Пандемія Ковід-19 та військовий стан в Україні призвели до суттєвих змін у освіті всіх рівнів, в тому числі й у вищій освіті. Дистанційна форма освіти на цей час стала провідною формою у регіонах, що знаходяться у безпосередній близькості до бойових дій. Наявність недоліків та вад у організації дистанційної освіти обумовлює необхідність її оптимізації та підвищення ефективності.
На цей час гугл клас руми є однією з найбільш розповсюджених форм дистанційної освіти, згідно з рекомендаціями галузевого міністерства. Важливою особливістю застосування цієї форми є організація безкоштовного навчання, яка організується ТОВ “Академія цифрового розвитку” на циклах «Цифрові інструменти Google для освіти» різних рівнів.
Метою роботи є аналіз результатів використання гугл класів у дистанційній освіті для викладання дисциплін медико-біологічної спрямованості.
Як свідчить досвід застосування цієї форми дистанційної освіти, вона дозволяє створити повноцінний електронний курс, причому з можливістю переробки, доповнення та поступового удосконалення. Можливості гугл класу передбачають розміщення у завданнях інформаційних матеріалів (презентацій лекцій, методичних розробок до практичних занять, окремих розділів або посібників в цілому, створення гіперпосилань тощо). Це дозволяє забезпечити здобувачів освіти необхідною інформацією для підготовки, сформувати пул теоретичних знань.
Іншою складовою успішного засвоєння навчальних дисциплін є оволодіння практичними навичками та вміннями на підставі засвоєнних теоретичних знань. Разом знання, навички та вміння формують компетенції, необхідні для формування фахівця.
Реалізація поточного контролю знань здійснюється за допомогою тестів, які створюються у вигляді гугл форм. Як суттєву перевагу таких форм потрібно вказати можливість використання тестів різної форми, які варьюють як за кількістю правильних відповідей, так і за особливостями завдань. Важливим моментом тестування у гугл класі є можливість модифікації вартості запитання залежно від кількості тестів. Це дозволяє забезпечити уніфікований підхід до оцінювання рівня знань студентів, зменшити часові витрати на обробку результатів. Також важливою перевагою гугл класів є максимальна автоматизація обробки результатів, коли викладач отримує вже повністю перевірені роботи і відомості щодо питомої ваги правильних та неправильних відповідей. Аналіз помилок також дозволяє виділити найбільш типові та зосередити увагу як студентів, так і викладачів на висвітленні найбільш важких та проблемних для засвоєння моментів дисципліни.
Достатньо зручно використання в гугл класах ситуаційних завдань, які можуть бути використані як для перевірки рівня теоретичних зань, так і для формування практичних навичок та вмінь. Такі завдання можуть бути прикріплені до відповідних тем та запропоновані як для самостійного вирішення із наданням рішення, так і для розглядання на заняттях.
Важливою ланкою навчального процесу є проведення підсумкової атестації. В умовах гугл класу її реалізація достатньо зручна та прозора. Викладач має можливість встановлювати різні терміни та часові відрізки для складання заліку або іспиту, виділяти певні контингенти студентів, причому групи можуть отримати доступ до завдань іспиту лише за графіком складання.
Можливість зберігання, швидкого копіювання та повторного застосування гугл класів також повинна бути визнана суттєвими перевагами цієї форми дистанційної освіти. Гугл клас зберігається у хмарі, тобто фактично не займає місце як на сайті закладу, так і у пам’яті комп’ютеру викладачів. Після закінчення циклу він може бути заархівований та, при необхідності, повторно застосований шляхом копіювання, причому копія містить лише завдання без об’яв, списків студентів та результатів навчання.
У разі потреби внесення змін у матеріали гугл класу (додавання нових та виключення наявних тем, поновлення інформаційних та тестових матеріалів тощо) здійснюється достатньо оперативно. Це дозволяє суттево скоротити часові витрати на допоміжні види діяльності. Передбачено можливість зв’язку студентів із викладачем шляхом надання коментарів до завдань, об’яв у ленті тощо.
Як перевагу також необхідно відмітити можливість групового підключення студентів до гугл класу, коли на їх електронні пошти пересилаються запрошення на приєднання. Прийом такого запрошення автоматично підтягує студента до гугл класу, надає йому доступ до всіх розташованих там матеріалів. У випадках, коли викладання здійснюється одночасно різними викладачами, у гугл класі достатньо зручно забезпечити співпрацю та оперативний обмін інформацією.
Таким чином, наявний досвід застосування гугл класів при викладанні дисциплін медико-біологічної спрямованості дозволяє оцінити їх як зручну, інформативну та ефективну форму дистаційної освіти. Гугл клас дозволяє надати здобувачам освіти необхідної інформації для підготовки, забезпечити всі види контролю знань (поточний та етапний), сприяє формуванню зворотнього зв’язку студентів з викладачем. У разі потреби внесення змін та доповнень у гугл клас здійснюється оперативно. В умовах дистанційної вищої освіти ця форма є найбільш вдалою для практичного використання.
|