Стаття присвячена питанню актуальності розвитку універсальних навичок (soft skills) поряд із формуванням професійних навичок (hard skills) здобувачів освіти технічного профілю у процесі вивчення зарубіжної літератури у закладі фахової передвищої освіти [5].
Для сучасного українського соціуму характерна наявність швидкоплинних вимог до організації та змісту професійної підготовки фахівців. У зв’язку з цим перед закладами, які здійснюють освітню діяльність за програмами фахової передвищої освіти, постає завдання з підготовки не просто компетентних фахівців, а членів суспільства, для яких характерні:
- вміння орієнтуватися у сучасному цифровому просторі;
- здатність до саморозвитку та самоосвіти;
- готовність до застосування інноваційних технологій у професійній діяльності.
Сучасні тенденції вимагають від фахівців бути мобільними, продуктивно взаємодіяти з довкіллям, бути соціально адаптованими та ефективними комунікаторами.
У зв'язку з цим якість підготовки здобувачів освіти технічного профілю у закладах фахової передвищої освіти має визначатися сформованістю не лише професійних компетентностей, а й універсальних, надпрофесійних та, можливо, нетрадиційних для інженерної освіти soft skills (гнучких навичок) [9].
Саме гнучкі навички забезпечать якісне застосування технічних знань та умінь, здобутих у результаті освіти у коледжі. Soft skills (гнучкі навички) можуть бути корисними у багатьох життєвих ситуаціях. До них належать комунікативні, лідерські, мисленнєві навички, уміння працювати у команді, навички самоврядування тощо [8].
Дисципліна «Зарубіжна література» має значний потенціал для формування у здобувачів освіти універсальних компетентностей, асоційованих з гнучкими навичками (soft skills) [7]. Опанування зарубіжною літературою надає змогу різноманітного використання міжпредметних зв'язків, характеризується націленістю на розвиток особистості, її соціальну адаптацію та успішну соціалізацію [2].
Успішне формування soft skills (гнучких навичок) є можливим виключно у разі широкого використання сучасних педагогічних технологій у процесі навчання [1].
Таблиця 1
Технології, що сприяють формуванню у здобувачів освіти soft skills
Особистісні результати в оволодінні soft skills у процесі навчання зарубіжній літературі у політехнічному фаховому коледжі зосереджені на когнітивному та емоційному розвитку здобувача, наприклад, на постановці креативних завдань та вирішенні проблем, експериментуванні та отриманні нових знань, системному, творчому та критичному мисленні, професійній етиці. Міжособистісні результати навчання під час вивчення зарубіжної літератури включають уміння індивідуальної та групової взаємодії, таких як спілкування, робота в команді, лідерство [6].
Процес підготовки у політехнічному фаховому коледжі має бути одночасно орієнтований на формування професійних компетентностей та передачу фундаментальних технічних знань, а також на розвиток soft skills (гнучких навичок) за допомогою навчання мисленнєвої діяльності, що дозволить майбутньому випускнику забезпечувати функціонування основних виробничих процесів, оптимально керувати ситуацією, вибудовувати командну взаємодію, володіти гнучкими креативними підходами у прийнятті рішення [5].
Формування надпрофесійних компетентностей (soft skills) випускника політехнічного фахового коледжу – завдання викладача закладу фахової передвищої освіти. Одним із ефективних способів є методично грамотна та послідовна робота на заняттях із зарубіжної літератури [4] .
Висновки. Таким чином, ми з певною часткою впевненості можемо наголосити на необхідності формування «гнучких навичок» у здобувачів освіти різних спеціальностей. Подібні навички носять надпредметний характер і сприяють розвитку у майбутнього фахівця вміння працювати у команді, гнучко застосовувати професійні знання, вміння і навички, котрі набуваються, коригувати їх у процесі професійної діяльності і доповнювати відповідно до конкретних професійних завдань. Існує низка інноваційних освітніх технологій інтерактивної спрямованості, таких як освітній веб-квест, парадигма позитивних змін, навчання з досвіду інших тощо, які дозволяють з високою ефективністю розвивати soft skills у здобувачів освіти політехнічного фахового коледжу в процесі викладання навчальних дисциплін гуманітарного циклу [3].
Список літератури:
1. Дроздова Ю., Дубініна О. Концептуальні підходи до визначення «softskills» у сучасних освітніх та професійних моделях. Softskills – невід’ємні аспекти формування конкурентоспроможності студентів у XXI столітті: : Тези доп., м. Київ, 21 лют. 2020 р. Київ, 2020. С. 31–34.
2. Куцінко О. Особливості викладання зарубіжної літератури в школі. Харків : Основа, 2018. 94 с..
3. Мешко Г. М., Мешко О. І. Формування soft skills студентів непедагогічних спеціальностей у процесі вивчення курсу «Педагогіка». Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2021. № 1(48). С. 267–271.
4. Ніколенко О. Стратегічні напрями нових стандартів літератури. Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. 2011. № 7-8. С. 13–17.
5. Самолюк Н. Soft та hard skills на ринку праці: сутність та складові. Вісник НУВГП. Серія «Економічні науки». 2021. № 4(96). С. 275–294.
6. Удовиченко Л. Методика навчання зарубіжної літератури в закладах загальної середньої освіти. Київ : Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка., 2022. 121 с.
7. Черняк І. Г. Розвиток універсальних гнучких навичок «soft skills: 4к» на уроках зарубіжної літератури, які допоможуть дитині стати затребуваною у майбутньому. На Урок. URL: https://bit.ly/3S5Hbf0 (дата звернення: 11.01.2024).
8. Robles M. Executive Perceptions of the Top 10 Soft Skills Needed in Today’s Workplace. Business Communication Quarterly. 2016. Vol. 75 (4). P. 453–465.
9. Soft skills: м’які навички для успішної кар’єри майбутнього. TASlife:блог. URL: https://taslife.com.ua/blog/soft-skills (дата звернення: 11.11.2023).
|