У з’ясуванні теоретичних аспектів досліджуваних явищ особливу роль відіграють методологічні підходи. Особливого значення набуває інтегративний підхід, оскільки його реалізація сприяє засвоєнню знань, розвитку комплексних навичок здобувачів освіти, а також забезпечує більш осмислене розуміння матеріалу, оскільки здобувачі освіти можуть бачити результати його застосування в різних контекстах.
Вивченням інтегративного підходу у спеціальній та інклюзивній освіті займалися Н. Голуб, Т. Григоренко, Н. Кравець, О. Конопацька, І. Кузава, Т. Мотузок, О. Мартинчук Н. Пахомовата інші.
У науково-педагогічній літературі [3, с. 7, 10, 11] поняття «інтеграція» розглядається як протиставлення поняттю «диференціація» та наголошується на високому рівні системності: процес ущільнення, уніфікації знань, що виражається через єдність із процесом розмежування, а тому реалізація засад інтегративного підходу дозволить сформувати нові знання, систематизувати їх, розширити пізнавальний досвід, сформувати інтерес до подій явищ, вихованню особистості.
Видається також слушною думка О. Лоюк [4], що інтеграцію у дидактиці доцільно розглядати у двох аспектах: ціль навчання (формування цілісного уявлення про світ, у якому всі складові взаємодіють між собою); засіб навчання (спрямовний на зближення предметних знань і встановлення міцних зв’язків) і засіб отримання нових уявлень (поєднання диференційованих знань).
У працях сучасних дослідників знаходими такі принципи інтеграції знань: побудова теоретичного уявлення про інтеграцію; обґрунтування процесу інтеграції як багаторівневої складної системи; опис інтегративного підходу до побудови змісту освіти; з’ясування особливостей структурування знань з урахуванням трансформацій змісту та засобів навчання; структурування змісту освітнього матеріалу шляхом формування навчальних одиниць; визначення адекватного співвідношення між диференціацією та інтеграцією знань у змісті освіти; визначення закономірностей інтеграції та їх результатів [1].
Слушною є думка Н. Пахомової, щодо інтеграції медико-психологічних і педагогічних складових професійної підготовки спеціальних педагогів. Зміст цього процесу полягає у тому, щоб: «визначити його граничні підвалини, виявити фактори, що зумовлюють виникнення цього явища, осмислити його як частину цілого – фахової підготовки, тобто осягнути смисл і значення як результат формування конкурентоспроможних і компетентних спеціалістів» [5, с. 207].
На думку Я. Баранець і Т. Мотузок [2, с. 119] окремі підходи до підготовки майбутніх фахівців з інклюзивної освіти до професійної діяльності охоплюють сукупність ідей, які визначають загальну наукову систему поглядів та концепцій в системі закладів освіти з інклюзивним навчанням, однак застосування інтегративного підходу сприятиме виробленню якісно нового типу знань, що знаходить вираження в загальнонаукових поняттях, підходах, категоріях.
Отже, реалізація інтегративного підходу у професійній підготовці магістрів-олігофренопедагогів дозволяє їм набувати досвіду у роботі з дітьми з порушеннями інтелектуального розвитку у реальному середовищі на основі знань з різних галузей (медичних, психологічних, педагогічних) та інтерпретувати їх у майбутню діяльність.
Список літератури:
1. Антонова О.Є., Ващук О.В. Інтегративний підхід до побудови моделі формування готовності вчителів до розвитку академічної обдарованості учнів. Професійна освіта в умовах інтеграційних процесів : теорія і практика : зб. наук. праць. / за заг. ред. С.С. Вітвицької, Н.Є. Колесник. Житомир : ФОП «Н.М. Левковець», 2017. Ч. 1. С. 174–182.
2. Баранець Я., Мотуз Т. Інноваційні підходи щодо професійної підготовки педагогів до роботи в інклюзивному освітньому середовищі. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2023. Том 1. Вип. 59. С. 195–201.
3. Інтегративний підхід : актуальність, сутність, особливості впровадження в умовах початкової школи : навчально-методичний посібник / уклад. : Н. Б. Ларіонова, Н. М. Стрельцова. Харків : «Друкарня Мадрид», 2018. 76 с. ISBN 978-617-7683-38-3.
4. Лоюк О.В. Інтегрований підхід як методологічна основа цілісного освоєння змісту початкової освіти. Науково-методична робота. URL : https://sno.udpu.edu.ua/index.php/naukovo-metodychna-robota/100-1tendentsiyi-suchasnoyi-pidhotovky-maybutnikh-uchyteliv-pochatkovoyi-shkoly-7-8-zhovtnia-2020-roku/513-integrovanij-pidkhid-yak-metodologichna-osnova-tsilisnogo-osvoennya-zmistu-pochatkovoji-osviti (дата звернення 10.10.2023)
5. Пахомова, Н. Г. Філософські основи інтеграції медикопсихологічних і педагогічних складових професійної підготовки дефектологів : Зб. наук. праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка / за ред. О.В. Гаврилова, В.І. Співака. 2012. Випуск ІХХ (2). 205–213.
|