Вступ. На думку фахівців, одним із головних факторів, які негативно впливають на стан здоров’я дітей, є дефіцит рухової активності, який спостерігається у шкільному віці [1; 4, с. 8]. При цьому, у загальноосвітніх закладах України спостерігається стійка тенденція до збільшення кількості школярів, які мають відхилення в стані здоров’я. За період навчання кількість учнів, які відносяться до спеціальної медичної групи зростає [2]. За даними МОЗ України близько 90 % дітей мають відхилення у стані здоров’я, понад 59 % – незадовільну фізичну підготовленість [3].
Давно вже доведено позитивний вплив плавання на здоров'я людини. На жаль, інформації про конкретні зміни, які відбуваються в організмі підлітків під впливом занять плаванням, надто мало. Для досягнення належного оздоровчого та розвиваючого ефекту необхідно знати початковий рівень підготовленості учнів і спостерігати за змінами, які відбуваються в організмі юних плавців під час навчально-тренувального процесу. Як відомо, спортивна діяльність певною мірою впливає на фізичний розвиток дітей і підлітків [7]. Однак ступінь впливу рухової активності на морфо-функціональний розвиток юних плавців розглядалося лише в небагатьох роботах [5; 6; 8]. Це обмежувало оцінку ролі занять спортивним плаванням на формування морфо-функціонального профілю, мінливість конституції і особливості рухливої підготовленості підлітків.
Мета дослідження: порівняти стан фізичного розвитку та рухової підготовленості плавців та школярів 13–14 років, які не займались спортивним плаванням.
Матеріал і методи дослідження: аналіз та узагальнення науково-методичної літератури, антропометричні вимірювання, педагогічне спостереження, тестування, методи математичної статистики.
У дослідженні брало участь 20 юних плавців у віці 13–14 років, хлопчики (n=10) та дівчата (n=10), які знаходились на етапі спеціалізованої базової підготовки (кваліфікація на рівні від ІІ розряду до КМС). Спортивний стаж досліджуваних становив 4 – 6 років. Також у дослідженні приймали участь 20 учнів 8–9-х класів, які не займались спортивним плаванням (м. Харків). Всі школярі за даними медичного огляду віднесені до групи практично здорових дітей.
Результати дослідження та їх обговорення. Оцінка фізичного розвитку підлітків проводилась за морфологічними та функціональними показниками. Вивчення зазначених показників має велике значення, особливо в підлітковому віці, коли відбувається зростання навчальних навантажень.
Вивчались основні антропометричні показники (тотальні та обхватні розміри тіла), проводилась оцінка фізичного розвитку (співвідношення антропометричних показників, що характеризують пропорції тіла й особливості статури) та функціональні показники (життєва ємкість легень, екскурсія грудної клітини, проби Штанге та Генчі).
Вивчення тотальних розмірів тіла у хлопців показало найбільші середні значення саме в групі плавців. Однак, статистично достовірних відмінностей серед цих показників не було виявлено (р>0,05). У свою чергу, показники ширини пліч у плавців достовірно (р<0,05) перевищують показники школярів (на 6,90 %). Також, між плавцями та школярами спостерігається помітна різниця в показниках окружності грудної клітки (ОГК) на вдиху (на 3,36 %) та показниками обхвату плеча (на 5,51 %). Показники індексу пропорційності розмірів тіла «ширина пліч до довжини тіла» у плавців достовірно (р<0,05) більше показників школярів (на 5,10 %), а індекс «ширина пліч до ширини тазу» на 8,78 %.
Встановлено, що для спортсменів-плавців характерні більш великі показники ЖЄЛ, що зростають під впливом специфічних тренувальних навантажень. Ці показники достовірно (р<0,05) перевищують результати школярів, які не займались плаванням на 28,25 %. У плавців екскурсія грудної клітини (р<0,05) перевищує показники школярів на 40,0 %. Тривалість затримки дихання у пробах Штанге і Генчі, які свідчать про стійкість до гіпоксії, у плавців достовірно (р<0,05) більше, аніж у школярів.
Порівняльний аналіз фактичних даних основних антропометричних показників серед дівчат-плавців 13–14 років виявив більш високі значення, аніж у школярок. Зафіксовано статистично достовірні (р<0,05) відмінності відносно даних лише у показниках: довжини передпліччя (10,53 %), ширини пліч (10,75 %), ОГК у спокої (7,29 %), на вдиху (8,91 %) й на видиху (6,06 %), обхвату талії (12,60 %). Також значно більші показники обхвату плеча належать юним спортсменкам (на 20,0 %). Показники індексу «ширина пліч до довжини тіла» у дівчат-плавців достовірно (р<0,05) перевищують школярок (на 9,85 %). Серед інших показників розмірів тіла статистично достовірних відмінностей не виявлено (р>0,05). Слід зазначити, що функціональні показники у дівчат, які займаються плаванням, достовірно перевищують результати школярок (р<0,05).
