Ріст і успіх бізнесу залежить від рішень, які приймає керівник, і щоб не помилитися на перших етапах цього процесу, потрібно думати на крок вперед. Юніт-економіка – один із методів об’єктивно оцінити успіх або провал бізнесу. Сьогодні актуальність застосування юніт-економіки тільки зростає, оскільки компаніям необхідно ретельніше та уважніше стежити за своїми ключовими показниками. Такий метод є важливим для правильного прийняття рішень, дозволяючи здійснювати саме ті рішення, які забезпечать найефективніший результат для бізнесу.
Існують декілька підходів до визначення поняття «юніт-економіка». Зокрема, «юніт-економіка характеризує, скільки заробляє та витрачає бізнес на одному користувачеві» [1]. За іншим підходом [2] – «це метод виміру рентабельності продукту або послуги на прикладі конкретних одиниць».
Юніт-економіка дозволяє побачити, скільки можна заробити з потоку клієнтів - потік складається з юнітів, кожен з яких приносить певний прибуток (чи ні). Юніт ‒ базова одиниця, що генерує дохід. Ним може бути клієнт, коли компанія продає послуги (ігри, застосунки, сервіси), або продукт, коли реалізує продукцію [1]. Але варто зазначити, що юніт – це не тільки клієнт, який здійснив оплату. А наприклад, в іграх, це новий зареєстрований користувач, в поїздках в автобусітаксі – одна поїздка. Якщо вирахувати, скільки приносить кожен юніт і які витрати при цьому несе компанія, можна розрахувати, який прибуток можна отримати з певного потоку. Згідно отриманих даних в результаті, можна зробити висновок щодо того чи варто збільшувати об’єми бізнесу, залучати нові інвестиції
Від обраного юніта залежить формула розрахунку прибутковості бізнесу і потрібні метрики для відстеження. Наприклад, у digital важливо знати LTV (Lifetime Value, довічну вартість клієнта). Ця метрика показує, як довго клієнт генеруватиме прибуток для бізнесу. Ще одна важлива метрика – САС (customer acquisition cost, вартість залучення клієнта).
Тому, дані, які отримано в результаті аналізу економіки одиниць, стають важливою частиною фінансового планування в компанії.
Для чого проводяться розрахунки Юніт-економіки:
1. Щоб визначити прибутковість бізнесу на етапі ідеї.
2. Оцінити перспективи компанії, зрозуміти, куди вона рухається.
3. Визначити ефективність основних каналів продажів.
4. Знайти точку беззбитковості і прорахувати прибутковість інвестицій.
5. Зрозуміти, скільки потрібно залучити клієнтів; дізнатися, скільки буде коштувати кожен з них.
6. Об'єктивно розповісти інвесторам про перспективи бізнесу.
За допомогою юніт-економіки можна розрахувати, скільки одиниць товару потрібно продати, щоб покрити постійні витрати.
Розраховувати Юніт-економіку потрібно коли:
1. Проводиться запуск стартапу.
2. Планується масштабування бізнесу.
3. Планується залучення нових інвесторів.
4. Визначаються витрати на залучених клієнтів і проведення операції.
Всі випадки кваліфікуються на два підходи: предмет договору та клієнт: покупець або користувач. У підході «юніт - предмет угоди» розрахунок юніт-економіки зводиться до розрахунку маржинального прибутку. Маржинальний прибуток - різниця між доходом від продажу одиниці продукції і витратами на виробництво/закупівлю і продаж цієї одиниці. Підхід «юніт-клієнт» передбачає розрахунок як відношення прибутку, яку принесе клієнт за весь час, до вартості залучення цього клієнта. Тобто тут мова про LTV (lifetime value, довічна цінність клієнта) і CAC (customer acquisition cost, вартість залучення клієнта).
Застосовуючи підхід юніт-економіки до бізнесу, компанії на ранніх стадіях можуть краще зрозуміти свою компанію в міру її розвитку, масштабування та зростання. Пильна увагу до юніт-економіки допомагає виявляти нові можливості, керувати грошовим потоком та долати багато проблем, що виникають при масштабування компанії.
Список літератури:
1. Шевченко К. Юніт-економіка та аналітика продукту: що рахувати стартапам
URL: https://www.gen.tech/post/yunit-ekonomika-ta-analitika-produktu. (дата звернення: 20.01.2024).
2. Що таке юніт-економіка і чи потрібна вона стартапу. URL: https://blog.sikorskychallenge.com/2022/09/Shcho-take-yunit-ekonomika-i-chy%20potribnavona-u-startapi.html. (дата звернення: 20.01.2024).
3. Що таке юніт-економіка і як її рахувати. URL:
https://xn--90aamhd6acpq0s.xn--j1amh/teoriya/scho-take-yunit-ekonomika-i-yak-ii-rahuvaty. (дата звернення: 20.01.2024).
|