:: ECONOMY :: ТЕОРЕТИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ПІДЛІТКІВ :: ECONOMY :: ТЕОРЕТИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ПІДЛІТКІВ
:: ECONOMY :: ТЕОРЕТИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ПІДЛІТКІВ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 36

Термін подання матеріалів

17 грудня 2024

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ТЕОРЕТИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ПІДЛІТКІВ

 
21.11.2023 11:41
Автор: Фурдись Владислав Олегович, студент 2 курсу освітнього ступеня «Магістр», Національний університет «Острозька академія»
[4. Психологічні науки;]

Емоційний інтелект (ЕІ) - це здатність розпізнавати, висловлювати та регулювати власні емоції, а також розуміти та впливати на емоції інших людей [1]. Згідно з дослідженнями, ЕІ є одним з ключових чинників успішності людини та її соціальної адаптації [2]. Високий рівень ЕІ сприяє ефективній взаємодії з оточенням, прийняттю раціональних рішень, стресостійкості тощо[3]. 

В останніх наукових дослідженнях було розширено концепцію емоційного інтелекту. У своєму оригінальному визначенні, запропонованому Мейером та Саловеєм, емоційний інтелект розглядався як "здатність регулювати власні почуття та емоції інших людей, розпізнавати їх належним чином для впливу на своє мислення та дії". Проте, у пізніших визначеннях емоційного інтелекту, були внесені додаткові аспекти: "Емоційний інтелект включає спроможність адекватно сприймати, оцінювати та виражати емоції; здатність породжувати почуття, що сприяють мисленню; здатність розуміти емоції та знання, що стосуються емоцій, а також контроль емоцій для підтримки власного емоційного та інтелектуального розвитку." Це оновлене визначення розширює спектр аспектів, які включаються в концепцію емоційного інтелекту, підкреслюючи важливість розуміння, вираження та контролю емоцій для підтримки розвитку як емоційного, так і інтелектуального потенціалу людини. Емоційний інтелект визначає здатність людини розуміти, контролювати та виражати свої емоції, а також розуміти і керувати емоціями інших осіб. Щодо емоційного інтелекту, мозок використовує нейронні зв'язки для розуміння інформації, отриманої з соціальних ситуацій та від різних стимулів. 

Підлітковий період якраз і є важливим етапом формування особистості, самосвідомості та соціальних навичок [4]. ЕІ відіграє ключову роль у цей час, оскільки саме тоді активно розвиваються емоційні центри мозку [5]. Розвинутий ЕІ допомагає підліткам краще справлятися з почуттями, контролювати поведінку, підтримувати дружні стосунки . Це знижує ризики виникнення девіантної поведінки, психологічних проблем, конфліктів тощо [7].

Основні аспекти розвитку емоційного інтелекту у підлітків

Розвиток емоційного інтелекту у підлітків базується на кількох основних аспектах, включаючи:

1. Самосприйняття: Уміння розпізнавати та розуміти власні емоції є ключовим компонентом емоційного інтелекту.

2. Саморегуляція: Здатність контролювати свої емоції та реакції у стресових або складних ситуаціях.

3. Співпереживання: Розуміння та співчуття до емоцій інших людей.

4. Соціальні навички: Здатність встановлювати та підтримувати здорові соціальні взаємини. 

Високий рівень емоційного інтелекту сприяє успішній соціальній адаптації підлітків шляхом полегшення взаємодії з оточуючими та формуванням більш здорових соціальних зв'язків. Крім того, ЕІ корелює з кращою успішністю в навчанні, оскільки здатність до ефективної саморегуляції та співпереживання сприяє кращій концентрації та адаптації до навчального процесу. 

Ось деякі стратегії підвищення емоційного інтелекту у підлітків: [10]

1. Тренування усвідомлення емоцій: 

Тренування усвідомлення емоцій передбачає проведення таких вправ, як ведення емоційного щоденника, де підліток може відстежувати свої емоції та визначати ситуації, які їх викликають. Також ефективними є вправи на розпізнавання фізичних виявів емоцій у себе та інших, наприклад, розминки, під час яких підлітки можуть відчути і назвати свої емоції.

2. Розвиток соціальних навичок: Ця стратегія включає співпрацю в групах, співпрацю над проектами, які вимагають взаємодії та комунікації. Також ефективними методами є тренування в умінні слухати та інтерпретувати емоційний стан інших. 

3. Техніки саморегуляції: Ця стратегія передбачає використання методів для заспокоєння та контролю негативних емоцій. Наприклад, практика свідомого дихання, медитація, вправи з релаксації.

4. Сімейне та шкільне середовище грає важливу роль у розвитку емоційного інтелекту. Важливо створювати атмосферу відкритості, довіри та підтримки, де підлітки можуть вільно висловлювати свої емоції та отримувати підтримку у їхньому розвитку.

