Дистанційне навчання вже стало повсякденним явищем. Цьому сприяло переведення закладів вищої освіти в такий формат навчання у 2020 р., році тотальної коронавірусної інфекції COVID-19 і загрозливої епідеміологічної ситуації. Крім того, роль і значення дистанційного навчання значно актуалізувалися, зважаючи на воєнний стан у нашій державі через розв’язану Російською Федерацією війну на території України. Дистанційне навчання стало доступною можливістю студентам здобути якісну освіту.
Метою створення хмаро орієнтованого навчального середовища у закладах освіти є розширення доступу до якісних електронних ресурсів і сервісів для усіх його учасників та забезпечення можливості навчання у будь-якому місті і у будь-який час [1]. Одним з різновидів хмаро орієнтованого середовища є навчальна хмара, розгорнута на основі сервісів Microsoft Office 365. Сервіси Microsoft Office 365 як комплексного універсального засобу, що поєднує у собі різноманітні типи інструментів, можуть виявитися найбільш перспективними з точки зору запровадження середовища навчання на єдиній основі, що не потребує в той же час розгортання хмаро орієнтованої ІКТ інфраструктури у закладі освіти силами ІТ підрозділів самого закладу, це здійснюватиметься на боці провайдера. В той же час, набір сервісів, що постачається у цьому пакеті програм, є достатньо потужним і функціональним.
Методика використання MS Office 365 запроваджена в освітній процес Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара.
MS Office 365 використовується для надання спільного доступу до навчальних матеріалів студентам і викладачам, забезпечує умови для колективної роботи. Учасники освітнього процесу зареєструвалися у хмаро орієнтованому середовищі, отримали акаунт, завдяки якому вони мають доступ до низки сервісів як для індивідуального, так і колективного використання. За умов використання хмарних сервісів дані зберігаються у центрі обробки даних, а не на локальному комп'ютері користувача, тоді як доступ до них забезпечується через браузер, є можливим з різних пристроїв, з яких можна вийти в Інтернет [2].
Для початку роботи у хмаро орієнтованому середовищі необхідно було налаштувати електронну пошту Outlook. Маючи адресу електронної пошти, користувач може отримувати доступ до усіх інших сервісів Microsoft Office 365. Електронна пошта застосовується для обміну повідомленнями, як засіб спілкування. Для розміщення навчальних матеріалів використовується сховище даних OneDrive. Організація роботи у хмаро орієнтованому середовищі здійснюється за допомогою інструментарію підтримування спільної роботи MS Teams.
Microsoft Teams містить набір інструментів для створення проектної команди для роботи в групі (у ній мають бути зареєстровані студенти і викладачі); управління контентом у додатках у межах єдиного робочого простору. Студенти і викладачі мають можливість отримувати своєчасну інформацію через засоби командних бесід, приватних чатів, зборів та ін. При цьому в процесі спільної роботи можна прозоро використовувати додатки Microsoft Office 365, а саме Word, Excel, PowerPoint для опрацювання навчальних матеріалів і проведення занять. У процесі роботи викладач може створювати такі матеріали, як файли Microsoft Office; навчальні відео матеріали, файли і бібліотеки файлів у OneDrive; анкети, тести (Microsoft Forms) та інші [3].
Незважаючи на безліч переваг, дистанційне навчання має і свої недоліки. Один з головних недоліків дистанційного навчання – відсутність прямого очного спілкування між студентами і викладачем. Дистанційне навчання накладає ряд своїх вимог на організацію навчального процесу, таких як необхідність в персональному комп'ютері та доступ в Інтернет, організації мотивації слухачів. Для дистанційного навчання необхідна жорстка самодисципліна, а результат безпосередньо залежить від самостійності і свідомості студента. Відсутній постійний контроль над слухачами. Однією з ключових проблем дистанційного навчання залишається проблема автентифікації користувача при перевірці знань. Частково ця проблема вирішується з установкою відеокамер і відповідного програмного навчання.
Список літератури:
1. Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки.
URL: https://bit.ly/3z0mIie.
2. Литвинова С. Г., Спірін О. М., Анiкiна Л. П. Хмарні сервiси Office 365. Київ.: Компринт, 2015. 170 с.
3. Vedenev V. M. Transform Learning with Microsoft Teams.
URL: http://surl.li/czvd.
|