Діти, які постраждали від насильства або інших протиправних дій чи стали їх свідками, під час здійснення досудового розслідування та судового розгляду потребують застосування відповідних заходів, отримання комплексних і скоординованих послуг і допомоги. Тому в останні роки дедалі більше говорять про необхідність запровадження міжвідомчої та міждисциплінарної співпраці у поєднанні із застосуванням спеціальних практик та методик допиту дитини як рішучого кроку в захисті прав дітей, які постраждали від кримінальних правопорушень, та дітей, які стали свідками жорстокого поводження та насилля [1, с.6].
Рада Європи має три головні місії: встановлення стандартів (міжнародне право), механізми моніторингу, включаючи зобов’язуючі механізми (для забезпечення досягнення та підтримки стандартів) та діяльність у сфері співпраці (для усунення недоліків). Ці місії часто називають динамічним трикутником Ради Європи. Цей трикутник поєднує:
- європейські стандарти прав людини, верховенства права та демократії, розроблені Радою Європи з 1949;
- висновки та рекомендації моніторингових органів Ради Європи, які висвітлюють сфери, де необхідні вдосконалення, на основі конвенцій Організації;
- програми співпраці, розроблені в основному на основі висновків моніторингу, щоб допомогти бенефіціарам у їхніх зусиллях застосовувати стандарти Ради Європи [2].
Поступово країни ЄС запроваджують ці рекомендації. У різних країнах упроваджені у практику різні типи надання послуг міждисциплінарними та міжвідомчими структурами залежно від правових систем, соціальних структур, культурних традицій тощо. У деяких державах відбувається поступове формування комплексних і добре злагоджених міжвідомчих та міждисциплінарних служб за певними моделями. Проте однією з найбільш ефективних моделей міжвідомчої та міждисциплінарної співпраці, апробованих у світі, є модель Barnahus («Барнахус»). Сьогодні цю модель визнано кращою практикою із захисту дитини від насильства та подолання наслідків насильства, якого зазнала дитина. Розглянемо декілька прикладів.
Так у Словенії спільний проект Європейського Союзу та Ради Європи «Покращення системи ювенальної юстиції та зміцнення освіти і підготовки пенітенціарного персоналу» спрямований на підтримку словенських органів влади в їхніх зусиллях щодо вдосконалення ювенальної юстиції та пенітенціарних систем відповідно до останніх європейських та міжнародних стандартів та передової практики. Проект складається з двох компонентів і реалізується наскрізно та спільно Відділом прав дитини Ради Європи, Генеральним директоратом з питань демократії (Компонент I) та Відділом правової співпраці, Генерального директорату з прав людини та верховенства права (Компонент II ):
Компонент I: реформа системи ювенальної юстиції – спрямована на підтримку словенських органів влади у проведенні комплексного перегляду національної правової бази щодо ювенальної юстиції з метою її гармонізації з останніми європейськими та міжнародними стандартами та передовою практикою.
Компонент ІІ: реформа пенітенціарної системи та людських ресурсів пенітенціарного персоналу – спрямована на вдосконалення пенітенціарної системи шляхом посилення навчального потенціалу в’язничної адміністрації та кращої кадрової політики, яку застосовує Словенська пенітенціарна адміністрація [3].
У 2015 Ірландія успішно запровадила закон «Діти перш за все», який запровадив обов’язкове звітування про підозри у жорстокому поводженні з дітьми. За ним послідувала розробка пілотного проекту Barnahus в Голвеї в 2019, який почав працювати в січні 2022 під назвою «Barnahus West». Метою проекту стало вирішення проблем, які виникли під час пілотного проекту, та відкриття двох додаткових центрів: Barnahus South у Корку та Barnahus East у Дубліні. Проект співфінансується Європейським Союзом через Інструмент технічної підтримки та виконується Радою Європи у співпраці з Європейською Комісією у тісній співпраці з Департаментом у справах дітей, рівності, інвалідності, інтеграції та молоді Ірландії ( DCEDIY) з 12 серпня 2022 по 11 лютого 2025 [4].
В Іспанії спільний проект Європейського Союзу та Ради Європи «Барнахус в Іспанії – зміцнення доброзичливого до дітей правосуддя шляхом ефективної співпраці та координації між різними службами у регіонах Іспанії» має на меті забезпечити, щоб усі діти, які є жертвами насильства, включно з сексуальною експлуатацією та сексуальним насильством, скористайтеся дружнім до дітей доступом до правосуддя. 4 червня 2021 Іспанія схвалила Органічний закон 8/2021 про комплексний захист дітей і підлітків від насильства. Цей закон є унікальним у Європі завдяки комплексному та цілісному підходу до захисту, який охоплює: підвищення обізнаності про права, профілактику, раннє виявлення та відшкодування завданої шкоди, а також розвиток потенціалу спеціалістів, які працюють з дітьми та для дітей. У 2022 моделі «Барнахус» були упроваджені у трьох різних регіонах Іспанії, у 2024 планується розширити географію пілотних регіонів а у 2030 охопити усю Іспанію [5].
