В структурі економіки України роздрібна торгівля відіграє ключову роль, сприяючи забезпеченню доступу споживачів до товарів та послуг. Аналіз ринкових тенденцій, попиту та пропозиції дозволяє визначити актуальні проблеми та переваги, які можуть вплинути на розвиток підприємств роздрібної торгівлі.
Сьогодні роздрібна торгівля в Україні переживає період інтенсивних змін. З початком військових дій роздрібна торгівля в України зіштовхнулася з численними проблемами, що спричинили різке зниження обсягу роздрібної торгівлі. Починаючи з 2022 р. компанії пристосовувалися до воєнного стану та потроху спостерігалася нормалізація функціонування споживчого ринку та промисловості. Поступово відновлювалася діяльність роздрібних торговельних мереж і підприємств ринкової торгівлі.
Метою написання статті є вивчення та аналіз діяльності підприємств роздрібної торгівлі Україні у воєнний час, порівняння стану галузі з попередніми періодами та розгляд перспектив розвитку їх ділової активності.
У 2023 році активізація динаміки роздрібної торгівлі в Україні ґрунтується на наступних умовах:
•продовження відновлення зруйнованої логістики та будівництво нових ланцюгів постачання товарів;
•поступове зростання доходів населення та відновлення чисельності, що створить можливість задоволення відкладеного під час воєнних дій попиту на товари не першої необхідності;
•уповільнення темпів споживчої інфляції, що сприятиме зростанню платоспроможного попиту населення та підтримуватиме збільшення обсягів роздрібного товарообороту.
Розглянемо суми товарообороту за 2022 р. найбільших ритейл-компаній України у табл. 1.
Таблиця 1
Товарооборот найбільших ритейл-компаній України
Згідно даних, лідером по товарообороту серед українських ритейлерів є компанія «АТБ-маркет», яка за 2022 р. заробила 148,3 млрд. грн, за нею слідкує компанія «Fozzy Group» – 93,2 млрд грн, третє місце у цьому списку посідає «Епіцент» + «Нова Лінія» - 62,7 млрд грн.
До війни продуктові торговельні мережі України нараховували 5226 об’єктів, а в найскладніший період – квітень 2022 року, коли FMCG-оператори реорганізували свої мережі – було закрито 24% магазинів. Частка закритих мінімаркетів, супермаркетів і гіпермаркетів неухильно скорочується з травня минулого року. Загалом за 14 місяців війни частка непрацюючих магазинів скоротилася на 19 відсотків: у квітні 2023 року кількість працюючих магазинів досягла 5100 проти 3600 у березні 2022 року. У квітні закритими залишалися лише 126 об'єктів торгівлі. При цьому 98% продуктових магазинів відновили роботу. Ці дані представлені у табл. 2.
Таблиця 2
Кількість магазинів продуктового ритейлу України з березня 2022 року по квітень 2023 року
Торговельна мережа АТБ, яка є найбільшою українською компанією за багатьма показниками, стикнулася з серйозними проблемами під час повномасштабного вторгнення. На тимчасово окупованих територіях ворог зруйнував та розграбував понад дві сотні магазинів АТБ. Перед початком війни компанія успішно працювала у 25 областях країни, де функціонувало 1316 комфортних супермаркетів. У результаті бойових дій у Київській області та на Херсонщині розподільчі центри АТБ були майже повністю зруйновані. Компанія вирішила цю проблему шляхом створення нових складських центрів, налаштування приміщень з відповідними температурними умовами, пошуку нових постачальників та виробників, а також реорганізації логістичних ланцюжків та збільшення участі місцевих товарів у асортименті. Окрім розподільчих центрів пошкоджено 146 магазинів, 14 магазинів повністю розграбовано і ще декілька знаходяться в окупованих регіонах[1].
