:: ECONOMY :: ОБРАЗ-СИМВОЛ СОНЦЯ В ПОВІСТІ ТОДОСЯ ОСЬМАЧКИ «СТАРШИЙ БОЯРИН» :: ECONOMY :: ОБРАЗ-СИМВОЛ СОНЦЯ В ПОВІСТІ ТОДОСЯ ОСЬМАЧКИ «СТАРШИЙ БОЯРИН»
:: ECONOMY :: ОБРАЗ-СИМВОЛ СОНЦЯ В ПОВІСТІ ТОДОСЯ ОСЬМАЧКИ «СТАРШИЙ БОЯРИН»
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 35

Термін подання матеріалів

20 листопада 2024

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ОБРАЗ-СИМВОЛ СОНЦЯ В ПОВІСТІ ТОДОСЯ ОСЬМАЧКИ «СТАРШИЙ БОЯРИН»

 
19.12.2023 14:48
Автор: Сміла Аліна Сергіївна, здобувач ІІ (магістерського) рівня вищої освіти українського мовно-літературного факультету імені Г.Ф. Квітки-Основ’яненка, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди
[9. Філологічні науки;]

Образи-символи допомагають відтворювати художній світогляд у творах українських письменників. Актуальність дослідження полягає в тому, що на сьогодні немає ґрунтовного дослідження образів-символів у творчості Тодося Осьмачки, що зумовлено тим, що повість «Старший боярин» не була в полі зору тогочасних літератрознавців. Натомість у сучасному літературознавстві багато праць дослідників, які присвячені вивченню індивідуального стилю письменників, фольклоризму ліричних, епічних, драматичних творів, символіки небесних світил, серед яких можемо назвати роботи Т. Берест, А. Божука, В. Дроботун, Л. Корівчак, О. Мануйлової, О. Пашкевич, І. Саєвич, Г. Семенюка, Л. Сироти, О. Слюніної, Т. Федотової, Т. Цепкало, М. Шленьової тощо.

Аналізуючи повість Т. Осьмачки, не можна оминути сонячних пейзажів, які чергуються з нічними, зловіщими і містичними видіннями. У творі багато образів сонця. Воно в письменника – це «пісня, це сама любов», життєдайна енергія, що творить єдність і цілісність світу: «Але найвища нота горя лунала про те, що Україна якби і вернулася до них, віднята назад у ворога, то не була б такою, якою вона йому віддавалася... І плакала козацька душа, що минулого вирвати з пам'яті ніхто не здолає і що прийдешня Україна буде горем... Ох, ні це не про горе промовляє пісня, а про невмирущу любов, що з предвіку світить над землею і зветься сонцем» [1, с. 42].

Сонце – це потужне джерело світла, яке зображується як протилежність темряви і мороку, і куди воно проникає, там усе до маленької билинки прояснюється, освітлюється, наповнюється життєдайною силою: «Чорний холодок від хмари зникає, коли вона розходиться... Чорні тіні по кутках старих церков і каплиць на кладовищах зникають, коли туди сонце стане повнотою свого світла...» [1, с. 39].

Сонце найперше повязане із часом. Воно змінює ніч і є виразником плинності часу в постійно змінюваних моментах, увиразнюючи всі предмети. У повісті «Старий боярин» вранішнє сонце надає імпульсів буттєвого, утворює, являє перед зором казкові прекрасні видіння: «Церква тим боком, що на схід, сполукою ранішніх подощових кольорів казково червоніла... Аж небеса у найдальшу височінь, в яку тільки людське око могло сягнути, двигтіли свіжим і білувато-прозорим її настроєм, який здавався продовженням дзвіниці на найдзвінкіші, ще не збуджені гамором дня, верхи степових лун...» [1, с. 43].

Сонце, як повсякчасний свідок усього, що відбувається на землі під небесами: «Я не знаю і не хочу догадуватися, як примирив Гордій свої спогади з чутливим серцем своєї молоденької дружини, але знаю, що тоді, коли вони квапилися в далеку путь, велика хмара підійшла була під сонцем, прорвавши її в трьох місцях, вирвалося трьома блискучими стовпами проміння у Рохмистрівські поля» [1, с. 71].

Символічні дива сонця настільки розгортаються, що важко збагнути людською свідомістю межі реальності і сну. Тихою місячною ніччю відбувається різноманітні віщування до тих, у кого свідомість не спить, що надалі переходить у повір’я: «Місячна ніч була така тиха, що вершки тополь не ворушилися, так само як і хрести на церковних банях і на кладовищі. Такої видної місячної ночі зимою на ставку лускає лід, аж іней сиплеться з очерету та занімілих верб... А потім лускає на кладовищі тільки один хрест і падає на гріб»  [1, с. 72].

Отже, Т. Осьмачка, продовжуючи фольклорну традицію сонцепоклонництва в українській літературі, підкреслює й важливість цього образу-символу в культових служіннях і в народних обрядах. Розпалюючи людські пристрасті під яскравим сонцем, побутували повір’я і перекази про нечисту силу. Кожна із граней образу Сонця (зокрема сонце-відродження, сонце-світло, сонце-джерело енергії і т.д) в автора розкриває життєдайний характер твору.

Список літератури:

1. Осьмачка Т.  Старший боярин. Дзвін. 1995. №4. С. 19–59.

____________________

Науковий керівник: Веретюк Тетяна Володимирівна, кандидат філологічних наук, доцент, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ПРО СПЕЦИФІКУ ЗБІРКИ СЕРГІЯ ЖАДАНА «ТАМПЛІЄРИ»
19.12.2023 15:04
ОСОБЛИВОСТІ ХУДОЖНЬО-ОБРАЗНОЇ СИСТЕМИ РОМАНУ ІРЕНИ КАРПИ «ТІЛЬКИ НІКОМУ ПРО ЦЕ НЕ КАЖИ»
15.12.2023 16:33
THE CONCEPT OF GENDER ASYMMETRY IN MODERN SOCIOCULTURAL REALITY
14.12.2023 22:54
ТВОРЧИЙ ПОРТРЕТ АНАТОЛІЯ ДІМАРОВА – ПИСЬМЕННИКА, РОМАНІСТА, «ДУХОВНОГО БАТЬКА ШЕСТИДЕСЯТНИКІВ»
08.12.2023 23:57
ТЕРМІНОСИСТЕМА ЕКОНОМІЧНОЇ ГАЛУЗІ
01.12.2023 18:55




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.489 сек. / Mysql: 1570 (0.394 сек.)