Законодавчою базою, яка регулює професійну підготовку майбутніх вчителів початкової освіти є Конституція України, Закон України «Про освіту», а також спеціальні Закони України «Про дошкільну освіту», «Про загальну середню освіту», «Про позашкільну освіту», «Про професійно-технічну освіту», «Про вищу освіту»; інші нормативні акти у сфері освіти, укладені й затверджені в установленому законом порядку.
Затвердження Професійного стандарту «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти» (2018), упровадження Концепції Нової української школи (2016), Державний стандарт початкової освіти (2018), представлення редакції професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)» (2020) потребують принципово нових підходів до професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи. Новій українській початковій школі потрібні компетентні та вмотивовані фахівці, які обізнані з новими шляхами здобуття знань, ефективними способами використання отриманої інформації, інноваційними напрямами педагогічної діяльності, зокрема і в умовах змішаного/дистанційного навчання.
Проведений аналіз засвідчив, що нормативно-законодавчі документи в сфері освіти регулюють підготовку майбутніх вчителів початкової школи. Зміст яких еволюціонував та має свої особливості, а саме:
- метою освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, розвиток її талантів; визначено, що педагогічною діяльністю можуть займатися особи з високими моральними якостями, які мають відповідну освіту [1];
- на посади педагогічних працівників приймаються особи, які мають педагогічну освіту, вищу освіту та/або професійну кваліфікацію; педагогічні працівники зобов’язані дотримуватися принципів дитиноцентризму та педагогіки партнерства, постійно підвищувати свою педагогічну майстерність [2];
- підготовка вчителів початкової школи здійснюється за відповідними освітньо-професійними програмами на таких рівнях вищої освіти: початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти; перший (бакалаврський) рівень; другий (магістерський) рівень [3];
- започатковано процедуру ліцензування освітніх програм підготовки вчителя на різних освітніх рівнях за певними спеціальностями педагогічного фаху з подальшою їх акредитацією відповідно до процедури, що визначена Національним агентством забезпечення якості вищої освіти [3];
- майбутні вчителі вивчатимуть особистісно-орієнтований та компетентнісний підходи до управління освітнім процесом, психологію групової динаміки тощо. Нова роль учителя – не як єдиного наставника та джерело знань, а як коуча, фасилітатора, тьютора, модератора в індивідуальній освітній траєкторії дитини [4];
- у системі початкової середньої освіти першого-другого ступеня на посадах педагогічних працівників можуть працювати з освітою не нижче початкового рівня (короткого циклу) вищої освіти. Освітні програми здобуття вищої освіти за спеціальностями 013 «Початкова освіта» можуть передбачати підготовку з другої спеціальності або додаткової спеціалізації. Обсяг практичної підготовки має складати не менше 30 кредитів ЄКТС у межах обов’язкової частини бакалаврських програм [5];
- для вчителя початкового навчально-виховного закладу (без категорії) потрібно здобути диплом молодшого бакалавра; для вчителя початкового навчально-виховного закладу І категорії – диплом бакалавра; для вчителя початкового навчально-виховного закладу вищої категорії – диплом магістра [6].
Професійна підготовка майбутніх вчителів початкової школи передбачає впровадження компетентнісного, особистісно-орієнтованого підходу, забезпечення формування компетентностей, посилення практичної складової педагогічної освіти, запровадження принципу дитиноцентризму та педагогіки партнерства.
Список літератури:
1. Закон України «Про освіту» [Електронний ресурс] // Верховна Рада України. − Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1060-12/ed19910523#Text
2. Закон України «Про повну загальну середню освіту» // Верховна Рада України. − Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20/ed20200116#Text
3. Закон України «Про вищу освіту» // Верховна Рада України. − Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18/ed20140701#Text
4. Концепція нової української школи. − Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
5. Концепція розвитку педагогічної освіти в Україні. − Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti
6. Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)». − Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/news/zatverdzheno-profstandart-vchitelya-pochatkovih-klasiv-vchitelya-zakladu-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i-vchitelya-z-pochatkovoyi-osviti
___________________________
Науковий керівник: Бондар Тамара Іванівна, доктор педагогічних наук, професор, Мукачівський державний університет
|