Компанія Fozzy Group налічує понад 710 магазинів, включаючи 313 «Сільпо», близько 300 «Фора», дев'ять гіпермаркетів Fozzy, чотири преміальних Le Silpo та понад 100 «Thrash!Траш!». Ритейлер має намір розширити мережу супермаркетів «Сільпо» в Польщі, проте наразі процес вибору локацій ще не завершено. Під час воєнних дій, «Сільпо» запустив сервіс Loko як конкурента Glovo і Bolt Food. Зараз ритейлер активно розширює свій сервіс доставки з покриттям до 100 км, працюючи вже в Івано-Франківській та Волинській областях. У 2022 році виторг компанії зріс на 2,5%, до 93,2 млрд грн. Мережа «Епіцентр» об'єднує 73 торговельні центри, включаючи гіпермаркети «Нова лінія». Компанія також володіє трьома мережами товарів для спорту: Intersport, 4F та The Athlete’s Foot. Протягом останнього року «Епіцентру» вдалося відкрити два великих торгових центри в Львові (90 000 кв. м) та Києві (30 000 кв. м). Інвестиції в них становили відповідно 2,9 млрд грн і 1,8 млрд грн. У лютому цього року «Епіцентр» анонсував будівництво двох масштабних ТРЦ з орендною частиною - ТРЦ Bucha Gallery в Бучі (97 000 кв. м) і ТРЦ Green Gallery у Чабанах під Києвом (193 000 кв. м), обидва планують відкрити у 2024 році. Обсяги продажів онлайн-ритейлера Rozetka за підсумками 2023 році перевищать показники довоєнного 2021 року. Найбільший онлайн-рітейлер країни посідає 15-те місце в українському інтернет-просторі за трафіком, поступаючись двом доменам Google.com та google.com.ua, YouТube та групі новинних ресурсів [3].
У 2023 році Rozetka відкрила понад 40 нових франчайзингових точок видачі товарів, у жовтні мережа складала 116 таких точок. Загалом у онлайн-ритейлера 416 точок видачі товарів у 122 населених пунктах України. У планах компанії – повноцінна поштова доставка, де зараз домінує велика трійка: «Укрпошта», «Нова пошта» та Meest. До кінця 2023мроку покупці одного з найбільших маркетплейсів Shafa.ua зможуть отримувати свої покупки у відділеннях Rozetka, у той час, як приблизно 20% продавців маркетплейсу Prom.ua вже підключилися до нової опції доставки, пропонуючи 17 мільйонів товарів. Частка замовлень на пункти видачі Rozetka постійно зростає. Близько 45 000 підприємців активно продають свої товари на Prom.ua. Разом з Shafa їх може бути більше 100 000. Нові можливості доставки доступні всім, але відсутність розгалуженої мережі Rozetka порівняно з Новою Поштою, Укрпоштою і навіть Meest ускладнює підключення. Розширення через модель франшизи має допомогти. Вона була запущена в жовтні 2020 року, з початку 2023 року кількість франчайзі зросла майже вдвічі [4].
Безперервна діяльність підприємств роздрібної торгівлі напряму залежить від ефективно налаштованих ланцюгів постачання. З початком широкомасштабної війни логістична сфера в країні постраждала, тому роздрібні торговельні компанії планують встановити нові маршрути постачання та збільшити інвестиції в інфраструктуру та логістику. Наприклад, мережа супермаркетів "Novus" намічає будівництво нових, стійких до сучасних викликів, логістичних ланцюжків. У березні 2023 року працювало 83 магазини, 2 з яких відкрили у 2023 році, всі магазини, які були зруйновані у 2022 році, відремонтовані. В основному Novus працює в Києві та Київські області, але зараз вже є магазини в Тернополі та Рівному. Що стосується територій, які тимчасово були в окупації, то є два магазини в Бучі та три в Ірпіні, ці магазини також постраждали. В грудні 2022 року всі магазини були відновлені. Тільки прямі втрати під повномасштабного вторгнення в Novus склали 500 мільйон гривень. В 2022 році компанія планувала відкрити сучасний розподільчий центр, який стане найкращим з існуючих в Україні, в планах до кінця 2023 року завершити його будівництво. Серед головних завдань компанії також збільшити кількість кас самообслуговування та розвивати власний сервіс онлайн-замовлень [5].
