У сучасному світі штучний інтелект займає одне з вагомих місць не лише серед інноваційних технологій, а й серед інструментів, що допомагають досягти успіху в підприємницькій діяльності. Він активно застосовується в багатьох сферах та галузях, не є винятком і маркетинг.
Упровадження ШІ в даному напрямку відбувалося поступово. Почалося воно приблизно з 2014 року, коли виникла можливість автоматичного закупу реклами. Більш активно дані новітні технології почали застосовуватися декілька років тому – тоді, коли набув поширення відомий чат-бот від OpenAl [1]. Загалом, AI-маркетинг надає будь-якому бізнесу багато можливостей, дозволяє підвищити його ефективність і результативність до 40%. Із його допомогою можна писати тексти на різноманітні теми або виправляти вже готові, обробляти й генерувати візуальний контент, працювати з накладанням звуку на відео та виконати більшість рутинних справ [2]. І, напевно найважливіше – це чат-боти, про які вже згадувалося вище. Вони допомагають маркетологам підтримувати зв'язок із клієнтами та швидко реагувати на дії потенційних покупців. Завдяки штучному інтелекту й обробці природної мови (NLP) чат-боти здатні обробляти будь-які запити й відповідати на них так, як це зробила б людина [3]. Причому, важливо зазначити, що до кожного повідомлення використовується персоналізований підхід. Усе це може підвищити рівень задоволеності та лояльності клієнтів. Дані інструменти штучного інтелекту дозволяють значно зекономити час і витратити його на виконання більш творчих і важливих завдань у сфері реклами, із якими не здатна впоратися машина.
Штучний інтелект уже довгий час використовують такі відомі платформи, як Google, Facebook та інші. Наприклад, Alibaba Group замінила таким чином своїх спеціалістів із написання тексту [4], а The Washington Post протягом останніх 8 років використовує спеціального робота, який не лише здатен складати й оприлюднювати новини, а ще й показувати розклад тих чи інших подій і сповіщати про їх старт за 15 хвилин [5]. Disney застосовує ШІ для розробки нової комерційної ідеї, що полягає у пристосуванні рекламних відео певних бізнесів до епізодів із фільмів чи серіалів [6]. Також один із важливих запусків у даній сфері за останній час – це Google Performance Max [7]. Його особливість полягає в тому, що в межах однієї кампанії є можливість розмістити рекламу на всіх майданчиках Google: в органічному пошуку, Discovery, Gmail, YouTube та GDN. Таким чином, товари можна показувати не лише в межах пошукової видачі. Від тих, хто збирається використовувати сервіс, потребується лише матеріал для креативів, опис цільової аудиторії та виконання деяких налаштувань. Це займе мінімум часу, а результат не змусить довго чекати.
Якщо казати про загальну тенденцію, то стартапи, наприклад, не так активно використовують штучний інтелект, як роблять це бізнеси великих масштабів. Скоріш за все, потрібен ще деякий час, щоб інноваційні технології змогли викликати довіру в підприємців, які тільки починають свій шлях. Проте, були й випадки, коли штучний інтелект виявився корисним для звичайних людей. Наприклад, одна молода жінка виявила бажання організувати благодійну акцію, але їй необхідно було створити афішу, щоб привернути увагу більшої кількості людей до заходу. У неї не було відповідних навичок у розробці таких матеріалів, проте штучний інтелект допоміг їй як у тому, щоб придумати оригінальну назву для акції, так і у створенні привабливого плаката, що відповідав тематиці заходу. Завдяки штучному інтелекту, жінка змогла привернути увагу більшої кількості аудиторії до своєї благодійної акції, що призвело до збільшення учасників та підтримки заходу, а також до підвищення суми коштів на благодійні цілі. Таким чином, штучний інтелект виявився важливим інструментом у допомозі людям у реалізації їхніх ідей та проектів.
Усі вищезазначені приклади показують, що штучний інтелект має дійсно широке застосування, у тому числі й у сфері реклами.
Є велика необхідність у використанні штучного інтелекту під час роботи у сфері маркетингу, оскільки існує ряд доказів, які підтверджують переваги використання цієї комп’ютерної технології над людським фактором у цьому контексті. По-перше, робот за допомогою прогностичного аналізу краще проводить дослідження ринку, ніж людина. І за сприянням згенерованих звітів за короткий проміжок часу виходить економічно використати час та запобігти помилок, що допускає людина. По-друге, штучний інтелект оперативно відповідає на питання клієнтів у будь-який час, збираючи інформацію з кожного покупця, що в майбутньому допоможе передбачати їх поведінку [8]. Бот ретельно аналізує інформацію споживачів, починаючи від віку/статі та завершуючи товарами, які вони переглядали. Це допомагає системі пропонувати тільки ті товари на будь-яких платформах, які цікаві клієнту. По-третє, ШІ самостійно підвищує рейтинг сторінок за допомогою додавання ключових слів та збільшення пошукового трафіку. Аналізуючи великі обсяги даних, бот також є корисним, оскільки він допомагає маркетологам дослідити статистику ефективності рекламних кампаній, відповідаючи на питання про те, які сегменти клієнтів натиснули й здійснили конверсію за допомогою оголошення та які рекламні повідомлення резонують із кожним сегментом [9].
