Емоційний інтелект (ЕІ) - це здатність розпізнавати, висловлювати та регулювати власні емоції, а також розуміти та впливати на емоції інших людей [1]. Згідно з дослідженнями, ЕІ є одним з ключових чинників успішності людини та її соціальної адаптації [2]. Високий рівень ЕІ сприяє ефективній взаємодії з оточенням, прийняттю раціональних рішень, стресостійкості тощо[3].
В останніх наукових дослідженнях було розширено концепцію емоційного інтелекту. У своєму оригінальному визначенні, запропонованому Мейером та Саловеєм, емоційний інтелект розглядався як "здатність регулювати власні почуття та емоції інших людей, розпізнавати їх належним чином для впливу на своє мислення та дії". Проте, у пізніших визначеннях емоційного інтелекту, були внесені додаткові аспекти: "Емоційний інтелект включає спроможність адекватно сприймати, оцінювати та виражати емоції; здатність породжувати почуття, що сприяють мисленню; здатність розуміти емоції та знання, що стосуються емоцій, а також контроль емоцій для підтримки власного емоційного та інтелектуального розвитку." Це оновлене визначення розширює спектр аспектів, які включаються в концепцію емоційного інтелекту, підкреслюючи важливість розуміння, вираження та контролю емоцій для підтримки розвитку як емоційного, так і інтелектуального потенціалу людини. Емоційний інтелект визначає здатність людини розуміти, контролювати та виражати свої емоції, а також розуміти і керувати емоціями інших осіб. Щодо емоційного інтелекту, мозок використовує нейронні зв'язки для розуміння інформації, отриманої з соціальних ситуацій та від різних стимулів.
Підлітковий період якраз і є важливим етапом формування особистості, самосвідомості та соціальних навичок [4]. ЕІ відіграє ключову роль у цей час, оскільки саме тоді активно розвиваються емоційні центри мозку [5]. Розвинутий ЕІ допомагає підліткам краще справлятися з почуттями, контролювати поведінку, підтримувати дружні стосунки . Це знижує ризики виникнення девіантної поведінки, психологічних проблем, конфліктів тощо [7].
Основні аспекти розвитку емоційного інтелекту у підлітків
Розвиток емоційного інтелекту у підлітків базується на кількох основних аспектах, включаючи:
1. Самосприйняття: Уміння розпізнавати та розуміти власні емоції є ключовим компонентом емоційного інтелекту.
2. Саморегуляція: Здатність контролювати свої емоції та реакції у стресових або складних ситуаціях.
3. Співпереживання: Розуміння та співчуття до емоцій інших людей.
4. Соціальні навички: Здатність встановлювати та підтримувати здорові соціальні взаємини.
Високий рівень емоційного інтелекту сприяє успішній соціальній адаптації підлітків шляхом полегшення взаємодії з оточуючими та формуванням більш здорових соціальних зв'язків. Крім того, ЕІ корелює з кращою успішністю в навчанні, оскільки здатність до ефективної саморегуляції та співпереживання сприяє кращій концентрації та адаптації до навчального процесу.
Ось деякі стратегії підвищення емоційного інтелекту у підлітків: [10]
1. Тренування усвідомлення емоцій:
Тренування усвідомлення емоцій передбачає проведення таких вправ, як ведення емоційного щоденника, де підліток може відстежувати свої емоції та визначати ситуації, які їх викликають. Також ефективними є вправи на розпізнавання фізичних виявів емоцій у себе та інших, наприклад, розминки, під час яких підлітки можуть відчути і назвати свої емоції.
2. Розвиток соціальних навичок: Ця стратегія включає співпрацю в групах, співпрацю над проектами, які вимагають взаємодії та комунікації. Також ефективними методами є тренування в умінні слухати та інтерпретувати емоційний стан інших.
3. Техніки саморегуляції: Ця стратегія передбачає використання методів для заспокоєння та контролю негативних емоцій. Наприклад, практика свідомого дихання, медитація, вправи з релаксації.
4. Сімейне та шкільне середовище грає важливу роль у розвитку емоційного інтелекту. Важливо створювати атмосферу відкритості, довіри та підтримки, де підлітки можуть вільно висловлювати свої емоції та отримувати підтримку у їхньому розвитку.
Дослідження показують, що підлітки з вищим рівнем емоційного інтелекту (ЕІ) мають тенденцію до кращої соціальної та емоційної адаптації. Вони можуть бути більш успішними в управлінні стресом, виявляти вищі рівні саморегуляції та емпатії, а також мати кращі навички спілкування. Підлітки з вищим рівнем ЕІ частіше проявляють здатність до позитивних міжособистісних відносин, вони можуть краще розуміти та співпереживати іншим людям, що сприяє створенню позитивного соціального середовища навколо них. Крім того, вони можуть краще управляти конфліктними ситуаціями та бути більш впевненими у собі в емоційно напружених ситуаціях. [6].
У навчальному середовищі дослідження показують, що підлітки з вищим рівнем емоційного інтелекту можуть мати кращі результати в навчанні, оскільки вони здатні краще керувати стресом, уникають перенапруження та мають більший рівень мотивації та самодисципліни. [7].
Таким чином, дослідження підтверджують, що розвинутий емоційний інтелект може користуватися позитивним впливом на соціальну адаптацію, успішність у навчанні та загальний емоційний стан підлітків.
Список використаних джерел і літератури:
1.Feist GJ. A meta-analysis of personality in scientific and artistic creativity. Pers Soc Psychol Rev. 1998;2(4):290-309. doi:10.1207/s15327957pspr0204_5
2.Mayer J. D., Di Paolo M., Salovey P. Perceiving affective content in ambiguous visual stimuli: a component of emotional intelligence // Journal of Personality Assessment. 1990. Vol. 54, NN 3, 4. P. 772 - 781.
3.Salovey P, Mayer J. Emotional Intelligence. Imagination, Cognition, and Personality. 1990;9(3):185-211.
4.Голота Б.М. Самотність у життєвому світі особистості: соціокультурний вимір : автореф. дис на здобуття ступ. канд філос наук : 09.00.04. «філософська антропологія, філософія культури» / Б.М. Голота – Харків, 2004. – 20 с.
5.Дерев‘янко С.П. Характеристики маніпуляції осіб з різним рівнем емоційного інтелекту // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету ім. Т.Г. Шевченка. Вип. 121 Т.1. – Чернігів : ЧНПУ, 2014. – № 121. – 228 с. (Серія: Психологічні науки). С. 110–113.
6.Журавльова М.О. Емоційний інтелект як проблема психологічних досліджень / М.О. Журавльова // Наука і освіта : Науково–практичний журнал Південного наукового Центру АПН України. – 2009. – N 1/2. – С. 57–61.
7.Зарицька В.В. Професійно–формувальні передумови розвитку емоційного інтелекту / В.В. Зарицька // Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Психологія : збірник наукових праць. – Харків, 2009. – Вип. 32. – С. 108–118.
8.Курганська Л.О. Емоційний інтелект як чинник перебігу конфлікту "учитель – учень" / Л.О. Курганська.
9.Куценко Я.М. Емоційний інтелект: проблеми діагностики / Я.М. Куценко // Проблеми сучасної психології. – 2011. – Випуск 14. – С. 417426.
10.Новак О.О. Шляхи розвитку емоційного інтелекту / О.О. Новак // Постметодика,–2010.– №6 (97). – С. 41–47.
_________________________________________________________________________________
Науковий керівник: Каламаж Руслана Володимирівна, доктор психологічних наук, професор, Національний університет «Острозька академія»
|