Навіть у період неспокійних років на ринку роздрібної торгівлі постійно з'являються нові амбітні учасники. Яскравим прикладом такої нової генерації роздрібних продавців є компанія МХП. Це підприємство, вже відоме своїм присутністю на аграрному ринку, третій рік поспіль активно розширює свою власну роздрібну мережу "Мʼясомаркет". На початку 2023 року вже було відкрито 220 магазинів з широким асортиментом м'яса та готових страв. За останній рік вони представили 38 нових кулінарних продуктів, а вибір свіжого м'яса збільшився до 44 видів. Загалом, МХП активно розбудовує мережу зблизька до двох тисяч торгових точок у харчовому сегменті під такими брендами, як "Мʼясомаркет", "Наша Ряба", "Їжа Свіжа", "Українське курча", "Döner Маркет" і інші [6].
У травні 2022 року Асоціація рітейлерів України та Українська рада торгових центрів (УРТЦ) провели дослідження, яке охопило 295 торговельних компаній – великих мереж та малих підприємців [7]. Загальну вибірку дослідження складають провідні роздрібні мережі України. Величина загальних прямих збитків торговельної сфери оцінюється на рівні 50,7 млрд грн. В середньому, вартість збитків на один квадратний метр пошкоджених торгових точок становить 30 475 грн, або 17,4 млн грн на один пошкоджений магазин. Зазначені дані відносяться до компаній, що налічують 28 549 магазинів загальною площею 15,4 млн квадратних метрів, які функціонували в Україні станом на 24.02.2022 року. Таким чином, в середньому, на одну компанію припадає 96 торгових точок, а середній розмір кожної торгової точки становить 540 квадратних метрів. Згідно з даними дослідження, загальний обсяг прямих збитків мереж оцінюється в 50,747 млрд грн. Розподіл цих збитків за видами можна представити наступним чином:
•ушкодження будівель, приміщень магазинів, інженерних мереж, оздоблення тощо: 41% (приблизно 20,83 млрд грн);
•збитки по товарних залишках у магазинах: 17% (приблизно 8,63 млрд грн);
•втрати обладнання: 17% (приблизно 8,63 млрд грн);
•втрати товару на складах: 14% (приблизно 7,11 млрд грн);
•збитки складським, виробничим, офісним будівлям/приміщенням та обладнанню в них: 9% (приблизно 4,57 млрд грн);
•інші збитки: 2% (приблизно 1,01 млрд грн).
Згідно з дослідженням в розрізі товарних груп найбільше постраждали наступні сектори ритейлу:
•Продовольчі мережі (FMCG): Загальні втрати оцінюються у 30,249 млрд грн, що становить 60% від загальних втрат. Більша частина цих втрат стосується пошкоджених власних приміщень магазинів.
•Fashion-рітейлери: Втрати становлять майже 5,833 млрд грн, що складає 11% від загальних втрат. Приблизно половина цієї суми стосується товару на складах, включаючи склади магазинів.
•Продавці електроніки та побутової техніки: Втрати оцінюються на рівні майже 3,592 млрд грн, що становить 7% від загальних втрат. Основне джерело втрат також є товар на складах та в приміщеннях магазинів.
•Інші галузі торгівлі зазнали втрат у розмірі 8,822 млрд грн або 17%. Це включає продавців будматеріалів, мережі заправних комплексів (АЗК), сферу послуг та розваг. Збитки в цих галузях, головним чином, пов'язані з пошкодженням або втратою обладнання.
Згідно даних Державної служби статистики України обсяги запасів товарів у роздрібній торгівлі в Україні вже у 2023 році відносно суттєвого спаду у 2022 р. нормалізувалися(рис. 1).
