Сильні та слабкі сторони закладу вищої освіти, його характерні ознаки, формують його конкурентний потенціал. З метою забезпечити якісні послуги на ринку освітніх послуг та забезпечити стійку конкурентоспроможність представники закладів освіти мають звертати особливу увагу на стратегування діяльності закладів освіти, а також на формування маркетингових програм.
Конкурентний потенціал – це відповідність закладу освіти потребам споживача, зокрема якість самої освіти, система комунікації зі студентами/абітурієнтами, кредитна система навчання, залучення більше практичних викладачів, рівень акредитації, наявність міжнародного партнерства/подвійне дипломування; кредитна система навчання, залучення практиків до науково-викладацької діяльності; імідж закладу освіти та його науковий потенціал; подальше працевлаштування випускників, стан навчальних корпусів, гуртожитків тощо [1, с. 5-15].
Необхідно розглянути етапність моделі конкурентоспроможності закладу освіти, зокрема на першому етапі важливо забезпечити попит на освітні послуги; на другому етапі – промоніторити заклад освіти на наявність способів адаптації останнього до різного роду змін, розвитку тощо. На третьому етапі варто розуміти пріоритети споживача, та за необхідності скоригувати послуги закладу освіти. На четвертому етапі важливо прийняти правильні управлінські маркетингові рішення з метою забезпечити відповідність закладу освіти потребам споживачів, та відповідно забезпечити конкурентоспроможність закладу освіти.
Маркетинг є важливим засобом управління закладом освіти на сучасному етапі розвитку ринку освітніх послуг. Маркетинг освітніх послуг сьогодні передбачає дослідження ринку освіти через вивчення конкурентів та їх послуг; дослідження ємності ринку; налагодження ефективності управління освітніми послугами; приділення уваги інноваціям та цифровізації освітніх послуг; розробка стратегічних планів та маркетингових стратегій; приділення уваги маркетинговим комунікаціям (реклама, PR тощо).
Закладу вищої освіти, щоб розробити ефективну концепцію маркетингу освітніх послуг слід забезпечити: освітню послугу високого рівня; забезпечити реалізацію маркетингової комунікації з метою популяризації закладу освіти; постійна робота зі споживачем освітніх послуг. Вищезазначені фактори виступають елементами, що впливають та забезпечують прийняття правильних управлінських рішень, зокрема про розширення або скорочення освітніх послуг, їх удосконалення чи актуалізації тощо [2].
Просування освітніх послуг – це не лише ефективна реклама чи активні продажі, це і застосування ефективних маркетингових технологій, що виступають своєрідними методами просування закладів освіти та їх послуг, методи підвищення рівня закладу освіти серед на ринку освітніх послуг.
Інструменти маркетингу використовуються з метою ефективного просування освітніх послуг закладів освіти разом із системним аналізом відповідно ринку освітніх послуг, в результаті чого заклад освіти отримує інформацію зі своїми перевагами чи недоліками, що і стає підставою для подальшої роботи, наприклад усунення проблем чи розвитку послуг, які для споживача складають попит.
З метою просування освітніх послуг, заклад освіти має використовувати такі технології:
- створення та надання нових видів освітніх послуг та нових форм їх надання;
- підвищення рівня доступності послуги для споживача;
- підвищення рівня та іміджу закладу освіти у порівнянні з іншими;
- підвищення рівня конкурентоспроможності закладу освіти та його освітніх послуг;
- залучення інновацій у освітню діяльність закладу освіти [3, с. 42-46].
У контексті просування освітніх послуг закладу освіти варто зазначити про інтегровані маркетингові комунікації (ІМК), які визначаються як спосіб просування послуг через взаємодію маркенгу та реклами (direct, sales promo, PR,SMM), що надає більший вплив у просуванні послуги чи продукту ніж у процесі вищезазначеної взаємодії. Інтегровані маркетингові комунікації є сучасним способом ефективного просування закладом освіти своїх освітніх послуг на ринку освіти [4].
Разом з тим, важливо зазначити про ефективність використання закладами освіти інноваційних технологій до просування освітніх послуг на ринку, адже це можливість продати свою діяльність як прогресивну, сучасну, таку, що адаптується оперативно до змін на ринку освітніх послуг [5, с. 83-95]. Маркетингові інновації для закладів освіти передбачають створення та реалізацію нових способів та методів підвищення ефективності закладу освіти загалом.
Список літератури
1. Лисиця Н. М., Притиченко Т. І., Гронь О. В. Перспективи маркетингу економічних освітніх послуг в Україні. Економіка розвитку. Серія: Механізм регулювання економіки. 2017. Вип. 1 (81). С. 5–15.
2. Kotler P., Fox K. Strategic marketing for educational institutions (2nd ed.) / Upper Saddle River. NJ: Prentice-Hall, 1995. 45 p.
3. Кобідзе Н.Н. Специфіка SMM-просування послуг українських ЗВО. Проблеми формування та реалізації регіональної економіки: збірник матеріалів IV Міжнародної науково-практичної конференції. м. Запоріжжя, 26 грудня 2020 р. Запоріжжя: ГО «СІЕУ», 2020. С. 42-46.
4. Методологічні основи створення, впровадження і розвитку інтегрованої інформаційної системи управління університетом / за ред. канд. фіз.-мат. наук, д-ра біол. наук, проф. С. В. Чернишенка, канд. фіз.-мат. наук, доц. Ю. І. Воротницького. Суми: Сумський державний університет, 2015. 333 с.
5. Ілляшенко C. М., Шипуліна Ю. С., Ілляшенко Н. С. Комунікативна ефективність групи у Facebook як інструменту просування випускової кафедри на ринку науково-освітніх послуг. Маркетинг і цифрові технології. 2018. Т. 2, №1. С. 83-95.
|