Для встановлення рівня фізичної підготовленості підлітків використовувалися наступні контрольні вправи: сила кисті (лівої та правої) (кг); підняття тулуба з положення лежачи на спині за 30 с, (кіл-ть раз.); вправа «планка» (с), стрибки через скакалку за 30 с (кіл-ть раз.); стрибок у довжину з місця (см).
Проведені дослідження фізичної підготовленості свідчать, що рівень розвитку рухових якостей плавців та школярів 13 – 14 років, які не займаються спортивним плаванням неоднаковий. Так, статистично значуща різниця (р<0,05) спостерігається у розвитку силових якостей підлітків під час виконання тесту «сила правої та лівої кисті» (на 45,67 і 47,09 % відповідно). У рівні розвитку швидкісно-силових якостей у вправах «стрибки через скакалку за 30 с», «стрибок у довжину з місця», а також «підняття тулуба з положення лежачи на спині за 30 с» суттєвих відмінностей серед хлопців не спостерігається (р>0,05). При цьому, за тестом «стрибок у довжину з місця», плавці випереджають своїх однолітків на 2,44 %, а у вправі «планка» – на 25,06 % (р>0,05).
Аналізуючи показники рівня розвитку сили правої та лівої кисті у дівчат спостерігається статистично значуща різниця (р<0,05) на 50,75 та 47,87 % відповідно. Рівень розвитку швидкісно-силових якостей серед дівчат у вправах «стрибки через скакалку за 30 с», «стрибок у довжину з місця», а також «підняття тулуба з положення лежачи на спині за 30 с» статистично не відрізняється (р>0,05). У вправі «підняття тулуба з положення лежачи на спині за 30 с» спортсменки перевершують результати школярок на 8,61 %, а у вправі «планка» та «стрибок у довжину з місця» – на 28,04 % та 6,28 % відповідно.
Висновки. Виявлено відмінності у фізичному розвитку та рухової підготовленості підлітків 13–14 років, а саме юних плавців на етапі спеціалізованої базової підготовки та школярів, які не займалися спортивним плаванням. Встановлено, що систематичні заняття спортивним плаванням (впродовж 4 – 6 років) більш істотно впливають на функції зовнішнього дихання підлітків 13–14 років, аніж на морфологічні прояви конституції, які є більш генетично детерміновані. Значущі відмінності (р<0,05) у фізичному розвитку зафіковано саме в показниках ширини плечей, обхвату плеча, ОГК, ЖЄЛ, екскурсії грудної клітини, часу затримки дихання на вдиху та видиху, динамометрії кисті, що пояснюється впливом багаторічних занять плаванням.
В цілому, отримані результати досліджень вказують на тривожну тенденцію щодо фізичного розвитку та рухової підготовленості школярів. Так, рівень розвитку фізичних якостей помітно поступаються юним спортсменам-плавцям. Таким чином, ці дані порушують питання ефективності організації та методики занять з фізичного виховання, як під час уроків фізичної культури, так і в позакласних та позашкільних формах роботи.
Список літератури:
1. Бар-Ор О., Роуланд Т. Здоровье детей и двигательная активность: от физиологических основ до практического применения; пер. с англ. И. Андреев. Киев : Олимп. лит., 2009. 528 с.
2. Кузьменко І. Рівень фізичного розвитку учнів 7–8-х класів. Спортивна наука України. № 1 (77). 2017. С. 34 – 37
3. Міністерство охорони здоров’я України, ДУ "Український інститут стратегічних досліджень МОЗ України". Щорічна доповідь про стан здоров’я населення, санітарно-епідемічну ситуацію та результати діяльності системи охорони здоров’я України. 2015 р., Київ.
4. Носко М. О., Носко Ю. М., Лазаренко М. Г., Жула В. П., Могильний Ф. В., Філоненко О. А. Руховий розвиток школярів різних вікових груп : наукове видання / за наук. ред. М.О. Носка. Чернігів, 2020. 408 с.
5. Политько Е. В. Модельные характеристики физического развития и специальной физической подготовленности девушек-пловцов 12 – 15 лет. Слобожанський науково-спортивний вісник. Харків: ХДАФК. 2018. № 2 (64). С. 45–49. doi:10.15391/snsv.2018-2.009
6. Політько О., Шейко Л. Особливості морфофункціональних характеристик і фізичної підготовленості спринтерів 15–16 років, які спеціалізуються у різних способах плавання. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2020. № 1 (75). С. 117–121. doi:10.15391/snsv.2020-1.020
7. Сергієнко Л. П. Спортивний відбір : теорія та практика. У 2 кн. Кн. 1. Теоретичні основи спортивного відбору : підручник. Тернопіль: Навчальна книга Богдан. 2009. 672 с.
8. Politko О. Features of morphological and functional characteristics of young swimmers 14–18 years. Slobozhanskyi herald of science and sport : [scientific and theoretical journal]. Kharkiv : KSAPC. 2015. № 1 (45). P. 95–101.
|