Забезпечення комфортного комунікаційного середовища, розвиток соціальних навичок є невід`ємною складовою навчання учнів з аутизмом [1]. Використання електронних графіків (мобільні технології) та сценаріїв із зображенням з повсякденного життя дітей (технології віртуальної реальності) будуть ефективними тому, що вони припускають дотримування правил. Прагнення дотримуватися правил переважно обумовлено обмеженою поведінкою дітей із аутизмом, схильною до повторень. Необхідно застосувати комп`ютерні технології, призначені для ПК, мобільних та комунікаційних пристроїв (смартфонів, планшетів тощо) із відповідними програмними додатками, технологіями доповненої, віртуальної або змішаної реальності, що допомагатимуть дітям з аутизмом навчатися і розвивати навички соціальної взаємодії [4].
Перспективними програмами для розвитку комунікативних навичок у дітей з аутизмом можуть стати наступні програмні засоби, встановлені у Windows:
- Audacity – програма для редагування звуку з відкритим вихідним кодом;
- ArtWeaver – програма для редагування зображень;
- Windows MovieMaker – програма для редагування відео [2, с. 113].
Для здійснення проєктної діяльності дітей з аутизмом методика навчання має включати розповідь (творче письмо), малюнок (ілюстрацію), цифрові технології. Використання трьох програм, згаданих вище, передбачає, зокрема, оцифрування усної розповіді, музики та малюнків, щоб створити короткий цифровий наратив. Важливе значення для успішності методики навчання належатиме підготовці вчителів, що має поєднати 28-годинну програму підготовки вчителів, початкову роботу зі створення індивідуальних розповідей та здійснення постійного оцінювання ефективності педагогічних підходів в процесі навчання дітей з аутизмом.
При розробці програмного забезпечення для навчання дітей з аутизмом слід врахувати, що кожна вправа або навчальна гра, які масть бути спрямовані на розвиток рухової активності дітей з аутизмом. Для кистьового маніпулятора має бути розроблено дві спеціалізовані гри: «Бджілка» та «Козаки». Гра «Бджілка» залучатиметься для тренування поворотів кисті вліво-вправо, тобто здійснення пронацій-супінацій. Ця гра пов`язуватиметься з пригодами бджілки, яка на зеленій галявині збирає мед з квіток [4].
Для тренування руху згинання-розгинання кисті має бути розроблено гру «Козаки». Згинаючи і розгинаючи кисть, гравець повинен, оминаючи скелясті острови, розправитися з ворожим флотом. На наступному ігровому рівні гравцю доведеться скакати вершником по полю, де він має перемогти своїх супротивників. Для цього можна застосувати танцювальний килимок Xbox Kinect або Nintendo Wii, які є недорогими, комерційно доступними. Вони можуть забезпечити більшу різноманітність фізичних операцій і навантаження порівняно з іграми зі звичайними контролерами. Такі заняття мають на меті не лише покращити рухові характеристики, а й вплинути на когнітивні здібності.
Перед початком тренувань має проводитися індивідуальне калібрування діапазону рухів відповідно до об`єму рухів рукою та налаштування складності гри. За допомогою використання Wii-платформи можна кількісно визначити зміщення центру маси тіла та середнє квадратичне відхилення при стоянні упродовж 15 секунд (вимірювання рівноваги). Ці дані мають бути збережені, а потім вони можуть бути використані для аналізу досягнень пацієнта у процесі лікування [4].
Таким чином, для навчання дітей з аутизмом мають бути створені всі умови, щоб вони могли відчувати себе комфортно серед інших людей, а також розвивати свої рухові та когнітивні навички. Необхідно підкреслити, що значна участь у навчанні дітей з аутизмом належатиме їх батькам. Саме вони братимуть активну участь у встановленні, запуску та ознайомленні своїх дітей із різними програмними засобами.
Застосування такого підходу допоможе швидше соціалізуватися таким дітям, зменшити рівень впливу своєї хвороби на якість життя. Необхідно підкреслити, що значна роль успіху застосування цих програмних засобів належить програмістам, адже саме вони мають врахувати особливості дітей з аутизмом, застосувати для їх навчання більшу кількість графічних матеріалів, які відрізнятимуться кольором, щоб привабити дітей грати, а оцінка початкових та кінцевих параметрів стану дітей з аутизмом допоможе виявити прогрес у лікуванні та успіх у навчанні [3].
Список літератури
1. Андруник В. А., Шестакевич Т. В., Пасічник В. В., Кунанець Н. Е. Інформаційні технології навчання учнів з аутизмом. URL : https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2019/feb/15582/181912maket-76-88.pdf.
2. Гета А. В., Заіка В. М., Коваленко В. В. Сучасні засоби ІКТ підтримки інклюзивного навчання : навчальний посібник. Полтава : ПУЕТ, 2018. 261 с.
3. Качуровська О. Б. Інформаційно-комунікативні технології у навчанні дітей з порушенням психофізичного розвитку. URL : https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/20205.
4. Корня П. Використання цифрових технологій для розвитку дітей з аутизмом. URL : https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/370/457.
_________________________________________________________________
Науковий керівник: Морзе Наталія Вікторівна, доктор педагогічних наук, професор, Київський університет імені Бориса Грінченка
|