Актуальність теми полягає в тому, що сьогодні методологічний підхід є одним з ключових факторів забезпечення конкурентоспроможності підприємств [4, 5], що посилює значення обраних стратегій розвитку як на рівні компаній, так і в цілому в економіці світу, що в свою чергу посилює процеси глобалізації.
Сфера телекомунікацій та IT в Україні розвивається доволі швидкими темпами. Частка ВВП від реалізації послуг цієї галузі з 2010 року зросла з 2,7% до 5,0 % у 2020 році [1]. Прибутковість операційної діяльності з напряму «інформація та телекомунікації» складає біля 20%, при середній рентабельності промисловості 7,9 %, що підтверджує актуальність та перспективи розвитку цього напряму в економіці країни. Обсяги послуг телекомунікаційної галузі стабільно зростають з появою нових технологій, які в тому числі дозволяють здешевити доступ до них для широкого кола споживачів.
ЗУ «Про телекомунікації» визначає телекомунікації як передавання, випромінювання та/або приймання повідомлень будь-якого роду по радіо, проводових, оптичних або інших електромагнітних системах.
АТ «Укртелеком» - одна з найбільших компаній країни, яка надає повний спектр телекомунікаційних послуг на всій її території.
АТ «Укртелеком» надає весь спектр сучасних телекомунікаційних послуг, а саме згідно КВЕД-2010: 61.10 - діяльність у сфері проводового електрозв’язку, 61.20 - діяльність у сфері бездротового електрозв’язку, 61.90 - інша діяльність у сфері електрозв’язку, 63.11 - оброблення даних, розміщення інформації на веб-вузлах і пов'язана з ними діяльність [2].
Наразі основними сегментами ринку телекомунікаційних послуг є:
- мобільний зв’язок - з безперервним розвитком технологій, цей тип зв’язку стає більш доступним для населення. Кількість абонентів рухомої телефонії наближається до 100% заповнення, а обсяг реалізованих послуг за 2020 рік склав близько 60% від обсягу реалізації послуг у сфері телекомунікацій та поштового зв’язку. Трафік поступово переходить з фіксованих мереж на мобільні, що відповідає тенденціям у всьому світі. Найбільші конкуренти ПрАТ «Vodafone», ПрАТ «Київстар», ТОВ «Lifecell».
- фіксований зв’язок - попит на даний вид послуг поступово знижується, так як більшість переходить на мобільний звʼязок, питома вага в загальному обсязі доходів за 2020 рік склала всього біля 5%. Частка АТ «Укртелеком» становить більше 90%. Основні конкуренти: Вега, Датагруп, Київстар.
- широкосмуговий доступ (комп'ютерний зв'язок) – є найбільш перспективним напрямком. Кількість абонентів Інтернет за 3 роки зросла на 71,3%. Технології, що використовуються в Україні стрімко змінюються, тому на цьому ринку конкуренція постійно посилюється і є значних простір для розвитку. Велика кількість провайдерів орендують фізичні лінії зв’язку в Укртелекомі, що є сильною стороною. Також сильні позиції компанія займає в сегменті ринку послуг доступу до мережі Інтернет для кінцевих абонентів та у сфері B2B.
- розміщення та обслуговування обладнання в центрі обробки даних з широкосмуговим підключенням до міжнародних точок обміну трафіком – з наявними можливостями фізичних комунікацій дуже перспективна сфера з огляду на велику затребуваність ЦОД міжнародними та місцевими компаніями.
Факторами ризику в діяльності товариства можуть стати:
- прискорення заміщення послуг фіксованого зв’язку мобільним;
- збільшення рівня проникнення Інтернет та заміщення спілкування в телефонній мережі на спілкування в мережі Інтернет (Viber, Telegram, соціальні мережі, тощо) в тому числі це стосується послуг голосового зв’язку;
- посилення конкуренції на ринку послуг доступу до Інтернет
- зменшення ARPU внаслідок жорсткої цінової конкуренції;
- погіршення економічного стану України, зменшення попиту на послуги;
- ризики пов’язані з військовим станом та збройною агресією рф.
Основними тенденціями покращення конкурентоспроможності АТ «Укртелеком» має стати утримання існуючих абонентів розгалуженої фізичної інфраструктури зв’язку та інтернет-абонентів, проведення ефективної маркетингової політики щодо потенційних інтернет-абонентів по технології FTTB та FTTH, вкладення коштів у дослідження та впровадження нових технологій, модернізацію обладнання та розширення своєї мережі покриття [3].
Список літератури:
1. Офіційний сайт Державної служби статистики в Україні. Режим доступу http://www.ukrstat.gov.ua/;
2. Офіційний сайт АТ Укртелеком. Режим доступу https://ukrtelecom.ua/;
3. Шульга М.О. Розроблення напрямів підвищення конкурентоспроможності підприємства. Підприємництво та інновації. 2022. № 12. С. 135–141.
4. Управління конкурентоспроможністю підприємства; Клименко С. М., Омельяненко Т.В., Барабась Д.О. та ін. Київ : КНЕУ, 2022. 520 с.
5. Тарнавська Н.П. Управління конкурентоспроможністю підприємств: теорія, методологія, практика: монографія. Тернопіль: Економічна думка, 2022. 570 с.
_____________________
Науковий керівник: Коба Н.В., кандидат економічних наук, доцент, Міжнародний університет фінансів, м. Київ
|