Сучасні педагоги мають оволодіти навичками медіаграмотності та активно створювати медіапродукцію в освітній діяльності для того, щоб розкривати, розвивати та реалізовувати інтелектуальний потенціал здобувачів освіти. Сьогодні розробляються відкриті електронні освітні ресурси, впроваджуються дистанційні технології навчання, активніше використовуються змішані технології навчання [1, с. 276-280]. Інструментарій інформаційних, медіа і комунікаційних технологій постійно розширюється. В освітньому процесі широко використовуються відеотехнології при підготовці до лекцій, створенні практичних робіт, розробці електронних-навчальних курсів, виховних годин та профорієнтаційних роликів.
Сьогодення демонструє, що в процесі навчання доцільним є використання навчального відео, оскільки слуховий та зоровий аналізатори є домінуючими каналами сприйняття навчального матеріалу. Використання відеоматеріалів значно покращує ефективність освітнього процесу, спонукає до комунікативної діяльності та дозволяє засвоїти до 65% матеріалу. Існує велика кількість сучасних програмних продуктів для створення відео, які дозволяють урізноманітнити виклад матеріалу за допомогою анімованих презентацій, оригінальних сценаріїв, різноманітних сюжетних ліній [2, с. 29-33].
Всесвітня мережа Інтернет усе більше використовується в освітній галузі. Її ресурси мають велике значення і можливості для всіх учасників навчального процесу, забезпечує доступ до великої кількості літератури в електронному вигляді, програм (у тому числі і навчальних), дозволяє оперативно обмінюватись інформацією і досвідом, займатись самоосвітою, оптимізувати освітній процес, зокрема, поповнити наочність відеоматеріалами (мультимедійними засобами) дисципліни професійного спрямування у навчальному закладі.
Відео стає могутнім засобом управління пізнавальною діяльністю здобувачів освіти тільки в руках досвідченого викладача (педагога), який уміє ефективно використовувати відеоматеріал на певному етапі заняття в залежності від його структури та типу. Воно може бути використаним на різних етапах заняття: під час мотивації вивчення нового матеріалу; під час пояснення нового матеріалу (як ілюстрація); під час закріплення та узагальнення знань; для контролю знань. Використання відеоматеріалів під час вивчення професійно орієнтованих дисциплін сприяє кращому засвоєнню навчальної інформації здобувачами освіти.
У відеоматеріали можна ефективно інтегрувати аудіо- та візуальні елементи, щоб допомогти здобувачам освіти краще зрозуміти складні концепції. Відеозасоби, відповідаючи основному принципу навчання - принципу наочності, ефективно використовуються в освітньому процесі при підготовці майбутніх кваліфікованих спеціалістів і формують їхню інформаційно-технологічну культуру.
Навчальні відеофільми – найпростіша, найдоступніша та найцікавіша форма викладення нового навчального матеріалу. Вони сприяють підвищенню інтересу до дисципліни, кращому засвоєнню, запам’ятовуванню матеріалу, що вивчається.
Навчальне відео – це опосередкована виражальними засобами наочність. Як засіб навчання воно підвищує залученість здобувачів освіти до навчання та значно урізноманітнює освітній процес при змішаній та дистанційній формі. Відеоролики дають можливість здобувачам освіти повертатися до перегляду навчального матеріалу у власному темпі.
Відеолекція – це лекція викладача, яка записується на електронний носій. Методом нелінійного монтажу вона може бути доповнена мультимедіа додатками, що ілюструють виклад лекції. Відеолекція відіграє значиму роль у підвищенні рівня знань здобувачів освіти.
У навчальному відеофільмі повинно бути обов’язкове поєднання розповідної форми з демонстрацією об’єкта, про який іде мова, з використанням не тільки відео, а й чітких ілюстрацій, фотоматеріалів, 3D-зображення. Навчальне відео покликане розвивати у тих, хто навчається, теоретичне мислення, пам’ять, уяву, бути опорою для подальшого засвоєння знань, мати чітке дидактичне призначення, педагогічну спрямованість, адекватно відповідати навчальній програмі. Тому створення сценарію відеофільму є важливим завданням для викладачів.
Список використаних джерел:
1. Сисоєва С. О., Осадча К. П. Стан, технології та перспективи дистанційного навчання у вищій освіті України. Інформаційні технології і засоби навчання. 2019. Т. 70, № 2. с. 271-284.
2. Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Науково-методичний посібник., К.: Видавництво А. С. К., 2017. 192 с.
|