Фінансова спроможність міської територіальної громади передбачає її фінансове забезпечення на рівні, що є достатнім для сталого розвитку міста та його громади з урахуванням особливостей та потенціалу міста в акумулюванні власних доходів. В ході формування доходів бюджету територіальної громади міста відбуваються фінансово-економічні відносини між органами влади територіальної громади та різноманітними суб’єктами під час планування та прогнозування дохідної частини бюджету міста з врахуванням рівня його бюджетної спроможності та економічного розвитку міста.
Відповідно до Бюджетного кодексу України, доходи місцевих бюджетів містять такі складові: податкові надходження, неподаткові надходження, доходи від операцій з капіталом і офіційні трансферти [1]. Саме в розрізі зазначених груп і проаналізуємо фактичні доходи бюджету Хмельницької міської територіальної громади за 2018-2022рр. (табл. 1).
Таблиця 1. Динаміка доходів бюджету Хмельницької міської територіальної громади у 2018-2022 рр. за групами доходів [2]
Результати аналізу даних табл. 1 свідчать, що доходи бюджету територіальної громади міста Хмельницького зросли у 2021-2022рр., а впродовж 2018-2020рр. спостерігається їх зменшення. Відмітимо, що в звітному році доходи досліджуваного бюджету збільшилися на 607,8 млн. грн. за рахунок зростання податкових надходжень на 48,2%, тоді як решгта груп бюджетних доходів демонструють зниження; лише в 2021р. відбувалося суттєве збільшення усіх груп бюджетних доходів. В період воєнної агресії (2022р.) спостерігаємо зменшення полрівняно з 2021р. обсягів неподаткових надходжень на 5,3%, доходів ід операцій з капіталом – на 25%, офіційних трансфертів – на 43,2%. Загалом, обсяги доходів бюджету територіальної громади міста в 2022р. збільшилися лише на 16% порявняно з 2021р. (в 2-021р. – на 42,8% порівняно з 2020р.). Важливою складовою доходів місцевого бюджету є офіційні трансферти. Варто відмітити зменшення майже у двічі обсягів надходжень офіційних трансфертів до бюджету міста у 2020р. порівняно з їх обсягами за попередні роки. У 2021р. збільшилися обсяги офіційних трансфертів порівняно з 2020р. на 607,2 млн. грн., але порівняно з 2018р. – зменшилися, що свідчить про помірну залежність місцевого бюджету від державного бюджету. В умовах воєнного стану маємо різке скорочення обсягів офіційних трансфертів з державного бюджету майже відвічі, що пояснюється більш важливими витратами бюджетних коштів на військові потреби держави.
Підсумовуючи вищевикладене зазначимо, що в процесі формування доходів бюджету Хмельницької територіальної громади переважає податковий метод, менш вагомим є трансфертний і неподатковий методи. Нажаль, військові дії на території нашої держави негативно впливають на формування доходів бюджету міста Хмельницького. Наразі органи місцевого самоврядування не мають у своєму розпорядженні дієвих інструментів, за допомогою яких було б можливо приводити доходи бюджету міста у відповідність до потреб фінансуванні видатків територіальної громади.
Список літератури:
1. Бюджетний Кодекс України від 08.07.2010р. №2456-VI. (поточна редакція від
1.01.2024р.) URL. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text
2. Бюджет Хмельницької територіальної громади за 2021-2022рр. URL. https://openbudget.gov.ua/local-budget/22564000000/info/profil
__________________________
Науковий керівник: Ткачук Наталія Миколаївна, кандидат економічних наук, доцент, Хмельницький університет управління та права імені Леоніда Юзькова
|