Використання сучасних засобів обчислювальної техніки на сьогодні є невід’ємним компонентом освітнього процесу. Воно носить комплексний характер і на практиці реалізується у формі комп’ютеризації освіти.
Комп’ютеризація освіти в загальному розумінні являє собою упорядковану сукупність взаємопов’язаних організаційно-правових, соціально-економічних, навчально-методичних, науково-технічних, виробничих і управлінських процесів, спрямованих на формування в системі освіти комп’ютерно-технологічної платформи процесу інформатизації освіти [1, с. 410].
У закладах вищої освіти, враховуючи змістовне наповнення навчальних дисциплін, постійне впровадження нових освітніх технологій та порівняно велику частку самостійної роботи комп’ютеризація освіти набуває все більшої ваги. При цьому напрямки використання персонального комп’ютера можуть бути доволі різноманітними. Він може бути достатньо важливим компонентом освітнього процесу і виступати в якості засобу інтеграції в професійній підготовці [2]. За допомогою персонального комп’ютера можна реалізовувати функцію контролю з одночасним обліком та узагальненням отриманих результатів, що є доволі важливо при використанні різноманітних рейтингових систем [3]. Його універсальність дозволяє як індивідуальне застосування, так і використання у складі комп’ютерних мереж [4].
Важливе місце персональний комп’ютер посідає при підготовці вчителів трудового навчання і технологій, адже його використання сприяє індивідуалізації навчання, об’єктивності контролю, вихованню інформаційної культури, оволодінню навичками оперативного прийняття рішень у складній ситуації, можливості оперативно отримувати необхідну інформацію, інтенсифікації самостійної роботи [5].
Важливого значення набуває можливість використання персонального комп’ютера при викладанні технічних дисциплін, що обумовлено низкою їх характерних ознак (особливостей). Серед них:
• чіткість та логічна послідовність змістовної частини;
• наявність в багатьох випадках різноманітних та достатньо об’ємних математичних розрахунків;
• використання у процесі пояснення нового навчального матеріалу графічних об’єктів (рисунків, схем, графіків тощо);
• використання у процесі розрахунків різноманітних констант, коефіцієнтів та іншого довідкового матеріалу;
• необхідність в багатьох випадках статистичної обробки отриманих експериментальних даних.
Очевидно, що ті алгоритми, які закладені в роботу сучасного програмного забезпечення, органічно поєднуються з перерахованими особливостями та дозволяють без особливих проблем впоратись з поставленими завданнями.
Слід зазначити, що в умовах дистанційного навчання вагомість персональних комп’ютерів при викладанні технічних дисциплін у процесі підготовки вчителів трудового навчання та технологій помітно зростає. Перш за все сучасні програми для організації відео конференцій дозволяють забезпечити необхідну ефективність організації освітнього процесу в умовах віддаленого доступу його учасників. Вони забезпечують можливість реалізації практично всіх основних складових такого процесу: від пояснення нового навчального матеріалу до контролю за рівнем його засвоєння.
При цьому можна виділити декілька характерних ознак (особливостей), які є дуже важливими саме при викладанні технічних дисциплін. Серед них:
• високий ступінь візуалізації навчального матеріалу, яка в тому числі дає можливість демонструвати динамічні зображення;
• можливість проведення різноманітних розрахунків в синхронному режимі;
• використання різних за своєю специфікою та призначенням програмних продуктів;
• можливість оперативного проведення об’єктивного контролю рівня засвоєння навчального матеріалу.
Таким чином, персональний комп’ютер відіграє важливу роль у підготовці вчителів трудового навчання та технологій. При цьому ця роль в умовах дистанційного навчання, враховуючи особливості технічних дисциплін, постійно зростає.
Список літератури:
1. Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України ; головний редактор В. Г. Кремень. Київ, 2008. 1040 с.
2. Подолянчук С. Персональний комп’ютер як засіб інтеграції в професійній підготовці. Педагогіка і психологія професійної освіти. 1999. №1. С. 89–92.
3. Подолянчук С. В. Проблеми комплексного використання модульно-рейтингової системи у вищих закладах освіти. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету. Серія «Педагогіка і психологія». 1999. №1. С. 25–31.
4. Гуревич Р., Подолянчук С., Гуревич І. Застосування комп’ютерних мереж у навчальних закладах. Педагогіка і психологія професійної освіти. 1998. №3. С. 83–92.
5. Коробань О. В. Перспективи використання комп’ютерних технологій у процесі підготовки вчителя трудового навчання. Актуальні проблеми підготовки вчителя трудового навчання та технологій: теорія, досвід, проблеми. 2019. Вип. 2. С. 27–30.
|