Суспільно-економічне реформування українського суспільства передбачає трансформації укладів всіх сфер людського життя, в тому числі й професійних. На сучасному етапі недостатньо мати знання та старанно виконувати професійні обов’язки. Існує висока затребуваність успішних, таких, що постійно вдосконалюються та самовдосконалюються, професіоналів. Актуальність цих питань регламентується низкою нормативних документів, серед яких Кодекс законів про працю [3], Закон України про освіту [2] та ін..
Важливим аспектом забезпечення функціонування педагогічних систем, підвищення ефективності навчально-тренувального процесу в дитячо-юнацькій спортивній школі (ДЮСШ) є якість професійної діяльності тренера-викладача, а також безперервний розвиток його професійних компетенцій. В даному контексті знаходимо цікаві матеріали у результатах наукових досліджень наступних вітчизняних та зарубіжних вчених:
- М. Василенко, І. Гринченко, Р. Клопова, І. Кузнецової, В. Сопотницької (щодо готовності до тренерської професійної діяльності);
- І. Асаулюк, Р. Вайнола, А. Малиновського, І. Матвієнко, В. Наумчука, Т. Петровської (щодо професійних та особистісних якостей спортивних тренерів);
- М. Данилко, О. Комоцької, О. Сопотницької, R. Rosalejos, C. Lesley (щодо мотивації до тренерської діяльності);
- І. Гринченко, Є. Захаріної, А. Лайчука, В. Наумчука, Л. Сущенко (щодо психологічних особливостей навчання і виховання майбутніх спортивних тренерів);
- Г. Кокун, Н. Волянюк, А. Малиновського, В. Наумчука, Т. Петровської, А. Williams (щодо професійного становлення спортивних тренерів);
- О. Войтовьскої, Ю. Драгнєва, Т. Чопік, R. I. Hutter (Vana), D. Tod (щодо професійного розвитку спортивних тренерів);
- М. Воробйова, В. Ковальчук, Є. Павлюка, Т. Петровської, О. Поляничко (щодо професійного вигорання у професії спортивного тренера).
Матеріали нашого дослідження стосуються різних аспектів даної проблеми, оскільки спрямовані на оптимізацію процесу професійної підготовки спортивних тренерів, вдосконалення методик їх добору та психологічного відбору. Саме цим характеризується актуальність теми дослідження
З метою визначення теоретичної бази дослідження професійно значущих якостей спортивних тренерів було проаналізовано низку літературних джерел. Це дало нам можливість виокремити наступні положення:
1. Здібності до тих чи інших видів діяльності у суттєвій мірі характеризуються мірою розвитку деяких особистісних рис (зокрема, мотиваційних), а також низки показників психічних, психомоторних процесів, фізичних якостей. Зазвичай їх називають професійно значущими або професійно важливими якостями [6].
Хоча в цілому ці якості є поліпрофесійними, але для кожної спеціальності вони є специфічними. Зв’язок цих якостей із професійними успіхами людини може часто бути непрямим.
2. Технічні та інші об’єкти, що проєктуються та функціонують в різних видах професійної діяльності, засвоюються у процесі професійної підготовки, зорієнтовані переважно на певний середній рівень розвитку професійно значущих якостей, Часто це середній (не максимальний) рівень і є оптимальним [5, с. 56].
Труднощі у професійній діяльності часто пов’язані з наявністю некомпенсованих недоліків у цих якостях.
3. Припускаємо, що за відсутністю патологічних змін недоліки у професійних, психомоторних і фізичних професійних якостях можуть бути кореговані до середнього рівня у досить нетривалий проміжок часу – 3-5 місяців, що забезпечить в достатній мірі успішну професійну підготовку. Корегуванню таких якостей буде сприяти їх природня тенденція до досягнення запрограмованого в ході еволюції певного середнього рівня розвитку, відповідного тому чи іншому віковому періоду [4, с. 118].
4. Міцно сформовані професійно значущі якості, пов’язані із високою соціальною спрямованістю (особливо негативні ціннісні орієнтації, мотиви та установки) є більш стабільними, важко корегуються порівняно із показниками психічних психомоторних процесів і фізичних якостей [1, с. 21].
Таким чином, припускаємо, що розв’язання складних задач перевиховання має ґрунтуватися не лише на прямому впливі на домінантний мотив, а у формуванні нового протилежного позитивного мотиву – нової домінанти, яка здатна згасити конкурентну за механізмом негативної індукції.
Список літератури:
1. Вайнола Р. Х. Педагогічні засади особистісного розвитку майбутнього соціального педагога в процесі професійної підготовки: автореф. дис... д-ра пед. наук: 13.00.04. / Національний педагогічний ун-т ім. М. П. Драгоманова. К., 2009. 44 с.
2. Закон України «Про повну загальну середню освіту» від 16 січня 2020 року №463-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення: 20.02.2021).
3. Кодекс про працю України [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/322-08#Text.
4. Карченкова М. В. Педагогічні у мови формування г отовності майбутніх учителів фізичної культури до професійної діяльності : дис. ... кандидата пед. наук : 13.00.04. / Переяслав-Хмельницький, 2006. 228 с.
5. Мороз Л. І. Тренингі як засіб розвитку професійно значущих та особистісних якостей. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. 2009. Вип. 23. С. 55-57.
6. Силкін О. О. Зміст терміна "професійно значущі якості особистості" і технологія визначення цих якостей для окремого фахівця. Наук. праці. Серія: Педагогіка, психологія і соціологія. Донецьк : ДВНЗ "ДонНТУ", 2011. Вип. 9 (191). http://ea.donntu.edu.ua/bitstream/123456789/24050/1/sylkin.pdf
______________________
Науковий керівник: Мамічева Олена Володимирівна, доктор психологічних наук, професор, декан факультету спеціальної освіти, Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет»
|