Дослідження показують, що підлітки з вищим рівнем емоційного інтелекту (ЕІ) мають тенденцію до кращої соціальної та емоційної адаптації. Вони можуть бути більш успішними в управлінні стресом, виявляти вищі рівні саморегуляції та емпатії, а також мати кращі навички спілкування. Підлітки з вищим рівнем ЕІ частіше проявляють здатність до позитивних міжособистісних відносин, вони можуть краще розуміти та співпереживати іншим людям, що сприяє створенню позитивного соціального середовища навколо них. Крім того, вони можуть краще управляти конфліктними ситуаціями та бути більш впевненими у собі в емоційно напружених ситуаціях. [6].

У навчальному середовищі дослідження показують, що підлітки з вищим рівнем емоційного інтелекту можуть мати кращі результати в навчанні, оскільки вони здатні краще керувати стресом, уникають перенапруження та мають більший рівень мотивації та самодисципліни. [7].

Таким чином, дослідження підтверджують, що розвинутий емоційний інтелект може користуватися позитивним впливом на соціальну адаптацію, успішність у навчанні та загальний емоційний стан підлітків.

Список використаних джерел і літератури:

1.Feist GJ. A meta-analysis of personality in scientific and artistic creativity. Pers Soc Psychol Rev. 1998;2(4):290-309. doi:10.1207/s15327957pspr0204_5

2.Mayer J. D., Di Paolo M., Salovey P. Perceiving affective content in ambiguous visual stimuli: a component of emotional intelligence // Journal of Personality Assessment. 1990. Vol. 54, NN 3, 4. P. 772 - 781.

3.Salovey P, Mayer J. Emotional Intelligence. Imagination, Cognition, and Personality. 1990;9(3):185-211.

4.Голота Б.М. Самотність у життєвому світі особистості: соціокультурний вимір : автореф. дис на здобуття ступ. канд філос наук : 09.00.04. «філософська антропологія, філософія культури» / Б.М. Голота – Харків, 2004. – 20 с.

5.Дерев‘янко С.П. Характеристики маніпуляції осіб з різним рівнем емоційного інтелекту // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету ім. Т.Г. Шевченка. Вип. 121 Т.1. – Чернігів : ЧНПУ, 2014. – № 121. – 228 с. (Серія: Психологічні науки). С. 110–113.

6.Журавльова М.О. Емоційний інтелект як проблема психологічних досліджень / М.О. Журавльова // Наука і освіта : Науково–практичний журнал Південного наукового Центру АПН України. – 2009. – N 1/2. – С. 57–61.

7.Зарицька В.В. Професійно–формувальні передумови розвитку емоційного інтелекту / В.В. Зарицька // Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Психологія : збірник наукових праць. – Харків, 2009. – Вип. 32. – С. 108–118.

8.Курганська Л.О. Емоційний інтелект як чинник перебігу конфлікту "учитель – учень" / Л.О. Курганська.

9.Куценко Я.М. Емоційний інтелект: проблеми діагностики / Я.М. Куценко // Проблеми сучасної психології. – 2011. – Випуск 14. – С. 417426.  

10.Новак О.О. Шляхи розвитку емоційного інтелекту / О.О. Новак // Постметодика,–2010.– №6 (97). – С. 41–47.


_________________________________________________________________________________

Науковий керівник: Каламаж Руслана Володимирівна, доктор психологічних наук, професор, Національний університет «Острозька академія»

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ ТОЧНОСТІ МЕТАКОГНІТИВНОГО МОНІТОРИНГУ
21.11.2023 19:48
ОСОБЛИВОСТІ СТРЕСОСТІЙКОСТІ В ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ
21.11.2023 18:21
АПРОБАЦІЯ КОРОТКОЇ СКРИНІНГОВОЇ ШКАЛИ БРЕСЛАУ ДЛЯ ДІАГНОСТИКИ ПТСР У ДОРОСЛИХ УКРАЇНЦІВ
21.11.2023 16:54
ТЕОРЕТИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ ПРОФЕСІЙНОГО ДОБОРУ ПЕРСОНАЛУ НА КЕРІВНІ ПОСАДИ
21.11.2023 12:23
ДОСЛІДЖЕННЯ ТРИВОЖНОСТІ ТА ПСИХОЛОГІЧНІ ЗАСОБИ ПОДОЛАННЯ ЇЇ У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ
21.11.2023 12:10
КІБЕРБУЛІНГ ЯК СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА
21.11.2023 11:32
ОСОБЛИВОСТІ ВИБОРУ КОПІНГ-СТРАТЕГІЙ ПОДОЛАННЯ ГОСТРОГО СТРЕСУ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦЯМИ
21.11.2023 02:22
ПРОФЕСІЙНЕ САМОВИЗНАЧЕННЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ У ПРИЗМІ ДІЯЛЬНОСТІ ШКІЛЬНОГО ПСИХОЛОГА
21.11.2023 02:09
РОЛЬ ВДЯЧНОСТІ В ФОРМУВАННІ СТРЕСОСТІЙКОСТІ ПІДЛІТКІВ ПІД ЧАС НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ В УКРАЇНІ
21.11.2023 00:32
СOVID-19 ТА ВОЄННИЙ СТАН ЯК СЕРЙОЗНИЙ ВИКЛИК САМОРЕГУЛЬОВАНОМУ НАВЧАННЮ В УКРАЇНІ
20.11.2023 23:45




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.266 сек. / Mysql: 1599 (0.206 сек.)