Ми живемо в епоху стрімкого розвитку суспільства і великих змін, що супроводжуються різними факторами впливу: інтернаціоналізація, глобалізація, проблеми навколишнього середовища, високий рівень конфліктності у світі - військові дії, протистояння традиційних цінностей та нових культурних норм, етнічні проблеми тощо. У цій ситуації дуже важливу роль у формуванні світогляду молодих українців відіграє освіта. Біля входу у Стелленбошський університет (ЮАР) висить така об'ява: «Знищення будь-якої нації не вимагає атомних бомб або використання ракет далекого радіусу дії. Вимагається лише зниження якості освіти та дозвіл студентам для обману на екзаменах. Пацієнти помирають від рук таких докторів. Будівлі руйнуються від рук таких інженерів. Гроші губляться в руках таких економістів та бухгалтерів . Справедливість втрачається в руках таких юристів та суддів. Крах освіти – це крах нації».[1,с.1]
Освіта виконує роль головного засобу набуття знань, розвитку вмінь і навичок, що дозволяють людині повною мірою брати участь в економічному, культурному і політичному житті суспільства. Особливу увагу привертає якість підготовки фахівців у вищих медичних навчальних закладах. Країна потребує нових, з підвищеним рівнем знань лікарів, які відповідають вимогам ринку праці.[2, с.124] Найбільшу цінність підкріплення теоретичних знань практичними вміннями має місце у практичній медицині, де від кваліфікації лікаря залежить життя людини. Безпосередньо в оториноларингології дуже важливе значення для встановлення діагнозу та призначення адекватного лікування надається володінню практичними навичками. Теоретичні знання, безумовно, також важливі, проте у відриві від практики можуть стати марними.
Важливим є не тільки вміння правильно провести огляд ЛОР органів, а й описати побачену картину, добре знати норму і виявити найменші відхилення від неї, правильно інтерпретувати їх.
Нижче наводиться алгоритм обстеження пацієнтів у оториноларингології, перелік необхідних вмінь та навичок.
1. Вміти користуватися лобовим рефлектором чи освітлювачем.
2. Провести відбір необхідних інструментів для дослідження ЛОР органів та опанувати методики: передня риноскопія, задня риноскопія, орофарингоскопія, непряма ларингоскопія, отоскопія.
3. Провести відбір необхідних інструментів та матеріалів та виконати такі маніпуляції на ЛОР-органах: передня тампонада носа, задня тампонада носа, накладення пращевидної пов'язки, видалення сторонніх тіл із носової порожнини та вуха, забір мазків із порожнини носа та глотки, змащування слизової оболонки порожнини носа та глотки, проведення первинної хірургічної обробки ран ЛОР-органів, проведення зовнішньої редресації кісток носа, промивання порожнини носа по Проєтцю, промивання лакун мигдаликів, інсуфляція та інстиляція ліків у ніс, горлянку, горло та вухо, конікотомія, трахеостомія, туалет трахеостоми та догляд за трахеостомічною канюлею, туалет зовнішнього слухового проходу та введення турунди з лікарськими речовинами, видалення сірчаної пробки та стороннього тіла із зовнішнього слухового проходу методом промивання, накладення вушної пов'язки та компресу на вухо, пневмомасаж барабанної перетинки, продування вух по Політцеру.
4. Вміти оцінити основні види рентгенограм, КТ, МРТ ЛОР-органів.
5. Вміти оцінити результати акуметричного обстеження: дослідження слуху шепітною та розмовною мовою, дослідження камертонами, основні типи тональних граничних аудіограм, основні типи тимпанграм за Jerger.
6. Вміти провести та оцінити результати дослідження вестибулярного аналізатора: дослідження спонтанних вестибулярних порушень, пресорної, калоричної та обертальної проб.
Оволодівши цими методами обстеження пацієнтів, маючи у своєму арсеналі дані вміння та практичні навички, молодий лікар вже з перших днів самостійної роботи зможе надати кваліфіковану допомогу пацієнтові, почуватиметься впевнено у будь-якій ситуації.
Література
1. Т. В. Фініков. Якість вищої освіти: сучасне розуміння та український контекст. «Інноваційний університет і лідерство. Фаза IV: комунікаційні стратегії та відносини університет-школа», 55стор., https://ihed.org.ua/wp- content/uploads/2019/03/yakist_vysh_osvity_T.Finikov_01.2019.pdf
2. Мороз В.О., Кім Л.М. Особистість викладача у сучасному освітньому процесіс. Тези доповідей навчально-методичної конференції «Підготовка медичних кадрів у сучасних умовах реформи системи охорони здоров’я україни» , 2017, Вінниця, с.123-124.
|