Питання екології є одними із найважливіших, для сьогоднішнього суспільства. Згідно із «Концепцією екологічної освіти України» першочерговими впливовими засобами на екологічну свідомість громадян є екологічна професійна підготовка, екологізація дисциплін навчальних, екологічна освіта безперервна та просвітництво екологічне [3]. Сьогодні екологічну освіту розглядають як аспект гуманізації освіти шкільної, що передбачає вивчення суспільних духовних цінностей, оскільки духовність неможлива без усвідомлення єдності людини та природи. Саме на гармонізації цих відносин ґрунтується екологічна освіта [1; 2].
Екологічне виховання в сучасних умовах набуває дуже великої актуальності і важливості для молодого покоління, тому що проблеми навколишнього середовища стають все більш загрозливішими [4]. Коледж як освітній заклад має великий потенціал у формуванні екологічної свідомості та відповідального ставлення до природи серед студентів. Перш за все, екологічне виховання в коледжі сприяє формуванню у студентів свідомого ставлення до довкілля та виховує в них почуття відповідальності. Це допомагає молоді зрозуміти важливість збереження природних ресурсів, енергозбереження та раціонального використання природних джерел. Крім того, екологічне виховання в закладах фахової передвищої освіти сприяє розвитку в студентів критичного мислення щодо проблем екології та пошуку інноваційних шляхів їх вирішення. Саме ці навички допоможуть молоді в подальшій кар’єрі стати активними учасниками екологічних ініціатив та здійсненні позитивних змін у суспільстві.
Таким чином це має стратегічне значення для формування екологічно свідомого покоління, здатного приймати рішення щодо збереження навколишнього середовища та створення сталої екологічної культури в суспільстві [5]. ЇЇ складниками вважають екологічну свідомість, екологічний світогляд, екологічні переконання, готовність до діяльності екологічної [4]. Проблеми формування екологічної грамотності досліджували класики педагогічної науки (К. Ушинський, В. Сухомлинський, та ін.), і сучасні вчені (Л. Іщенко, Н. Жестова, М. Фіцула, Н. Мойсеюк, та ін.).
Мета роботи ‒ використавши джерела інформації, теоретичні та практичні методи навчання та досвід з даної проблеми, запропонувати підходи для активізації діяльності по екологічному вихованню студентів на заняттях з біології та екології у фаховому коледжі.
У Фаховому коледжі Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка викладається курс «Біологія та екологія» на спеціальностях 014 Середня освіта (Фізична культура); 014 Середня освіта (Трудове навчання та технології) та 012 Дошкільна освіта, впродовж 4-х семестрів (160 год). 014 Середня освіта (Музичне мистецтво); 014 Середня освіта (Образотворче мистецтво), впродовж 3-х семестрів (144 год).
Усі заняття із біології та екології є екологічно-орієнтовані та наповнені турботою про природне середовище. При вивченні тем: «Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі», «Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні», «Антропічний вплив на атмосферу та гідросферу», «Антропічний вплив на ґрунти та біорізноманіття», «Концепція сталого розвитку та її значення», присвячених екологічним проблемам, розкриваються основні їх принципи та прогнозується ситуація, спираючись, наприклад, на літературні дані та вислови, вчених відомих, громадських діячів, письменників, із питань екологічного напрямку («Природа так про все подбала, що повсюди ти знаходиш, чому вчитися. (Леонардо да Вінчі); «У природи чисте серце» (Х. Огума); Природа щедра у своїх діях і бережлива в пропонованих нею причинах. (Готфрід Лейбніц)). У курсі біології та екології однією з основних екологічних проблем є еволюція керована, що виникає під впливом антропогенних факторів та може мати катастрофічні наслідки. Даються знання про різноманітність видів, котрі визначають тенденції еволюції, унікальність, незамінність кожного виду, особливу цінність ендеміків та реліктів. Небезпека екологічна проявляється у загрозі зменшення різноманітності видів та загибелі угрупувань. Провідною також є теоретико-екологічна проблема ноосфери. Раціональне природокористування розглядається на прикладах вирощування культур, застосування досягнень клітинної та генної інженерії, вони допомагають оптимізувати вироблення препаратів лікарських, створення високопродуктивних сортів рослин та порід тварин, стійких до несприятливих кліматичних умов та захворювань. При вивчені теми «Екологічна політика в Україні. Червона та Зелена книги України» розглядаються заходи збереження генетичного фонду планети за допомогою природоохоронних установ.
Морально-екологічні поняття та їх формування є однією із умов ефективності екологічного виховання і освіти. Для цього потрібно залучати учнів до різних видів діяльності: науково-дослідницької, навчально-пізнавальної, природоохоронної та туристично-краєзнавчої. Тільки за поєднання різних видів, можливо забезпечити розв'язок усіх завдань екологічної освіти та виховання учнів.
Для активізації діяльності по вихованню екологічно свідомих студентів на заняттях з біології та екології у фаховому коледжі важливо використовувати комбінацію теоретичних знань, практичних методів навчання та досвіду з інших проблем. Інтерактивність у навчанні, практичні заняття, спільні проекти зі студентами та використання сучасних технологій можуть значно підвищити інтерес студентів до екології, сприяючи їхньому глибокому розумінню та усвідомленню важливості екологічних питань. Розвиваючи у студентів екологічну свідомість, ми сприяємо формуванню відповідального ставлення до середовища та природних ресурсів. Це допомагає підготувати молоде покоління до ролі активних учасників у збереженні екології та створенні сталого розвитку.
На заняттях біології та екології у фаховому коледжі потрібно створити такі умови, що сприяють формуванню мотивації що до вивчення екологічних проблем. Створити сприятливу атмосферу в класі, залучати учнів до колективних форм діяльності, реалізовувати принцип зацікавленості, розказуючи цікаві факти, аналізувати життєві ситуації, пояснювати значення та залучати учнів до дослідження екологічних проблем.
Список літератури
1. Волошок О. Екологічна свідомість студентської молоді та шляхи її формування. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. 2020. Вип. 6. С. 32–37.
2. Гринюк О. С. Формування екологічної складової наукової картини світу учнів та екологічної компетентності. Технології інтеграції змісту освіти. 2013. URL : https://nd.nubip.edu.ua/2015_4/8.pdf.
3. Концепції екологічної освіти України URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v6-19290-01#Text. (дата звернення: 15.03.2024).
4. Кривонос О. Формування екологічної грамотності і здорового способу життя учнів закладу загальної середньої освіти в контексті концепції нової української школи. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2020. № 9 (103). С. 353 – 363.
5. Ляхович Т. А. Формування екологічної компетентності учнів в умовах особистісно зорієнтованого навчання під час вивчення біології та екології та у позаурочний час. 2020. URL: https://vseosvita.ua/library/formuvanna-ekologicnoi-kompetentnosti-ucniv-v-umovah-osobistisno-zorientovanogo-navcanna-pid-cas-vivcenna-biologii-ta-ekologii-ta-u-pozaurocnij-cas-261043.html.
|