Нині міжнародне співробітництво під час розслідування організованої злочинності у фінансовій системі, й інших кримінальних правопорушень набуває особливого значення, оскільки без такого співробітництва, наприклад, не можливо здійснити кримінальне переслідування організаторів та виконавців злочинних діянь тощо. Співробітництво держав є нормою, втім резонансі кримінальні провадження, які виникають в практиці, нерідко потребують більшої обізнаності, як з наукової точки зори, так і з практичної.
Окремі аспекти міжнародного співробітництва в питанні протидії організованої злочинності, в своїх наукових роботах присвячували С.І. Бугера, В. А. Журавель, І.М. Леган та ін... Враховуючи суттєвий внесок названих науковців, питання міжнародного співробітництва у протидії організованої злочинності у фінансовій системі все ще є актуальним та потребує подальших досліджень.
У виробленні міжнародних стандартів та міжнародно-правової бази боротьби з організованою злочинністю у фінансовій системі, ключову роль відіграють Організація Об'єднаних Націй (ООН), Міжнародна організація кримінальної поліції Інтерпол, група з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей – FATF [1, с. 149].
Найбільш значущими для міжнародного співробітництва в питанні протидії організованої злочинності є засади, що закріплені в нормативно-правових актах. Ст. 9 Закону України «Про міжнародні договори України» встановлює перелік міжнародних договорів, дія яких можлива лише за умови їх ратифікації [2].
Міжнародне співтовариство, вже давно стурбоване організованою злочинністю у фінансовій системі, на що планомірно, послідовно та рішуче вживає заходів, щодо протидії даному негативному соціальному явищу.
Втім під впливом пандемії COVID-19 та воєнного стану значно збільшились випадки різноманітних схем організованої злочинності у фінансовій системі, відбулись певні зміни в економічних процесах функціонування фінансової системи (застосуванні нових сучасних технологій для здійснення фінансової діяльності), що надало злочинцям нові можливості для вчинення фінансових правопорушень на міжнародному рівні.
З розвитком нових продуктів та технологій, організовані злочинні угрупування переходять на нові можливості віртуальних активів (криптовалюту), як способу вчинення кримінальних правопорушень на міжнародному рівні. Особливо ріст таких правопорушень спостерігається в Україні, оскільки відсутній Закон який регулює рух віртуальних активів, на відміну від США, де регулюються не тільки федеральним законодавством, а й законами окремих штатів. Також в США чітко врегульовано, що володіння цифровою валютою, в тому числі і заняття Майнінгом, має обкладатися податком.
Оцінюючи можливість ризиків які можуть настати у фінансовій системі в Україні, вважаємо за необхідне взяти за основу міжнародний досвід регулювання віртуальних активів і прийняти Закони про біткойни та правила боротьби з відмиванням грошей і фінансуванням тероризму, що допоможе виявити та протистояти тим організаціям, чия незаконна діяльність реалізується через випуск, торгівлю, зберігання, або переказ криптовалюти. Зокрема, з даного питання налагодити ефективну міжнародну співпрацю.
Необхідно зазначити, що багато методів роботи правоохоронних органів економічно розвинених країн світу не можуть повною мірою застосовувати свої методи і прийоми в країнах, що розвиваються, особливо з урахуванням широкомасштабної участі у протиправній діяльності організованих злочинних груп. У зв’язку з цим перед країнами, що розвиваються, і країнами з перехідною економікою стоїть невідкладне завдання з підготовки фахівців та розробки методів боротьби з доходами від злочинної діяльності, які відповідали б рівню розвитку їх фінансових систем і можливостям правоохоронних органів [3, с. 122].
Таким чином, нашій державі слід зміцнювати міжнародні механізми співпраці правоохоронних органів з метою більшої обізнаності виявлення та протидії кримінальних правопорушень з віртуальними активами, вчиненими організованими злочинними угрупуваннями у фінансовій системі. Основними елементами даного механізму мають бути нові закони, імплементація міжнародного досвіду та підвищений рівень взаємодії правоохоронних органів, у тому числі в рамках існуючих міжнародних органів (організацій). А саме Міжнародної організації кримінальної поліції – Інтерполу, Європейської поліцейської організації (Європола), ФАТФ, Бюро з координації боротьби з організованою злочинністю та іншими організаціями на території держав – учасниць Європейського союзу.
Список літератури:
1. Legan I.M., Bondarenko K.S. Features of the free legal aid system in Ukraine and the European Union countries. Держава та регіони. Серія «Право». 2020. № 3 (69). С. 148-151.
2. Про міжнародні договори : Закон України від 29 червня 2004 р. № 1906–IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1906-15.
3. Андросович Л.Г. Міжнародне співробітництво в питанні протидії організованій злочинності у фінансовій системі. Прикарпатський юридичний вісник. 2022, Випуск 6 (47). С. 121-123.
|