В теперішніх умовах основною концепцією управління підприємствами та організаціями є управління по цілям (management by objections). Ця концепція пройшла еволюцію від 50-х років ХХ століття із закладенні підвалин такого підходу П.Друкером, до формування інструментарію побудови системи збалансованих показників (Balanced Scorecard – BSC) Д.Нортоном та Р.Капланом з визначенням KPI для деталізації цілей, включаючи сучасний етап її розвитку – cистему показників відповідальності (Accountability Scorecard – ASC) та окремо OKR (Objectives and Key Results – цілі та ключові результати).
Особливістю ASC порівняно з BSC є включення в фокус уваги менеджменту інтересів стейкхолдерів, а саме: клієнтів, акціонерів, постачальників, працівників тощо. В свою чергу підхід OKR відрізняє амбітність цілей, гнучкість управління, публічність цілей та ключових результатів для всіх працівників організації, пріоритетність клієнтоорієнтованих цілей (як для зовнішнього, так і для внутрішнього клієнта). Порівнюючи характерні особливості ASC та OKR вважається доцільним синтез цих двох підходів для досягнення синергетичного ефекту від переваг зазначених підходів.
Реалізація на практиці комбінованої моделі ASC-OKR матиме свої особливості порівняно з BSC-KPI (табл.).
Реалізація зазначених етапів операційних моделей є циклічною, тобто повторюваною в межах кожного періоду (як правило, року).
Таблиця
Узагальнені операційні моделі BSC-KPI та ASC-OKR
Таким чином, у зазначених моделей є спільні риси: врахування стану внутрішнього та зовнішнього середовища при обгрунтуванні цілей, декомпозиція загальнокорпоративних цілей до рівня виконавців, постійний моніторинг виконання цілей. Разом з тим наявні і певні відмінності, до яких слід віднести: розширення фокусу уваги в моделі ASC-OKR із включенням зацікавлених сторін, наявність зворотного зв’язку від виконавців до остаточного затвердження OKR, підвищену гнучкість ASC-OKR порівняно з BSC-KPI шляхом застосування «подвійного періоду» регулярного моніторингу (наприклад, кварталу в межах року) і відповідно перегляду цілей та ключових результатів на наступний період в межах більш тривалого (на наступний квартал в межах року). Синтез ASC та OKR має теоретичне підгрунтя у вигляді клієнтоорієнтованості цих моделей і спрямованості на отриманні максимального результату не тільки для менеджерів, але й для працівників, власників тощо. Методичний інструментарій запровадження моделі ASC-OKR потребує розробки, що стане напрямком подальших досліджень авторів.
Список літератури:
1. Паньків Т. О., Т. Б. Ігнашкіна. Еволюція систем стратегічного вимірювання результатів діяльності бізнес-структур // Сучасний стан та тенденції розвитку науки та освіти: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (м. Дніпро, 30 грудня 2023 р.). 2023. С.149-152.
2. Paul R. Niven, Ben Lamorte Objectives and Key Results: Driving Focus, Alignment, and Engagement with OKRs. Wiley. John Wiley & Sons, LTD, 2016. 224 c.
|