Зміни в сучасному світі та нашій країні роблять виклик до особистості педагогічних працівників. Освіта педагога не завершується з отриманням формальної освіти. Особистісне зростання – це процес розвитку і вдосконалення особистості, та є ключовим елементом набуття нових знань і навичок, щоб пристосовуватися до змін. Особливості формування ціннісного ставлення до особистісного зростання передбачають високий рівень знань та вмінь, особистісних та професійних якостей, оскільки особистісне зростання впливає на можливість, швидко адаптуватись до нових умов та якісно виконувати педагогічну діяльність. У зв’язку з цим актуалізується проблема теоретичного аналізу ролі ціннісно-смислових орієнтацій у професійному становленні особистості педагогів.
Проблема визначення ролі цінностей у професійному становленні особистості педагогічних працівників займалися вітчизняні та зарубіжні науковці (Г. Балл, І. Бех, Дж. Голланд, Є. Головаха, Н. Побірченко, В. Рибалка, М. Rokeach, С. Снайдер, Б. Федоришин та ін) [4, c 30].
Метою публікації є представлення результатів теоретичного аналізу ролі ціннісних орієнтацій у професійному становленні особистості педагога.
Процес формування професійно-ціннісних орієнтацій з’єднує індивідуальні особистісні цінності з цінностями суспільного та професійного спрямування, чинником виступають специфічні особливості особистості. Теоретичний огляд проблеми формування ціннісно-смислових орієнтацій педагогів потребує розглянути поняття «цінність», «ціннісні орієнтації», «професійні цінності» «професійно-ціннісні орієнтації».
Поняття цінності визначається як належне, бажане, до ідеалу, коли бажане і ідеал в соціальній діяльності є основою особистої діяльності [1, c 131]. Сучасні дослідження проблеми ціннісно-смислових орієнтацій вказують на те, що вони мають динамічний характер. Без підтримки створення, актуалізації та реалізації ціннісно-смислових орієнтацій особистістю вони втрачаються. Прийняття та усвідомлення цінностей тривалий процес. Усвідомлення цінностей породжує ціннісні уявлення, а на основі ціннісних уявлень створюються ціннісні орієнтації які, є усвідомлюваною частиною системи особистісних смислів. Уявлення формуються на особистісному рівні і є продуктом безпосередніх контактів людей з навколишнім світом. Внутрішню організацію ціннісних орієнтацій утворюють: когнітивний (смисловий), емотивний (емоційно-оцінний) і конативний (поведінковий, діяльнісний, вольовий) (О.В. Москаленко) [5, c. 65].
Професійні цінності – орієнтири, на основі яких людина обирає, засвоює та виконує професійну діяльність. Професійно-ціннісні орієнтації – система професійної спрямованості й ставлення до професійної діяльності та її різних сторін, яка визначає напрям діяльності, надає їй вагомості, містить зміст, дає змогу зайняти певну позицію, регулює поведінку, формує способи самоактуалізації. Професійні цінності та професійно-ціннісні орієнтації співвідносяться між собою, що дає змогу особистості виконувати робочу діяльність [4 c. 20]. Поняття «професійні цінності» співвідносять з поняттям «професійне благополуччя», та «конструювання життя». Вони є визначальними в житті особистості, активізуючи самопізнання, адаптивні можливості особистості до нестабільної ситуації в діяльності та житті людини що, сприяє побудові професійного та особистого життя відповідно до власних цінностей, потреб та інтересів. Професійно-ціннісні орієнтації є компасом, який спрямовує людину у виборі професії (Г. Вороніна) [4 c.20]. «Професійно-ціннісні орієнтації» визначають через образ-ідеал, який спрямовує особистість на вибір засобів, способів діяльності для досягнення цілей і допомагає з визначенням життєвої стратегії, є їх джерелом, визначає напрям, який може бути обраний особистістю в процесі професійного самовизначення. Спрямовуючи особистість на самореалізацію, професійні цінності стають основою, що дає змогу задовольняти потреби, слугують основою соціальної та професійної активності, спрямованої на досягнення цілей (О. Морін) [3 с. 8].
