Координаційні здібності футболіста різноманітні, проте, за особливостями прояву, критеріями оцінки і умовами реалізації їх можна розділити на окремі види: здібність до управління часовими, просторовими і силовими параметрами руху; здібність до зберігання рівноваги; здібність до орієнтування у просторі; здібність до розслаблення м'язів; координованість руху (спритність) [1;3;4].
Розглянемо особливості прояву основних видів координаційних здібностей футболістів і найважливіших положень методики їх вдосконалення.
Рівновага - це здібність до збереження стійкості пози (рівноваги)людини, як частина в структурі координаційних здібностей має декілька видів:статична, динамічна, вестибулярна. Рівновага в футболі проявляється під час різних положеннях тіла, в статичних і динамічних умовах, за наявності опори і в безопорному положенні [1].
У вдосконаленні здібності до збереження рівноваги, можна виділити такі вправи:
- збереження рівноваги на одній нозі з різними положеннями і рухами рук, тулуба і вільної ноги;
- стійці на руках і на голові з різними положеннями і рухами ніг;
- різноманітні різкі повороти, нахили і обертання голови, стоячи на одній або двох ногах, з різними положеннями і рухами рук, тулуба і вільної ноги;
- різноманітні обертання тулуба, стоячи на одній або двох ногах;
- різноманітні рухи, стоячи на обмеженій опорі (колода, трос і т. п.);
- виконання завдань (за сигналом) на раптове припинення рухів або зміну напряму чи характеру рухів;
- виконання різноманітних рухових дії із закритими очима [4].
Методика вдосконалення координованості рухів спирається на різноманітне технічне вдосконалення спортсменів: використання загальнопідготовчих, допоміжних, спеціально-підготовчих і змагальних вправ. Важливим в тренувальному процесі, зокрема в футболі, є поєднання технічного вдосконалення з необхідністю вирішення конкретних тактичних задач [3].
Здібність до оцінки і регуляції динамічних і просторово-часових параметрів рухів визначає точність рухового почуття і сприйняття, які часто доповнюються слуховими і зоровими аналізаторами [1]. Для отримання високих результатів спортсмен повинен володіти високим рівнем сенсорно-перцептивних можливостей, які досконало проявляються в таких спеціалізованих сприйняттях (відчуттів): відчуття майданчику, м’ячу. У методиці удосконалення цієї здібності одним з елементів може бути виконання вправ зі змінюванням різних характеристик навантаження (характер вправ, інтенсивність роботи, тривалість роботи, режим роботи і відпочинку) в ході їх виконання. [1;2;4].
Здібність спортсмена до орієнтування в просторі визначає його уміння швидко оцінити ситуацію, відносно просторових умов і відреагувати на неї діями, що забезпечують ефективне виконання тренувальних або змагальних вправ.
Особливе значення для вдосконалення здібності до орієнтування у просторі має тренування довільної уваги, тобто здатності виокремити з усіх подразників ті, які є важливими для орієнтування у конкретній ситуації. У футболі дуже важливою є здатність тримати в полі зору велику кількість важливих подразників, що в значній мірі визначається об'ємом уваги. Також немаловажна здатність до швидкого перемикання уваги з одного подразника на інший, змінювання об'єму уваги, що відображає її рухливість [1;3].
Таким чином, кожен із проявів координаційних здібностей футболістів має власну структуру, і при певній специфіці, має загальні ознаки та відображає різні напрями рухової діяльності.
Разом усі вони забезпечують якісне виконання рухових дій. Недостатній рівень прояву хоч би однієї якості не дозволяє ефективно вирішувати завдання, що постають перед спортсменами в процесі гри.
Список використаних джерел
1.Бичук І. О., Іваніцький Р. Б., Бичук О. І., Цюпак Ю. Ю. Фізична, технічна й тактична підготовка футболістів : методичні рекомендації. Луцьк, 2023. 54 с.
2.Рядова Л. О. Цигановська Н. В. Гончар В. В. Ефективність систематичних секційних занять деякими видами рухової активності здобувачами закладів вищої освіти: теоретичний аспект. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. 2023. Випуск 4 (163). С. 160 — 168.
3.Самохвалова І. Ю., Харченко С. М. Методика розвитку рухових якостей студентів з урахуванням їх професійної підготовки. Перспективні напрямки розвитку фізичної культури, спорту, оздоровлення та відпочинку. Наукова монографія. Рига, Латвія : «Baltija Publishing», 2023. 428 с. С. 374 — 387 https://doi.org/10.30525/978-9934-26-314-9-15
4.Сергієнко В. М. Фізкультурно-спортивна діяльність тренера з виду спорту : навчальний посібник. Суми : Сумський державний університет, 2022. 184 с.
_________________________________________________________________
Науковий керівник: Самохвалова Ірина Юріївна, доктор філософії, доцент, Сумський державний університет
|