Економічна безпека є важливою складовою національної безпеки України, а, відповідно до Закону України «Про Національну безпеку України», державна політика у сфері національної безпеки спрямовується на забезпечення воєнної, зовнішньополітичної, державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, кібербезпеки України тощо [1]. У той же час, в умовах повномасштабного вторгнення актуалізується питання економічної безпеки на усіх її рівнях, у тому числі й на рівні територіальної громади.
Варто наголосити, що економічна безпека територіальних громад – це базис для задоволення основних потреб мешканців, підвищення рівня їх життя, забезпечення сталого розвитку, запобігання від загроз внутрішнього та зовнішнього характеру [2]. Її актуальність зросла в контексті реформи децентралізації влади, коли значна частина повноважень, у тому числі й щодо планування та забезпечення економічного розвитку територій, була передана органам місцевого самоврядування базового рівня. У той же час, загрози економічній стабільності та економічній безпеці значно актуалізувалася в умовах повномасштабного вторгнення. У зв’язки з цим, доцільно звернути особливу увагу на розробку та реалізацію системи заходів щодо забезпечення економічної безпеки держави на всіх рівнях, у тому числі й на рівні територіальних громад, й з урахуванням усіх складових економічної безпеки.
Так, важливими складовими економічної безпеки є її фінансова, бюджетна, кадрова та інвестиційно-інноваційна складові. Розглядаючи рівень територіальної громади слід зазначити, що під фінансовою складовою економічної безпеки територіальної громади розуміється захищеність її фінансових інтересів, яка досягається шляхом стабільного та повноцінного фінансового забезпечення потреб її функціонування й розвитку [3, с. 106]. У цьому контексті економічну безпеку територіальних громад можна розглядати як комплексне поняття, яке включає в себе декілька кластерів, зокрема, кластер фінансової безпеки – домогосподарств (населення) та корпоративний кластер – рівень фінансової безпеки суб’єктів господарювання. За такого підходу загрози економічній безпеці, що виникають на рівні кожного з них, безпосередньо впливають на економічну безпеку територіальної громади в цілому, а, отже, і передбачають розробки відповідної системи їх прогнозування та реагування на них.
З фінансовою складовою часто ототожнюють бюджетну складову економічної безпеки територіальної громади, яка характеризується як стан забезпечення платоспроможності з урахуванням балансу доходів і видатків місцевих бюджетів та ефективності використання бюджетних коштів [4]. У контексті сучасних викликів варто погодитися із думкою Г.В. Возняк [5], що сутність бюджетної безпеки розкривається здатністю органів влади чи місцевого самоврядування забезпечувати не лише максимальний ступінь збалансованості місцевих бюджетів, а й стійкість фінансово економічних систем, нейтралізувати дію зовнішніх та внутрішніх загроз, запобігати нераціональному розподілу і використанню бюджетних коштів [5].
Аналізуючи особливості забезпечення окремих складових економічної безпеки територіальних громад в умовах повномасштабного вторгнення, варто звернути увагу, що серед основних загроз на сьогодні залишаються обмежені можливості регуляторного впливу органів місцевого самоврядування на економічну активність в громаді, а також зниження економічної активності та діяльності місцевих підприємств, що негативно впливає на наповнення місцевих бюджетів, а отже є безпосередньою загрозою їх економічній безпеці. На цьому, серед іншого, наголошують і автори дослідження щодо визначення тенденцій та ризиків місцевого економічного розвитку, що проводилося на початку 2022 року [6].
Не менш актуально в умовах повномасштабного вторгнення стоїть і питання кадрової – здатність територіальної громади до розвитку людського потенціалу, та інвестиційно-інноваційної – здатність органів місцевого самоврядування залучати інвестиційні ресурси, сприяти економічному розвитку на основі інновацій – складових, що обумовлено відповідними системними зрушеннями, що існують в Україні у зв’язку з цим. Саме тому, розробляючи систему заходів щодо попередження та мінімізації загроз у сфері економічної безпеки на рівні громади слід акцентувати на формуванні відповідного підприємницького та інвестиційного середовища в громаді, чому має сприяти налагодження комунікації та довіри між підприємцями та органами місцевого самоврядування. У зв’язку з цим, слід зауважити, що органи місцевого самоврядування традиційно є надзвичайно зацікавлені в залученні бізнесу на територію громади. Тим більше, у сучасних умовах, коли їм не принципово – чи це релоковані підприємства, чи це місцеві, чи іноземні інвестори. Основними умовами у більшості випадків є саме вимоги до кількості створених робочих місць та прозорості ведення економічної діяльності, залучення до програм публічно-приватного партнерства [6].
