Підготовка кваліфікованих фахівців, здатних до ефективного вирішення професійних завдань, є актуальною проблемою в умовах модернізації навчального процесу у вищій школі. Наразі важливою вимогою для здобувача будь-якої спеціальності є володіння іноземною мовою на тому рівні, який дозволяє бути повноправним учасником професійної взаємодії на світовому ринку праці. Враховуючи це, здобувачам економічних спеціальностей багатьох вищих навчальних закладів пропонується вивчення іноземної мови для спеціальних цілей, що забезпечує практичне опанування студентами необхідної бази функціонування іноземної мови в комунікативно-мовленнєвих ситуаціях, пов’язаних саме з їхньою професійною діяльністю.
Саме тому, першочергове завдання викладача полягає в необхідності якісно інтегрувати методи вивчення іноземної мови для спеціальних цілей в процес опанування загальної іноземної мови. Серед таких методів ефективним і доцільним є метод кейсів (Case Study), який дозволяє здобувачам застосовувати знання з іноземної мови для вирішення професійних задач.
Метод кейсів – це метод активного проблемно-ситуаційного аналізу, що базується на навчанні шляхом вирішення конкретних ситуацій. Цей метод призначений для того, щоб поставити студентів у змодельовану професійну ситуацію, чітко пов’язану з основним предметом. Мета – спонукати їх говорити іноземною мовою для обговорення та розв'язання необхідної проблеми [1].
Значна відповідальність покладається на викладача, який реалізовує метод кейсів, адже саме викладач має створити умови для втілення наступних принципів: 1) партнерства, співпраці зі студентами; 2) використання останніх досягнень педагогічної науки та досвіду колег; 3) творчості (перетворення кейсів в індивідуально неповторний творчий продукт) [3].
Метод кейсів сприяє розвитку різних практичних навичок, а саме, критичне мислення, творче вирішення проблеми, формування вміння аналізу ситуації і прийняття рішення, при цьому удосконалюючи комунікативні здібності. Правильно підібрані завдання, що ґрунтуються на методі кейсів, дозволяють здобувачам економічних спеціальностей пропрацювати вирішення реальних до життя професійних ситуацій іноземною мовою, з якими стикаються фахівці-економісти в конкретних умовах. До таких практичних завдань можна віднести аналіз економічної та фінансової діяльності; підготовка презентацій; участь в переговорах, конференціях, дискусіях та ділових зустрічах з іноземними партнерами; ведення ділової кореспонденції; розробка звітів, планів інвестицій тощо. Всі ці ситуації вимагають володіння іноземною мовою на професійному рівні, що й забезпечує метод кейсів.
Структура кейсу, як правило, ґрунтується на конкретній ситуації, яку треба оцінити, проаналізувати і обговорити іноземною мовою (або ж виконати завдання письмово, в залежності від поставлених цілей кожного кейсу). При цьому студентам пропонується пропрацювати реальну життєву ситуацію, опис якої передбачає засвоєння певного лексичного базису та граматичних конструкцій. Безумовною перевагою методу кейсів є те, що кейс часто підкріплюється аудіо чи відеоматеріалами та іншими допоміжними ресурсами для кращої імітації реальної проблеми [2].
Застосування методу кейсів у вивченні іноземної мови здобувачами економічних спеціальностей має безліч переваг. Основними перевагами є:
• використання економічних термінів у ділових комунікативних ситуаціях, що сприяє їх ефективнішому запам’ятовуванню;
• покращення навичок усного та писемного мовлення з використанням різних граматичних конструкцій в контексті ділового спілкування;
• підвищенні мотивації до навчального процесу та рівня знань іноземної мови в цілому;
• розуміння сучасних тенденцій ділового етикету в Україні та іншомовних країнах;
• активізація критичного мислення і творчого підходу;
• розвиток навичок проведення презентацій, переговорів, ділових бесід-обговорень іноземною мовою;
• вдосконалення навичок професійного читання і пошуку інформації іноземною мовою;
• залучення студентів до індивідуальної, парної та командної роботи.
Отже, застосування методу кейсів у вивченні іноземної мови студентами економічних спеціальностей є ефективним і релевантним, оскільки передбачає практичну спрямованість та комплексний підхід до опанування всіх видів мовленнєвої діяльності і використання іноземної мови у подальшій професійній кар’єрі.
Список літератури:
1. Андрощук І. В. Використання кейс-методу в процесі підготовки майбутніх педагогів. Професійне становлення особистості: зб. наук. пр. Хмельницький, 2013. № 1. С. 181–188.
2. Шовкопляс О. І. Використання кейс-методу в процесі професійно-орієнтованого навчання англійській мові у вузі / О. І. Шовкопляс // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Філологічні науки, 2013. т. № 14(2). – С. 207–212.
3. Anderson E., Schiano B. Teaching with Cases: A Practical Guide. HARVARD BUSINESS SCHOOL PRESS, 2014. 304 p.
4. David, Thomas (2003). Case Studies for ELT: a source of motivation. Cahiers de l’APLIUT, Vol. XXII № 2, 2003. Retrieved from https://journals. openedition.org/apliut/3730?lang=en
|