Організаційні засади професійної підготовки майбутніх вчителів української мови та літератури є необхідними організаційними складовими які забезпечують освітню діяльність. За великим тлумачним словником української мови поняття «організаційні засади» – це особливості будови чого-небудь; структура [1, с. 441].
На думку, С. Науменка, до організаційних засад варто віднести визначення цілей та завдань, форм та методів спільної діяльності; нормотворче забезпечення; прийняття управлінських рішень, їх виконання та контроль за належним виконанням; планування та оцінка результативності; інформаційно-аналітичне забезпечення; фінансове та матеріально-технічне забезпечення; кадрове забезпечення [2].
В. Опацький вважає, що термін «організаційні засади» є похідним від термінів «організація», «організовувати», «засади». Термін «організація» може означати певну діяльність, що включає розподіл функцій, повноважень, обов’язків, налагодження сталих зв’язків, координацію, тощо. На думку В. Опацького, організацію слід розглядати у статичному та динамічному значеннях. У статичному значенні організація – це виокремлене об’єднання людей для взаємодії при досягненні певних цілей та задач. У динамічному значенні «організація» розглядається як певна послідовність дій. Організація як діяльність, у свою чергу, має два аспекти: це, по-перше, діяльність щодо побудови та вдосконалення структури будь-якої соціальної системи і, по-друге, діяльність щодо втілення в життя управлінських рішень [3].
В. Охрей сформулювала організаційні засади програм підготовки здобувачів, а саме: повне державне регулювання і забезпечення цього процесу; акредитація програм підготовки; жорсткі вимоги до вступу на програми навчання; жорсткі вимоги до процедури екзаменування і ліцензування випускників; структуровані навчальні плани; забезпечення міжпрофесійної співпраці; обов’язковість отримання відповідного ступеня для початку практичної діяльності [4].
Р. Черкаський досліджував поняття організація як системоутворюючу та структурозабезпечуючу категорію, тобто належний стан функціонування та існування певної сукупності якихось елементів, їх чіткої впорядкованості. Водночас організація також розкривається, як процес упорядкування систематизованих утворень [5, с. 183].
Організаційні засади у професійній підготовці вчителів української мови та літератури можуть включати різноманітні аспекти. Ось деякі з них:
- стандартизація освітньої програми – розробка стандартів професійної підготовки вчителів української мови та літератури, які визначають навички, знання і компетенції, що необхідні для вчителів цих предметів;
- актуалізація змісту – оновлення навчальних планів та програм з урахуванням сучасних вимог, акцент на розвиток критичного мислення, творчості та комунікативних навичок;
- практична підготовка – забезпечення можливостей для педагогічної практики, стажування в різних типах шкіл, участь в майстер-класах та семінарах, що дозволяє майбутнім вчителям отримати практичний досвід і навички в реальному навчальному середовищі;
- інтерактивні методи навчання – використання сучасних педагогічних методик, таких як проблемне навчання, проектне навчання, інтерактивні лекції, а також використання інформаційно-комунікаційних технологій;
- моніторинг і оцінка – систематичний моніторинг успішності здобувачів, звітування про досягнуті результати, а також здійснення процесуальної та результативної оцінки їх педагогічної діяльності під час практики;
- науково-дослідна робота – залучення здобувачів до науково-дослідницької роботи, публікації статей, участь в конференціях та семінарах для сприяння постійному професійному зростанню;
- система підтримки – створення системи підтримки здобувачів, включаючи наставництво, консультування, психологічну підтримку та можливості для розвитку професійних мереж та спільнот.
Отже, до організаційних засад професійної підготовки майбутніх учителів української мови та літератури відносимо нормативні акти органів державного управління освітою, стандарти освітньої програми, вимоги до змісту підготовки, практичну підготовку, необхідність оновлення методів навчання, моніторинг результатів навчання, науково-дослідницьку роботу, організацію системи підтримки.
Список літератури:
1. Великий тлумачний словник української мови / упоряд. Т.В. Ковальова. – Х.: Фоліо, 2005. – 767 с.
2. Науменко С. М. Адміністративно-правові засади взаємодії експертних установ з правоохоронними органами: дис…к.юр.н.: 12.00.07 / Університет сучасних знань; Сумський державний університет. Суми, 2019. 203 с.
3. Опацький В. І. Організаційні засади здійснення державного контролю за діяльністю вищих навчальних закладів України Форум права. – 2011. – № 1. – С. 736–741.
4. Охрей В. В. Організаційні засади професійної підготовки фармацевтів у Канаді. Український педагогічний журнал. 2018. № 3. 33-39 с.
5. Черкаський Р. А. Адміністративно-правові засади діяльності Державної митної служби як суб’єкта запобігання та протидії злочинності в Україні : монографія / Р. А.Черкасськиий. Вінниця : ТВОРИ, 2023. 324 с.
_______________________
Науковий керівник: Бондар Тамара Іванівна, доктор педагогічних наук, професор, Мукачівський державний університет
|