Вступ. Освіта – це рушійна сила прогресу для досягнення цілей у навчанні та сфері розвитку суспільства й основа рівноправного, справедливого, мирного існування людської цивілізації. На разі триває процес трансформації військової освіти, що складається з 10 ключових завдань: 1. Запровадження спільної підготовки Збройних Сил України з іншими складовими сил оборони за єдиним замислом і планом та під єдиним керівництвом. 2. Створення єдиної та інтегрованої системи військової освіти для підготовки особового складу сектору безпеки і оборони на основі курсів професійної військової освіти L1-L4. 3. Необхідність формування сучасної, ефективної та дієвої системи професійної військової освіти, яка інтегрована в державну систему освіти. Система ПВО повинна сприяти проведенню реформ в інших галузях сектору безпеки та оборони. 4. Забезпечення централізованої підготовки особового складу сил оборони оперативного рівня. 5. Створення єдиної уніфікованої системи підготовки персоналу для сил оборони з урахуванням досвіду держав-членів НАТО. 6. Здійснення підготовки особового складу сил оборони тактичного рівня за єдиними освітніми програмами. 7. Узгодження строків навчання для здобуття тактичного, оперативного та стратегічного рівнів військової освіти у ЗВО, що входять до складу сектору безпеки і оборони України зі строками, прийнятими в державах-членах НАТО. 8. Реалізація принципу «Освіта впродовж військової кар’єри». 9. Забезпечення якості вищої освіти та професійної військової освіти, яка відповідає вимогам стандарту НАТО Bi-SCD 075-007 «Освіта і підготовка». 10. Створення умов для взаємовизнання сертифікатів, отриманих як у військових навчальних закладах України, так і держав-членів НАТО [6], які не можливо виконати без знання іноземної мови. Тому для військовослужбовців знання іноземної мови є одним із ключових завдань в успішній підготовці українських військових за стандартами НАТО.
Основна частина. Пандемія COVID-19, карантин, повномасштабне вторгнення стали причиною переходу сфери освіти України на дистанційне навчання з усіма його можливими формами. Концепцію розвитку дистанційної освіти в Україні було затверджено Міністерством освіти України у 2000 році. Відповідно до неї дистанційною вважають таку форму навчання, яка повинна бути рівноцінною з очною, вечірньою, заочною формами навчання й екстернатом й реалізовуватися переважно за допомогою дистанційних технологій навчання [2, с. 8]. В Концепції розвитку військової освіти в Україні передбачається підготовка в системі військової освіти фахівців усіх рівнів та ланок військового управління з творчим мисленням, здатних пізнавати об’єктивні закони та закономірності природи і суспільства через самостійне конструювання і вирішення навчально-наукових проблем, прийняття рішень, керування особовим складом та бойовою технікою в складних навчально-бойових умовах сучасного бою [1, с. 3].
Дослідник В. Кухаренко під «дистанційним навчанням» називає сукупність інформаційних технологій, за допомогою яких здобувач освіти отримує основний обсяг матеріалу завдяки інтерактивній взаємодії, не виключаючи самостійну роботу та контроль і оцінку знань, умінь і навичок [3, с. 62].
Виділяють два різновиди дистанційного навчання: традиційно-дистанційне й електронно-дистанційне. Особливостями першого є: 1) асинхронність у часі; 2) подання навчального матеріалу через пошту або інші засоби подачі інформації (Viber, Telegram, WhatsApp тощо). При застосуванні другого виду: 1) навчання відбувається як синхронно, так і асинхронно; 2) відбувається зв’язок між викладачем та студентом.
Асинхронний режим означає взаємодію між суб’єктами дистанційного навчання, за якої учасники взаємодіють між собою із затримкою в часі, застосовуючи при цьому інтерактивні освітні платформ, електронну пошту, форуми, соціальні мережі. Можна сказати, що це режим більш самостійного навчання, яке, водночас, підтримується викладачем з використанням відповідних цифрових інструментів (LearningApps.org, LiveWorkSheets), що дозволяють виконувати завдання довільну кількість разів. Існують вже готові платформи з усіма необхідними інструментами для дистанційного навчання [5, с. 33].
Іншомовна комунікативна компетентність – це готовність та здатність особистості до успішного спілкування, використовуючи засоби іноземної мови у всіх видах мовленнєвої діяльності досягати взаєморозуміння, взаємодії та співпраці з носіями мови відповідно до норм та культурних традицій в умовах прямого й опосередкованого контактів [4].
