У наш час існує безліч причин, які можуть впливати на емоційний стан кожного дитини, сприяючи розвитку тривожності. Тривожність – це стан емоційного дискомфорту, пов’язаний з очікуванням неприємностей, з передчуттям загрозливої ситуації, стале особистісне утворення [1].
Варто приділити увагу розвитку тривожності у молодших школярів, оскільки школа є важливим періодом у житті кожної дитини, коли починає формуватися їх особистість і відбувається активний розвиток. Тривожність у дітей молодшого шкільного віку може виникати через навчальне навантаження, написання контрольних робіт чи відповідь біля дошки в результаті, яких отримує оцінку, погана взаємодії з вчителями, зміна школи чи класу, труднощі у засвоєнні навчального матеріалу та вимогливість батьків [3].
Молодші школярі чутливі до негативної оцінки свого навчального успіху, що викликає страх перед негативним судженням дорослих та однолітків. Це може призвести до зниження самооцінки, невпевненості в собі, страху перед прийняттям рішень і загальної тривожності. Тривожність, що виникає з невпевненості, може призвести до погіршення результатів діяльності та спільної діяльності з однолітками, що ще більше знижує їхню самооцінку та відіграє роль у формуванні тривожного характеру [3].
Застосування психологічних засобів є одним з основних елементів подолання тривожності у дітей молодшого шкільного віку. До таких засобів відноситься: танцювальна терапія - як регулятора емоцій допомагає дітям виражати та вирішувати тривогу та стрес і сприяє розвитку сенсорної інтеграції, полегшуючи реакції на подразники та регулюючи емоційний стан терапія образотворчої діяльністю - процес творчості сприяє саморозумінню, покращує самосприйняття та самооцінку дітей та викликає релаксаційні ефекти, сприяючи зниженню стресу та тривожності казкотерапія - ідентифікація з персонажами допомагає знайти аналогії та шляхи подолання труднощів. Казки відкривають нові погляди на проблеми, створюючи позитивні образи для зміцнення психологічної стійкості ігротерапія. Вона надає дітям можливість відчути себе безпечно та підтримано, що є важливим для подолання тривожності. Групові ігри сприяють взаємодії та розвитку соціальних навичок, що може полегшити соціальні ситуації та зменшити тривожність музикотерапія - звуки та ритми можуть впливати на емоційний стан, допомагаючи змінювати та регулювати настрій. Активне слухання та взаємодія з музикою може покращити концентрацію та увагу, зменшуючи тривожність [2].
Також до засобів можна віднести і інші види арт-терапії: робота із пластичними матеріалами – ліплення, терапія з піском, кольоротерапія.
Релаксація та дихальні вправи також є психологічним засобом подолання тривожності. До них відноситься м'язова розслабленість, візуалізація, глибоке дихання, дихання за рахунок дихальні паузи.
Отже, дослідження тривожності у дітей молодшого шкільного віку вказує на важливість розуміння та ефективного управління емоційним станом у цьому періоді розвитку. Застосування комплексу психологічних засобів сприяє не лише зниженню рівня тривожності, але й розвитку позитивних аспектів особистості дитини.
Список використаних джерел:
1.Андрушко Я. С. Психокорекція: навч.-метод. посібник. Львів: ЛьвДУВС, 2017. 212 с.
2.Бочаріна Н., Понзель Н. Особливості подолання тривожності у дітей молодшого шкільного віку засобами арт-терапії. Перспективи та інновації науки. 2022. № 13(18).
3.Томчук М. І., Томчук С. М. Психологія тривоги, страху та агресії особистості в освітньому процесі. Вінниця : КВНЗ «ВАНО», 2018. 200 с.
|