На сучасному етапі розвиток освітньої системи потребує переходу від традиційних методів навчання до сучасних, які відповідають вимогам глобалізованого суспільства. Одним з основних напрямів удосконалення системи іншомовної освіти в закладах вищої освіти є впровадження компетентнісного підходу [1]. Основна ідея полягає в тому, щоб розвивати в здобувачів освіти конкретні компетентності, тобто їх здатність використовувати знання, уміння, навички та методи діяльності в нових навчальних і життєвих ситуаціях.
Проблемою вивчення іноземних мов здобувачами освіти педагогічних спеціальностей у закладах вищої освіти займалися такі вчені, як О. Бігич, Г. Борецька, Н. Бориско, С. Гапонова, С. Ніколаєва, Н. Скляренко, Н. Сура, О. Тарнопольський, О. Устименко, В. Черниш та інші.
Питання теорії та практики розвитку іншомовних комунікативних компетентностей активно досліджено в наукових працях багатьох вчених, серед яких можна згадати Л. Биркун, С. Козак, О. Нечипорук, А. Петрову, В. Сафонову та інших.
Іншомовна комунікативна компетентність визначається як здатність здобувача освіти використовувати мову для ефективного спілкування та кооперативної взаємодії з іншими людьми у різних ситуаціях. Вона охоплює мовну, мовленнєву, соціокультурну та прагматичну (діяльнісну) складові. Формування цієї компетентності передбачає, перш за все, створення реальних життєвих ситуацій спілкування іноземною мовою в процесі взаємодії культур[2].
Компетентнісний підхід базується на ідеї, що освіта має спрямовуватися на розвиток компетентностей - комплексу знань, вмінь, навичок та особистісних якостей. Компетентнісний підхід у навчанні іноземних мов надає можливість більше уваги приділяти індивідуальним потребам кожного здобувача освіти. Викладачі виступають фасилітаторами навчання, адаптуючи програму та завдання до рівня знань, інтересів та особистісних особливостей кожного учасника освітнього процесу [3].
Головною метою компетентнісного підходу у вивченні іноземних мов є розвиток комунікативних умінь та навичок. Здобувачі вивчають мову для ефективного спілкування, а не лише для відтворення вивченого матеріалу. Використання інтерактивних вправ, рольових ігор та проєктів сприяє формуванню практичних навичок у використанні іноземної мови.
Компетентнісний підхід підкреслює важливість вивчення мови в реальних життєвих ситуаціях. Заняття стають більш захоплюючими та практичними, оскільки вони орієнтовані на вирішення конкретних завдань, які можна зустріти майбутнього вчителя в реальному житті. Це стимулює здобувачів застосовувати отримані знання за межами аудиторії. Впровадження компетентнісного підходу у вивченні іноземних мов також сприяє підготовці студентів до успішного кар'єрного розвитку. Здатність ефективно спілкуватися іноземною мовою відкриває нові можливості на міжнародному ринку праці та сприяє міжнародній співпраці в різних галузях.
У рамках компетентнісного підходу оцінювання не обмежується виключно знаннями граматики та лексики. Воно визначається за ключовими компетентностями, такими як аналітичність, творчість, самостійність та ефективне використання мовних засобів у різних сферах комунікації. Оцінка проводиться на основі виконання здобувачами освіти різноманітних завдань, які відображають їхню здатність використовувати мову у реальних ситуаціях, а не лише на тестах та екзаменах.
Важливим аспектом компетентнісного підходу є урахування індивідуальних потреб та інтересів студентів. Викладачі перетворюються з передавачів знань на наставників, які допомагають здобувачам освіти розвивати свої індивідуальні сильні сторони та обирати напрямок вивчення мови відповідно до їхніх потреб та майбутніх планів. Використання сучасних технологій є необхідною складовою впровадження компетентнісного підходу. Мультимедійні засоби, відеоуроки та віртуальні екскурсії допомагають отримувати новий досвід та розширювати знання через використання інтерактивних засобів.
Отже, компетентнісний підхід в кореневий спосіб змінює цілі та зміст іншомовної освіти. Замість пасивного засвоєння мовних знань та норм, увага акцентується на досягненні реальної комунікативної взаємодії та формуванні життєво важливих якостей особистості здобувача як успішного користувача мови.
Впровадження компетентнісного підходу в навчанні іноземних мов є кроком вперед у створенні більш ефективної та практично орієнтованої системи освіти. Акцент на розвитку ключових компетентностей та наголос на практичному використанні мови у різних сферах життя готують здобувачів освіти до викликів глобального світу. Спільно з викладачами іноземних мов, студенти стають активними учасниками світового співтовариства, де знання іноземних мов визнається не лише як навичка, але і як ключова компетентність для успішного розвитку особистості та суспільства в цілому.
Список літератури:
1. Бібік Н. Формування пізнавальних інтересів молодших школярів: К.:
Освіта, 1998.
2. Білецька Н.М. Інноваційні технології навчання іноземних мов. – К.: Освіта, 2022.
3. Слободянюк О.В. Реформування іншомовної освіти в Україні: сучасні тенденції та перспективи. – К.: КНУ імені Тараса Шевченка, 2022.
__________________
Науковий керівник: Пінчук Ірина Олександрівна, доктор педагогічних наук, доцент, Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка
|