Штучний інтелект має купу переваг, але існує також негативний аспект під час використання цієї технології в маркетингу, а саме – питання конфіденційності даних. Як ми вже зазначили, ШІ аналізує купу інформації про клієнтів, тому виникає занепокоєння щодо конфіденційності та безпеки даних. Для уникнення цієї проблеми потрібно заздалегідь розробити збір згод від покупців на обробку їхніх особистих даних. Не менш важливими заходами під час вирішення даного питання є впровадження сучасних методів шифрування для захисту даних та дотримання строгих політик доступу до даних, щоб тільки авторизовані особи мали доступ до конфіденційної інформації клієнтів. Також щоб клієнти були впевнені, що їхні особисті дані не будуть зловживані або неправомірно використовувані, компаніям необхідно прозоро та систематично повідомляти їм про вищезазначені методи захисту даних. Це допоможе побудувати довірливі стосунки між організаціями та їх споживачами, забезпечити компаніям кращий досвід та підвищити цінність покупця [10].
У висновку важливо зазначити, що хоч штучний інтелект і має деякі недоліки, важливо пам'ятати, що це прогресуюча технологія, яка має великий потенціал у сфері маркетингу, бо вона допомагає розширити можливості прогнозування змін у поведінці споживачів, управління запасами, та підвищення прибутку організації [11, с. 39]. Кожний рік популярність ШІ буде зростати, тому організаціям необхідно наймати тільки кваліфікованих працівників, які мають компетентності в маркетинговій діяльності, оскільки багато функцій буде виконувати саме робот.
Список використаних джерел:
1. Як штучний інтелект змінить Google рекламу: думка PPC-спеціалістів Webpromo. URL: https://web-promo.ua/ua/blog/yak-shtuchnij-intelekt-zminit-google-reklamu-dumka-ppc-specialistiv-webpromo/ (дата звернення: 02.04.2024).
2. 15 корисних AI-інструментів для маркетологів. URL: https://genius.space/lab/15-korisnih-ai-instrumentiv-dlya-marketologiv/ (дата звернення: 02.04.2024).
3. Чат-боти та мистецтво маркетингу: Залучення клієнтів у пост-рекламному світі. URL: https://www.ranktracker.com/uk/blog/chatbots-and-the-art-of-marketing-engaging-customers-in-a-post-advertising-world/ (дата звернення: 02.04.2024).
4. Штучний інтелект в маркетингу: де його використовують та як впровадити його вже завтра. URL: https://aboutmarketing.info/internet-marketynh/shtuchnyy-intelekt-v-marketynhu-de-yoho-vykorystovuyut-ta-yak-vprovadyty-yoho-vzhe-zavtra/#google_vignette (дата звернення: 09.04.2024).
5. Бот-журналіст пише для The Washington Post новини з Олімпіади в Ріо і постить їх у Twitter. URL: https://ain.ua/ru/2016/08/10/bot-zhurnalist-pishet-dlya-the-washington-post-novosti-s-olimpiady-v-rio-i-postit-ix-v-twitter/ (дата звернення: 09.04.2024).
6. Disney використовує штучний інтелект для розробки потокової реклами. URL: https://curtonews.com/uk/inteligenciaartificial/disney-aproveita-ia-para-impulsionar-tecnologia-de-streaming-de-anuncios/ (дата звернення: 12.04.2024).
7. Performance max google ads: маркетологи й штучний інтелект. URL: https://www.promodo.ua/blog/performance-max-google-ads-marketologi-y-shtuchniy-intelekt (дата звернення: 12.04.2024).
8. Elina Beimanova. Штучний інтелект (ШІ) в маркетингу. Careers at Group 107. Careers at Group 107. URL: https://careers.group107.com/uk/blog/shtuchnij-intelekt-shi-v-marketingu/ (дата звернення: 25.03.2024).
9. The advantages and disadvantages of using AI in marketing. WebFX. URL: https://www.webfx.com/blog/marketing/ai-marketing-advantages-disadvantages/ (дата звернення: 01.04.2024).
10. Consumer perspectives on AI in marketing. CDP.com. URL: https://cdp.com/articles/report-consumers-open-to-ai-in-marketing-but-privacy-concerns-remain/ (дата звернення: 25.03.2024).
11. Use of artificial intelligence for marketing / I. Iryna та ін. Marketing and digital technologies. 2023. Т. 7, № 2. С. 32–42. URL: https://doi.org/10.15276/mdt.7.2.2023.3 (дата звернення: 10.04.2024).
___________________________
Науковий керівник: Дьячкова Ольга Володимирівна, доцент економічного факультету Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна
|