Якісна освіта - це основна компонента, завдяки якій кожна людина розвивається та самореалізується в своїй професійній діяльності. На жаль, в нинішніх реаліях, ні студенти ні викладачі не можуть насолоджуватись в повній мірі спілкуванням в аудиторіях, адже більшість занять в силу різних обставин доводиться проводити дистанційно. Події, що відбуваються у нашій країні в останні роки значно стимулюють попит на дистанційні технології в навчанні.
Дистанційне навчання – одна із форм здобуття знань, яка виникла і удосконалюється разом із розвитком інтернет-технологій. Головна мета дистанційної форми навчання – це насамперед забезпечити безпечне навчальне та робоче середовище для всіх учасників освітнього процесу. [1, с. 281]. На сьогоднішній день для неї характерні чіткі ознаки, принципи і певні методичні напрацювання, адже сучасний рівень розвитку комп’ютерної техніки та різноманітних програмних забезпечень розкриває широкі можливості для підвищення ефективності навчання. [2, с. 67]. Перехід закладів вищої освіти на дистанційне навчання надав поштовх до стрімкого розвитку та експрес освоєння новітніх технологій в освіті, зокрема розробка онлайн-платформ для навчання. [3, с. 56]. Однак, не маючи очікуваного зворотного зв’язку між учасниками занять, втрачається зацікавленість з боку студента в отриманні знань та з боку викладача в їх подачі. В такій ситуації мета викладача – не дати здобувачу вищої освіти втрати інтерес, як до навчання так і до майбутньої професії, що дуже важливо в галузі медицини.
Викладання медичних дисциплін настільки особливе, що раніше навіть важко було уявити їх проведення в дистанційному форматі. [3, с. 56]. Проте зараз, говорячи про медичну освіту ми розуміємо, що відсутність в ній інноваційних методів – це крок в минуле. В сучасних умовах, навчання має бути активним процесом, в якому здобувачі освіти та викладачі повинні працювати разом, щоб зробити процес обміну знаннями ефективним та легким для розуміння. [4, с.268]..
Набутий досвід використання новітніх технологій показав, що сучасні методи навчання дають можливість навчити здобувачів ефективно і продуктивно мислити та своєчасно приймати рішення, [5, с.15]. Однак, для цього необхідно щоб під час навчання викладач сприяв розвитку аналітичних підходів та критичного мислення, а здобувачі мали можливість використовувати отримані знання й навички для досягнення своїх професійних цілей, маючи при цьому різні стилі навчання й можливість зворотного зв'язку з викладачем для обговорення навчального матеріалу. [4, с. 268]..
Подача матеріалів в дистанційному форматі відбувається або в режимі реального часу тобто синхронно, або асинхронно – коли здобувачі в зручний для них час працюють з навчальними матеріалами без участі викладача. [1, с.281]. У сучасній науково-методичній літературі, виділяють п'ять різних типів сучасних методів викладання й навчання, які використовуються в різних країнах [4, с.268]. Кожен з цих методів має переваги та недоліки.
Порівняльна характеристика сучасних методів викладання і навчання [4, с. 269; 2, с. 71]
Підводячи підсумки, ми розуміємо, що живемо в період розвитку технологій, і те що вчора нам здавалось неможливим, сьогодні це вже сприймається за належне. Так було і з дистанційним навчанням в медицині. Але в дистанційному навчанні: є свої плюси для викладачів вдосконалити навички користування сучасними технологіями та впроваджувати їх в навчання. Для здобувачів вищої освіти – це самоорганізованісь та відповідальність за власне навчання.
Список літератури:
1. Павленкова О.С., Каськова Л.Ф., Амосова Л.І., Янко Н.В., Садовскі М.О. Актуальні методи навчання у дистанційному форматі спілкування. Актуальні проблеми сучасної медицини. 2023, Т.23, вип.4 (84). С. 281-283
2. Остропольська Є.В., Березовський Д.О., Хорошайло О.С. Інноваційні методики навчання студентів закладів вищої освіти в умовах дистанційної форми начання. IT synergy. 2022, вип.1 (2). С. 63-75
3. Квасько О.Ю., Кондаурова А.Ю. Сучасні методики навчання під час дистанційного викладання фундаментальних дисциплін медичних спеціальностей. ISSN 1681-2751. Медична освіта. 2021. №4. С. 56-60
4. Сілкова О.В., Макаренко В.І., Макаренко О.В. Сучасні методики навчання й викладання в медичній освіті. матеріали навч.-наук. конф. з міжнар. участю, м. Полтава, 24 березня 2022 р. – Полтава, 2022. – С. 268-270
5. Гай Л.А., Сухін Ю.В., Венгер В.Ф., Муксен Сайед, Сердюк В.В. Сучасні методи викладання медичних дисциплін у вищій школі. ISSN 1681-2751. Медична освіта. 2016. №1. С. 15-18
|