Умовно, англійську мову можна розділити на дві частини: англійська мова повсякденного спілкування та англійська мова професійного спрямування (військова лексика), які тісно пов’язані між собою. При асинхронному режимі навчання для вивчення англійської мови повсякденного спілкування потрібно звернути увагу на онлайн-ресурси. На нашу думку, найкращими є:
- https://learnenglish.britishcouncil.org/ ‒ онлайн-ресурс, розроблений Британською Радою, що дозволяє вивчати нові слова, читати новини та готуватись до іспитів;
- https://ed.ted.com/ ‒ онлайн-ресурс з анімованими відеоуроками середньої тривалості з субтитрами;
- https://edpuzzle.com/ ‒ онлайн-ресурс з навчальним матеріалом, розподіленим за рівнями;
- https://kahoot.com/v-2/ ‒ онлайн-ресурс для проходження тестування;
- https://www.waywordradio.org/ ‒ онлайн-ресурс, що містить 60 епізодів, 20 годин звуку.
Щодо англійської за професійним спрямуванням, основним ресурсом є платформа дистанційного навчання Збройних Сил України, де розміщено курс англійської мови. Цей ресурс дає змогу ознайомитись з матеріалами, представленими вищими військовими закладами. Також в реаліях сьогодення був розроблений курс армійська англійська для українських військових на Youtube каналі ‒ https://www.youtube.com/@engforuarmy. Перший в Україні канал з навчання спеціалізованої військової англійської за стандартами НАТО, створений командою викладачів на чолі з Оленою Чекрижовою. Завдяки цьому каналу українські військові можуть вивчати Military English у будь-який зручний час.
Ще одним, не менш важливим аспектом, для військовослужбовців є онлайн-словники:
- https://english-military-dictionary.org.ua/ ‒ словник створений українцями. Працює пошук, переклад з англійської на українську;
- https://www.militaryfactory.com/.../military-dictionary.php ‒ словник від Міністерства Оборони США. Пропонує кілька тисяч понять, посортованих за алфавітом;
- https://irp.fas.org/doddir/dod/dictionary.pdf ‒ словник військових термінів від Міністерства Оборони США;
- https://www.natobilc.org/files/BILC%20Military%20Glossary(2).pdf ‒ словник спрямований на цивільних спеціалістів, у простій формі роз’яснює військові терміни.
Висновок. Отже, асинхронний режим застосовують до різних форм дистанційного та онлайн-навчання. Основними перевагами асинхронного режиму навчання у закладах вищої освіти є такі: асинхронний режим є гнучким у застосуванні, адже здобувачі можуть виконувати завдання у зручний час та у зручному для них темпі; асинхронний режим має бути адекватним за обсягом для того, щоб уникнути перевантаження здобувачів, і як результат показати свою ефективність; за синхронного режиму дедлайни щодо виконання завдань можуть бути змінені за необхідності; завдяки асинхронному режиму навчання здобувачі набувають тайм-менеджменту для планування власного вільного від занять часу та свідомого контролю за ним. При асинхронному режимі навчання найкраще використовувати уже існуючі платформи, такою є платформа дистанційного навчання Збройних Сил України, та онлайн-ресурси, такі як: EDpuzzle, British Council Learn English, Kahoot та інші. Адже вищезазначені ресурси доповнюють один одного та підвищують рівнь знань іноземної мови, а також сприяють формуванню іншомовної комунікативної компетентності.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Безносюк О. О. Інноваційні технології у підготовці військового фахівця. URL:°http://www.conference.mdpu.org.ua/conf_all/confer/2001/newtech/1/beznosuk.htm (дата звернення: 05.01.2024).
2. Блощинський І. Г. Сутність та зміст поняття «дистанційне навчання» в зарубіжній та вітчизняній науковій літературі. Вісник Національної академії Державної служби України. Педагогічні науки. 2015. Вип. 3. С. 5–25.
3. Кухаренко В. М., Рибалко О. В., Сиротенко Н. Г. Дистанційне навчання: умови застосування. Дистанційний курс: навчальний посібник. Харків: НТУ «ХПІ», «Торсінг», 2002. 320 с.
4. Ніколаєва С.Ю. Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика: підручник для студ. класичних, педагогічних та лінгвістичних університетів: навч. посібник / О. Б. Бігич, Н. Ф. Бориско, Г. Е. Борецька та ін. Київ : Ленвіт, 2013. 590 с.
5. Романюк В.Л., Лещенко А.В. Синхронне та асинхронне навчання у процесі формування іншомовної комунікативної компетентності майбутніх офіцерів Національної гвардії України. Міжнародний науковий журнал “Інтернаука”. 2023. № 7 (141). с. 30-37. https://doi.org/10.25313/2520-2057-2023-7-8795
6. Як не залишитися «вічним лейтенантом», або Про трансформацію військової освіти [Електронний ресурс]. URL: https://armyinform.com.ua/2022/10/24/yak-ne-zalyshytysya-vichnym-lejtenantom-abo-pro-transformacziyu-vijskovoyi-osvity/ (дата звернення: 05.01.2024).
|