У Фінляндії Спільний проект Європейського Союзу та Ради Європи «Барнахус у Фінляндії» спрямований на забезпечення правосуддя, дружнього до дітей через ефективну роботу відділів Barnahus у Фінляндії. Основна мета, зробити так, щоб усі діти у Фінляндії, залучені до розслідування не піддавалися жорстокому поводженню, мали належний захист, та знаходилися в умовах дружніх до дитини, були забезпечені відповідної психосоціальною підтримкою.
У 2019 Фінляндія ініціювала власний загальнонаціональний проект Barnahus, який реалізовувався п’ятьма експертними підрозділами, що входять до бази університетів. Вони спеціалізуються на судовій психології/психіатрії і покликані виявляти недоліки у роботі під час здійснення досудового розслідування та судового розгляду, надавати консультації і підтримувати органи влади у судових процесах за участю дітей [6].
У Грузії комплексна система захисту дітей розпочалася з впровадження Кодексу прав дитини (2019), рекомендацій останнього раунду моніторингу Комітету Сторін Ради Європи та імплементації Конвенції про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства (Комітет Лансароте). Проект, протягом 2020-2023 надавав підтримку органам влади, фахівцям і громадянському суспільству в сферах, де Рада Європи має додаткову цінність у Грузії, зокрема щодо розслідувань, дружніх до дітей, прав дитини в цифровому середовищі, запобігання та захисту дітей від сексуальних експлуатацій та жорстоке поводження (зокрема в Інтернеті) та інші форми насильства, з упором на дітей-жертв і свідків злочинів, які є особливо вразливими [7].
Спільний проект Європейського Союзу та Ради Європи щодо впровадження моделі Барнахуса в Хорватії спрямований на покращення доступу та якості системи правосуддя для дітей-жертв і свідків насильства, забезпечення гарантій жертвами та свідками сексуального насильства, користування дружнім до дітей доступом до правосуддя. Імплементація законодавчої бази щодо захисту дітей-жертв і свідків кримінальних правопорушень залишається складною в Хорватії, особливо щодо кількості експертиз/співбесід до та під час кримінального провадження. Після прийняття Закону про кримінальне провадження у 2008 в Хорватії використовуються попередньо записані інтерв’ю, а Хорватський національний план боротьби з сексуальним насильством і сексуальними домаганнями на 2022-2027 роки містить окремий захід 2.6 «Поліпшення догляду та забезпечення доступності служб підтримки для жертв сексуальних злочинів». Спираючись на роботу, яку вже провела Хорватія, проект має на меті підтримати хорватську владу в її перших кроках до створення моделі Барнахуса в країні [8].
Отже, країни ЄС поступово використовують дієвість «динамічного трикутника» у запровадженні моделі «Барнахус». Зрозумілим є те, що існують деякі відмінності між національними моделями «Барнахус», однак спільним для усих є те, що у ній задіяні спеціалісти установи (зокрема поліція, прокуратура, заклади охорони здоров’я та соціального забезпечення). Моделі «Барнахус» мають загальні цілі та завдання, зокрема спроектовано так, щоб вона забезпечувала дружню до дітей обстановку.
Література
1. МОДЕЛЬ «БАРНАХУС»: Загальна характеристика і впровадження в Україні Збірка матеріалів із впровадження моделі «Барнахус» в Україні. Довідкове видання. URL: https://www.unicef.org/ukraine/media/ 21316/file/BARNAHUS_web_2.pdf (дата звернення: 02.03.2024).
2. Cooperation projects. URL: https://www.coe.int/en/web/children/co-operation-projects (дата звернення: 02.03.2024).
3. Improving the juvenile justice system and strengthening the education and training of penitentiary staff in Slovenia. URL: https://www.coe.int/en/web/children/-improving-the-juvenile-justice-system-in-slovenia (дата звернення: 02.03.2024).
4. Support the implementation of the Barnahus project in Ireland. URL: https://www.coe.int/en/web/children/barnahus-ireland (дата звернення: 02.03.2024).
5. Strengthening child-friendly justice through effective cooperation and coordination between different Barnahus-type services in the regions of Spain. URL: https://www.coe.int/en/web/children/barnahus-spain (дата звернення: 02.03.2024).
6. Providing child-friendly justice through the efficient operation of Barnahus units in Finland. URL: https://www.coe.int/en/web/children/finland-barnahus (дата звернення: 02.03.2024).
7. Ensuring child-friendly justice in Georgia: preventing and protecting children from sexual violence, including in the digital environment. URL: https://www.coe.int/en/web/children/georgia-ensuring-child-friendly-justice-preventing-and-protecting-children-from-sexual-violence-including-in-the-digital-environment (дата звернення: 02.03.2024).
8. Implementation of the Barnahus model in Croatia. URL: https://www.coe.int/en/web/children/barnahus-croatia (дата звернення: 02.03.2024).
_______________________
Науковий керівник: Співак Марина Вікторівна, доктор політичних наук, професор, доцент кафедри публічного управління та адміністрування Національної академії внутрішніх справ
|