Таким чином, аналізуючи систему заходів щодо забезпечення економічної безпеки територіальної громади, слід визначити, що вона вимагає комплексного підходу, що включає в себе розвиток місцевого підприємництва, залучення інвестицій, підтримку соціально-економічної інфраструктури та інші заходи. Варто зазначити, про необхідність диференціації підходів до здійснення відповідних заходів і визначення пріоритетів економічного розвитку, залежно від типу території, її залученості у воєнні дії, забезпечення обороноздатності країни, а відповідно формування локальних нормотворчих актів – Стратегій економічної безпеки територіальної громади, які і будуть враховувати місцеву специфіку та диференціювати загрози. Їх складовими мають стати заходи спрямовані на розвиток місцевої економіки, створення нових робочих місць, забезпечення стабільності доходів мешканців та підвищення їхнього рівня життя. У зв’язку з цим слід звернути увагу і на необхідність розробки та реалізації ефективних програм, спрямованих на підвищення економічної стійкості та конкурентоспроможності територій в умовах війни. При цьому, слід враховувати не лише роль місцевої влади, а й активну участь громадськості у забезпеченні економічної безпеки територіальної громади.
Розробка Стратегії економічної безпеки територіальної громади має базувати на розуміння декількох першочергових моментів: 1) кожна територіальна громада має свої особливості розвитку, специфічні економічні умови та загрози, які мають бути враховані при розробці відповідного стратегічного документу; 2) слід чітко визначитися із пріоритетами місцевого економічного розвитку, а, відповідно, і програма дій по забезпеченню економічної безпеки має орієнтуватися саме на цілі місцевого розвитку та потреби громади; 3) як і будь-яка стратегія, Стратегія економічної безпеки територіальної громади має бути системною, тобто передбачити обґрунтований узгоджений комплекс дій, спрямований на досягнення визначених стратегічних цілей та пріоритетів розвитку; 4) важливо, щоб Стратегічні цілі і система заходів узгоджували з відповідними стратегічними документами вищого рівня, формуючи систему взаємоузгоджених документів на рівні: громада-регіон-держава; 5) забезпечення процесу відкритості та прозорості як розробки, так реалізації відповідної стратегії із залученням усіх зацікавлених сторін (стейкхолдерів) – бізнесу, громадськості, інвесторів.
Підсумовую, можна зробити висновок, що питання економічної безпеки територіальної громади стає критично важливою в умовах російсько-української війни, оскільки вона є фундаментом для стабільності та розвитку місцевої спільноти. Це пов’язано з тим, що ефективне управління економічними ресурсами на рівні територіальної громади сприяє зміцненню національної безпеки України, забезпечуючи стійкість і розвиток регіональних економічних систем. Вирішення проблем економічної безпеки територіальної громади має стратегічне значення для зміцнення суверенітету та територіальної цілісності України в умовах воєнного конфлікту з росією, а забезпечення економічної безпеки територіальних громад є необхідним елементом стратегії зі зміцнення національної безпеки України в умовах війни та повоєнного відновлення країни.
Список літератури
1. Про національну безпеку України : Закон України від 21.06.2018 р. № 2469-VIII : станом на 31 берез. 2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19#Text (дата звернення: 22.02.2024).
2. У вересні ВВП виріс на 9,1%: більшість ключових видів економічної діяльності продемонстрували зростання. Міністерство економіки України. URL: https://www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=028270a3-7ba0-4320-bc7a-d26f5c446c6d&title=UVeresniVvpVirisNa9-1 (дата звернення: 22.02.2024).
3. Бак Н.А. Фінансова безпека територіальних громад в Україні: сутність, структурні складові, загрози. Світ фінансів. 2019. № 1 (58). С. 98–110.
4. Бугіль С.Я. Фінансова стійкість та безпека місце вих бюджетів в умовах обмеженості фінансових ресурсів. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT= ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=sepspu_2016_1_15 (дата звернення 22.02.2024).
5. Возняк Г.В. До питання бюджетної безпеки регіонів і громад України в умовах нестабільної економіки. Економічна безпека: держава, регіон, підприємство: Матеріали VI Всеукраїнської науково-практичної Інтернет конференції з міжнародною участю. 21 січня 2021 р. Полтава: НУПП. 2021.135 с. URL: https://nupp.edu.ua/uploads/files/0/news/2021/02/10/conf-fin-kaf/zbirnik.pdf (дата звернення 22.02.2024)
6. Тенденції та ризики місцевого економічного розвитку в умовах війни: звіт за результатами соціологічного дослідження (методом фокус-групових інтерв’ю) у територіальних громадах Львівської області. Львів. 2022. URL: https://decentralization.ua/uploads/attachment/document/1213/LED_Report_Focus_Group _Lviv_2022.pdf (дата звернення 22.02.2024)
|