Інтертекстуальність як одним з основних репрезентів стилю Сергія Жадана відображається у його творчості через постійні посилання на інші літературні твори, музику, фільми та інші культурні явища. С. Жадан використовує цю стратегію для створення нових значень, для створення діалогу з іншими творами та для показу своєї культурної ерудиції. Використання інтертекстуальності дозволяє письменнику створювати багатогранні та глибокі тексти, які поєднують у собі різні культурні шари і переосмислюють їх у новому контексті, а також розширює межі літературного дискурсу і створює можливості для діалогу з іншими творами та авторами.
Інтертекстуальність творів Сергія Жадана, заснована на християнських кодах (образах, сюжетах, мотивах, ідеях), є самобутньою. Олег Коцарев зазначає, що «вірогідно сам Сергій Жадан трактує все це якось інакше, по-всякому може сприйняти подібні мотиви й кожен окремий читач, але мені видається, що в його творчості віра (ясна річ, позаконфесійна, неформальна, стихійна, частково деконструйована, може, навіть не до кінця усвідомлена) відіграє роль такого собі внутрішнього не завжди виразного “кістяка” подій, на який можна спертися й через який відбувається загадковий, безперервний, пульсуючий зв’язок зі світом» [1].
Одним з найвідоміших прикладів інтертекстуальності у творчості С. Жадана є його посилання на поезію Тараса Шевченка. Він часто цитує Т. Шевченка, використовує його образи і мотиви у своїх власних віршах. Це дозволяє С. Жадану створювати зв’язок з українською літературною традицією і водночас переосмислювати її в контексті сучасності.
Іншим прикладом інтертекстуальності у творчості митця є його посилання на популярну музику і рок-культуру. Він використовує фрази з пісень, назви гуртів та альбомів, щоб створити атмосферу своїх творів. Це допомагає митцю передати емоційний настрій, створити образи і звуки, що відображають сучасну культуру і менталітет.
Основні теми збірки «Тамплієри» – це сучасна українська дійсність, політика, війна, любов, пошук сенсу життя, поетичне мистецтво та його роль у суспільстві. Автор звертається до актуальних проблем і пробує знайти своє місце в цьому світі через літературу. Стиль збірки характеризується використанням сучасної мови, включаючи жаргонні вислови, арготичні слова та фрази. Автор також використовує багато метафор, образних висловів та нестандартних поетичних засобів для створення особливого настрою та емоційного звучання тексту.
Специфіка жанру та стилю збірки «Тамплієри» полягає в поєднанні різних літературних жанрів: поезії, прози, есе, листів. Таке поєднання дає можливість автору виразити свої думки та почуття різними мовами, використовувати різні стилістичні засоби для передачі своїх ідей.
Варто зауважити, що загалом збірка «Тамплієри» виходить за межі традиційних літературних форматів і пропонує читачам новий погляд на світ. Автор використовує нестандартну мову, експериментує зі структурою та ритмом поезій, що робить їх особливими та непередбачуваними.
Отже, збірка «Тамплієри» відзначається своєю оригінальністю, сучасністю та актуальністю. Вона займає важливу позицію в сучасному літературному процесі і привертає увагу широкого кола читачів.
Список літератури:
1. Коцарев О. Безнадійні віра і любов Сергія Жадана. URL: http://litakcent.com/2011/04/08/beznadijni-vira-i-ljubov-serhija-zhadana/ (дата звернення: 10.12.2023)
2. Жадан С. Тамплієри. Поезії. Чернівці: Книги–ХХІ, Meridian Czernowitz, 2016. 120 с.
__________________
Науковий керівник: Веретюк Тетяна Володимирівна, кандидат філологічних наук, доцент, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди
|