуванням полі функціональної діяльності педагога-хореографа. При взаємодії із студентами педагогу-хореографу необхідно враховувати темперамент, характер, професійну культуру. Педагогічна взаємодія передбачає особистісний контакт хореографа і студента, вербальний або невербальний, який має наслідком взаємні зміни їхньої поведінки, діяльності, відносин, установок. Ефективність впливу викладача залежить від його авторитету. Авторитетний педагог впливає не тільки спрямовано, але часто й опосередковано (не тільки коли він реально присутній, але і коли на нього посилаються, про нього думають), ефективним є не тільки вербальний, але і невербальний вплив. Педагогічне спілкування визначається як взаємодія між викладачем і студентом, в процесі якої педагог вирішує навчальні, особистісно-розвивальні і виховні завдання.

В обов’язки педагога-хореографа входить також і створення системи рухів тіла в просторі сцени або будь-якого іншого танцювального майданчика. Педагог-хореограф затверджує грим і костюми персонажів, бере участь в процесі вибору декорації і освітлення. Всі ці елементи вистави підкорюються основній ідеї для того, щоб танцювальне видовище представляло єдине, гармонійне ціле. Підготовка танцю ведеться викладачем під час репетицій танцювального колективу. Завершальним етапом роботи будь-якого педагога-хореографа є показ танцювального номера, виступу, спектаклю у присутності глядачів. Балетмейстер-хореограф повинен розуміти розвиток музичної думки, вірно почувати та оцінювати музичну мову, тобто зміст музики, а не тільки її темпо-ритмічну структуру. 

Дотримання хореографом правильного співвідношення законів драматургії (експозиції, зав’язки, розвитку дії, кульмінації, розв’язки), вигадування хореографічної лексики в її логічному взаємозв’язку – все це впливає на виразність танцювального номера. В залежності від задачі номера, балетмейстер може створювати симетричний та асиметричний малюнок. Він повинен будувати малюнок від простого до складного, щоб кульмінація співпадала з більш насиченим малюнком танцю. Логіка розвитку малюнка, як і лексика диктується завданням хореографа. Для балетмейстера велике значення має співвідношення костюмів у танцю, тоді художник намагається відобразити це в ескізах костюмів. Декорації повинні відповідати хореографічному задуму [1].

Завершуючи, можна сказати, що професійна підготовка хореографів є комплексним процесом, що вимагає не тільки засвоєння технічних навичок, а й глибокого розуміння артистичного та культурного контексту. Така підготовка дозволяє хореографам ефективно працювати з танцівниками, розробляти оригінальні постановки і впливати на естетичне сприйняття глядачів.

Список літератури

1. Волчукова В., Бугаєць Н., Ліманська О., Тіщенко О. Методика роботи з хореографічним колективом : основи курсу : навч. метод. посіб. – Харків : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2013. – 326 с.

2. Дункан А. Танець майбутнього. Моя життя : мемуари – Київ : Мистецтво, 1989. – 349 с.

3. Плахотнюк О. Стилі та напрями сучасного хореографічного мистецтва – Львів : ЦТДЮГ, 2009. – 138 с.

4. Танько Т. Теорія та практика музично-педагогічної підготовки майбутніх вихователів дошкільних закладів у педагогічних університетах : автореф. дис. доктора пед. наук : 13.00.04 – Харків : Харків. держ. пед. ун-т імені Г. С. Сковороди, 2004. – 41 с.

5. Швачко О. Організація роботи колективу сучасної хореографії : метод. рекомен. для керівників хореографічних колективів – Полтава : Полтавський обласний центр естетичного виховання учнівської молоді, 2007. – 28 с.

______________________

Науковий керівник: Алтухов Вадим Анатолійович, кандидат педагогічних наук, доцент, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ФІЗИЧНИЙ ТЕАТР ЯК ІННОВАЦІЙНИЙ ПІДХІД ДО СЦЕНІЧНОГО МИСТЕЦТВА: АНАЛІЗ ВИСТАВИ "VIÑO" ЄВГЕНА КОРНЯГА
28.05.2024 00:25
ОСОБЛИВОСТІ ВИКОНАННЯ КОНЦЕРТНИХ ВОКАЛІЗІВ
21.05.2024 13:10
СПЕЦИФІКА ПОНЯТТЯ «ПЕРФОРМАТИВНИЙ ТЕАТР»
09.05.2024 11:34




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.268 сек. / Mysql: 1512 (0.209 сек.)