Квіткове підприємництво – напрямок роздрібної торгівлі, в якому більш ніж в інших видах діяльності переплелися ризик і перспектива, тому що попит на квіткову продукцію може служити деяким барометром добробуту людей. Також у сучасному суспільстві актуальні флористичні послуги, адже складно уявити наше життя без квітів. Перші приватні квіткові намети і магазини з'явилися на нашому ринку наприкінці минулого століття. Відтоді підприємці зрозуміли, що це дуже вигідне підприємництво, бо на квіти є великий попит, особливо у святкові дні. Люди готові були платити не тільки за самі квіти, а й за їхнє красиве, грамотне оформлення, за квіткову композицію тощо.
Цей напрям підприємництва можна поділити на три види: продаж матеріалу для посадок і комплектуючих, продаж квітів у горщиках і декору, продаж свіжих зрізаних квітів і букетів. Найбільшим споживчим попитом користуються свіжозрізані квіти, де зростання вітчизняного виробництва перевищує зростання імпорту [1].
Продажі квіткової продукції відображають рівень розвитку країни і матеріальний достаток населення, оскільки споживачі купують квіти з естетичних міркувань. Попит на квіти в Україні набагато нижчий, ніж в інших країнах, наприклад, європейських. Пояснити це можна тим, що здебільшого українці купують квіти до якоїсь події або свята – для цього їм потрібен привід. У той час як європейці постійно прикрашають свій будинок живими квітами - це є своєрідним атрибутом оформлення інтер'єру.
Ринок квіткової продукції в Україні має деякі відмінні риси. По-перше, сезонність (продажі квітів здебільшого припадають на місяці, багаті на свята, а саме: лютий, березень, травень, вересень і грудень; тоді як літо – сезон низького попиту). Сезонність впливає і на ціноутворення – ціна продукції може залежати від витрат (мита та курсу іноземної валюти). Квіти є швидкопсувним товаром, з цього випливає, що приблизно половина продукції (близько 60%) не буде продана. Цей фактор впливає на формування цін, при роздрібних продажах націнка на квіти варіюється від 100% до 300% [2]. По-друге, рівень цін може змінюватися залежно від інших зовнішніх чинників.
Також споживачів квіткової продукції можна розділити три групи залежно матеріального достатку: покупці з низьким достатком, із середнім достатком і покупці з високим достатком. За даними European Floral Design School, роздрібний продаж квітів здійснюється здебільшого через невеликі кіоски та квіткові павільйони (65-70%) [3].
Україна багата власним виробництвом квітів, але є низка причин, чому вітчизняне виробництво цінується набагато нижче імпортного:
- недотримання сучасних технологій (багато квітникарів вирощують квіти в парниках за старою методикою і в підсумку постачають квіткові магазини дешевим низькоякісним товаром);
- імпортний посадковий матеріал (виробники дотримуються сучасних технологій і використовують спеціально обладнані теплиці, що дає змогу забезпечити квітковий ринок якісним товаром).
Більшість національних виробників квітів просто нездатні забезпечити ринок вітчизняною продукцією через недотримання технології виробництва і транспортування, що значно скорочує термін зберігання квіткової продукції. При цьому є ризик скорочення поставок імпортної продукції з ряду країн у зв'язку із зараженням квітів трипсом – шкідливим паразитом.
Із цього випливає, що квітковий товар, вироблений в Україні з урахуванням таких чинників, як кліматичні умови, логістика, матеріали тощо, є далеко не дешевим, що можна наочно побачити в табл. 1 [1, 3].
Таблиця 1
Порівняння системи ціноутворення на троянди, %
Аналіз даних, наведених у таблиці, показує, що на виробництві та реалізації квітів українського виробництва можна заробити менше, ніж на імпортній квітковій продукції.
Таким чином, наразі імпортозаміщення в Україні є досить складним завданням, повне вирішення якого можливе лише в середньостроковій перспективі за умови розвитку технологій і поступового заміщення імпорту. Передбачається розширювати ринок вітчизняного виробництва за рахунок побудови нових спеціально обладнаних теплиць, за рахунок змін споживчих уподобань і самої культури споживання продукції квітникарства.
Список літератури:
1. Бутко М. П., Соломаха І. В. Становлення вітчизняного ринку флористичної продукції в умовах євроінтеграції: монографія. Чернігів : ЧНТУ, 2017. 294 с.
2. Боліла С. Ю., Кириченко Н. В. Маркетингові дослідження регіонального флористичного ринку як орієнтир для прийняття рішень щодо розвитку квіткового бізнесу. Ефективна економіка. 2021. № 4. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/4_2021/97.pdf.
3. Chelekhova T. Calculating the Cost of Floral Design Services. URL: https://www.milafloraldesignschool.com/calculating-cost-floral-design-services/.
|