Знаходження раціональних шляхів пересування людського потоку на підприємстві – одна з головних задач управління. Важливо організувати пересування працівників так, щоб автобуси використовувались більш продуктивно, а витрати на перевезення були мінімальні. Оскільки автомобільні перевезення пасажирів мають конкретний маршрут руху, що складається з послідовності зупинок, маршрути розробляються з дотриманням певних
вимог [1]:
– відповідність напрямків руху транспортних засобів напрямам пасажирських потоків;
– уникнення повторних перевезень та зустрічного руху;
– співвідношення кількості пасажирів із місткістю транспортних засобів;
– мінімізація відстаней між зупинками, використання доріг і вулиць з найменшим трафіком;
– забезпечення безпеки при максимальній швидкості руху;
– максимізація продуктивності транспорту та мінімізація витрат.
Транспортні витрати є великою складовою для будь-якого підприємства, а особливо для тих, які розташовані поза населеними пунктами. Керівництво зобов’язане організовувати доставку своїх працівників до місця роботи та назад, що визначено у колективному договорі з адміністрацією та профспілками.
Дослідивши роботу декількох філій гірничодобувних підприємств Дніпропетровської області визначено, що загальні транспортні витрати на пасажирські перевезення можуть сягати понад 0,6 млрд. грн. [2]. Тому, пошук шляхів раціоналізації діючих маршрутів перевезення робітників є актуальною задачею.
Співробітники транспортного відділу гірничодобувних підприємств щорічно оптимізують маршрути руху, однак не використовують для цього спеціальні методи маршрутизації. Серед методів, що спрямовані на знаходження оптимальних маршрутів, вчені розглядають: метод найкоротшої зв’язуючої мережі, метод суми, метод генетичних алгоритмів, метод «мурашиної колонії» та метод Кларка-Райта [1].
Розглянувши принципи роботи наведених алгоритмів для вирішення поставленої у роботі задачі запропоновано зупинитися на методі Кларка-Райта [2, 3]. Його використання є доцільним виходячи з умов перевезення, рівня завантаженості маршрутної мережі підприємства та унікальних аспектів часу доставки працівників. Перевагою методу є те, що він враховує параметри мережі, потреби учасників транспортного процесу і характеристики транспортних засобів.
Визначено наступні кроки для формування розвізних маршрутів гірничодобувного підприємства:
– з використанням графічних додатків зобразити точки розташування зупиночних пунктів, відмітити розташування автобази та шахти;
– отримані точки об’єднати лініями, що дозволить представити транспортну мережу як довільний граф із можливими шляхами пересування поміж зупинками, шахтою та автобазою;
– відобразити відстані поміж кожною зупинкою автобусу, шахтою та автобазою на отриманому графі транспортної мережі;
– побудувати матрицю найкоротших відстаней (МПК);
– на основі МПК скласти таблицю виграшів пробігу;
– сформувати розвізні маршрути працівників для досліджуваної шахти згідно алгоритму методу [2];
– визначити та порівняти техніко-експлуатаційні показники по змодельованим та діючим маршрутам.
Використавши описану методику сформовано п’ять маршрутів доставки робітників на шахту. Оцінка пропонованих рішень та порівняння їх з даними на діючих маршрутах проводилась за показниками довжини маршрутів, загальної їх протяжності та добового пробігу автобусів. Результати наведено в табл. 1.
Дані таблиці показують, що загальна протяжність маршрутів скоротиться на 15 %, а загальний пробіг на 16 %.
Таблиця 1 – Порівняльна характеристика діючих та розроблених маршрутів доставки працівників на шахту
Застосування обраного методу раціоналізації маршрутів позитивно вплинуло і на перерозподіл пасажирів між зупинками у відповідності до пасажиромісткості автобусів, рівній 50 пас.
Отже, практика запровадження існуючих методів маршрутизації на підприємствах у яких є потреба в перевезенні своїх співробітників до місця прикладання праці дозволить якісно вплинути на організацію цього процесу та сприятиме загальній економії транспортних витрат.
Список літератури:
1. Скрипін В.С. Організація транспортного процесу розвезення тарно-штучних вантажів пунктами збуту на принципах логістики : дис. ... канд. тех. наук 05.22.01. Харків, 2017. 209 с.
2. Соловйова, В. Є. Раціоналізація маршрутів доставки робітників на шахтах ДТЕК «ПАВЛОГРАДВУГІЛЛЯ» : дипломна робота … магістра : 275.03 «Транспортні технології (на автомобільному транспорті)» / Соловйова Вікторія Єгорівна. Харків : ХНАДУ, 2023. 98 с.
3. Крикавських Є.В., Чухрай Н.І., Чорнописька Н.В. Логістика: компедіум і практикум : навч. посіб. Київ : Видавничий дім «Кондор», 2009. 338 с.
|