Більшість сучасних вітчизняних досліджень ролі ціннісних орієнтацій у педагогічних працівників зосереджено на студентському віці (О. Лисенко, Є. Мамчур, Г. Печерська, З. Карпенко, Г. Радчук, Л. Романюк, Н. Шемигон) [4, c. 21]. Під час навчання особистість вступає в інтеракції, асимілюючи суб’єктивно значущі цінності, орієнтуючись на еталон (цінності професії), що призводить до їх перетворення (акомодації) та злиття (асиміляції) осмислення (Л. Романюк). Професійно-ціннісні орієнтації, це орієнтири, на основі котрих людина обирає, опановує і виконує свою професійну діяльність. Відповідно, професійні цінності – це віддзеркалення вимоги професії та суспільства до аксіосфери особистості фахівця (Печерська) [4, c. 23]. Професійно-ціннісні орієнтації – система стійких ставлень особистості до праці, формуються на основі усвідомлених цінностей і втілюються в професійній діяльності, визначає змістове наповнення і шляхи досягнення професійних цілей, активізує професійно-особистісний розвиток, активізує внутрішні механізми особистості; відіграє стратегічну роль у поведінці і діяльності, визначає напрями професійної діяльності; коригує діяльність, орієнтації та установки, забезпечує зв’язок особистісного і предметного в діяльності на основі особистісної орієнтації (Н. Шемигон) [2, с. 65].
Таким чином Отже, розвиток самосвідомості, формування системи ціннісних орієнтацій, моделювання майбутнього, побудова еталонів ідеального спеціаліста – є чинниками утворення й розвитку певної системи переконань, які формують світогляд М. Васьківський, І. Волощук, Г. Вороніна, О. Рудіна та ін..
Зарубіжні дослідники навпроти зосереджуються на таких проблемах: вплив ціннісних орієнтацій на кар'єру, взаємозв'язок професійних цінностей з сімейними та іншими (не професійними) цінностями (Lapierre, Li, Kwan, Greenhaus, DiRenzo, & Shao), вплив професійних цінностей на самостійність і самоефективність у професії (Wiernik, & Kostal). Специфікою зазначених праць є вивчення впливу певних соціально-психологічних факторів на ціннісну сферу працівників [4 c.23].
Таким чином, результатом теоретичного аналізу ролі ціннісних орієнтацій у професійному становленні особистості педагога є те, що цінності визнаються як бажане, близьке до ідеалу, коли бажане і ідеал в соціальній діяльності є основою особистої діяльності. Сформована система ціннісних орієнтацій вказує про цілісність особистості педагога, стійкість переконань, активність у досягненні мети, спрямованість на професійну педагогічну діяльність.
Список літератури:
1. Белан Т. Г., Носовець Н. М. Формування професійно-ціннісних орієнтацій майбутніх учителів технологій. Вісник національного університету «чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. 2019. № 4. С. 130–133.
2. Мамчур Є. А. Розвиток професійно-ціннісних орієнтацій майбутніх учителів іноземної мови : монографія. Умань : «Сочінський М. М.», 2021. 212 с.
3. Морін О. Л. Дослідження формування професійно-ціннісних орієнтацій учнів до трудової діяльності: понятійно- категоріальний апарат. Theoretical and methodical problems of children and youth education. 2020. Т. 2, № 24. С. 4–18.
4. Формування професійно-ціннісних орієнтацій учнів до трудової діяльності в умовах сучасного освітнього середовища: Монографія : монографія / З. В. Охріменко та ін. ; ред. З. В. Охріменко. Київ, 2022. 152 с.
5. Шмельова А. Формування ціннісно-смислової компетентності майбутніх юристів у закладах вищої освіти. Грааль науки. 2021. № 8. С. 355–357.
_____________________
Науковий керівник: Шевченко Наталія Федорівна, доктор психологічних наук, професор, Запорізький національний університет
|