Рисунок 1
Оцінка поточного обсягу запасів товарів у роздрібній торгівлі
В жовтні 2023 р. Державною службою статистики України було проведене опитування серед підприємств роздрібної торгівлі щодо перспектив розвитку їх ділової активності, результати наведені у табл. 3.
Таблиця 3
Результати опитування підприємств роздрібної торгівлі в жовтні 2023 року
Отже, на основі проведеного аналізу та розгляду перспектив розвитку ділової активності підприємств роздрібної торгівлі в Україні можна зробити висновок про необхідність стратегічного планування та постійного адаптивного вдосконалення для досягнення стабільного успіху в цій галузі. Діяльність роздрібних торговельних мереж в умовах воєнного стану зазнала чималих змін, у перші місяці війни українці суттєво переосмислили свій пакет покупок, обмежившись найнеобхіднішими продуктами. Це вдарило по торгівельних мережах. Ще одним ударом стала енергетична криза через ракетні атаки по українській енергосистемі. Магазини залишилися без світла та втрачали свої доходи. На сьогоднішній день український ритейл почав відновлюватися та адаптуватися до нових реалій. Багато людей повертаються до старих купівельних звичок, бажаючи підтримати економіку, українці активно купують продукти вітчизняних брендів, а торговельні мережі починають відновлювати свою роботу, відкриваючи нові магазини.
Список літератури:
1.За час війни мережа АТБ втратила три розподільчих центри. 2022. agroportal.ua URL: https://agroportal.ua/news/novosti-kompanii/za-chas-viyni-merezha-atb-vtratila-tri-rozpodilchi-centri (дата звернення 20.11.2023)
2.Спецпроект: як змінилася географія рітейлу за рік повномасштабної війни. 2023. rau.ua. URL: https://rau.ua/novyni/specproekt-geografija-ritejlu-vijna/ (дата звернення 20.11.2023)
3.Стабільний АТБ, стрімка «Аврора», проблемний Eldorado. 25 найбільших ритейл-компаній України (сукупний виторг – понад 530 млрд грн). 2023. forbes.ua URL: https://forbes.ua/company/stabilniy-atb-strimka-avrora-problemniy-eldorado-25-naybilshikh-riteyl-kompaniy-ukraini-sukupniy-vitorg-ponad-530-mlrd-grn-16112023-17284 (дата звернення 20.11.2023)
4.Плюс Shafa та Prom. Rozetka взялася за доставку товарів. Чому «Укрпошта» та «Нова пошта» не бояться амбітного конкурента. 2023. forbes.ua. URL: https://forbes.ua/company/kudi-roste-rozetka-chi-stane-naybilshiy-marketpleys-kraini-konkurentom-dlya-ukrposhti-ta-novoi-poshti-26102023-16912 (дата звернення 20.11.2023)
5.Олексій Панасенко, Novus: До кінця 2023 року відкриємо сучасний розподільчий центр, який буде одним із найкращих в Україні. 2023. rau.ua. URL: https://rau.ua/ru/news/oleksij-panasenko-novus-2023/ (дата звернення 20.11.2023)
6.Вітринний екземпляр: як ритейлери адаптуватимуть свій бізнес у 2023 році. 2023. delo.ua. URL: https://delo.ua/economy/vitrinnii-ekzemplyar-yak-riteileri-adaptuvatimut-biznes-u-2023-roci-412927/ (дата звернення 20.11.2023)
7.Спецпроект: які галузі рітейлу та які компанії найбільше втратили з початку вторгення рф (інфографіка). 2022. rau.ua. URL: https://rau.ua/novyni/zbitki-ritejleriv/ (дата звернення 20.11.2023)
8.Очікування підприємств роздрібної торгівлі в ІV кварталі 2023 року щодо перспектив розвитку їх ділової активності. Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2023/fin/rp/torg/torg_IVkv_2023_u.pdf (дата звернення 20.11.2023)
________________________________________________________________________________
Науковий керівник: Ільченко Наталія Борисівна, доктор економічних наук, професор, Державний торговельно-економічний університет, м. Київ
|