Реформування освітньої галузі в Україні сприяло тому, що зміст навчальних предметів, а також вимоги до випускника середньої загальноосвітньої школи значно змінилися. Знання не повинні носити суто теоретичний характер. Знання, уміння та навички повинні стати саме компетентністю, основною особливістю якої є практична спрямованість [1]. Це означає, що сформована лексична компетентність – це уміння розуміти лексичну наповнюваність мовлення та підбирати необхідні лексичні одиниці відповідно до комунікативної ситуації. Суспільні катаклізми (пандемія та війна) вимагали змін підходу до організації навчання в середніх загальноосвітніх школах, саме тому онлайн-навчання стало частиною кожного навчального уроку. Наразі на уроках англійської мови ми повинні організовувати навчання із застосуванням дистанційних форм організації навчального процесу та підбирати матеріал, який сприятиме формуванню компетентностей. Вирішити це складне завдання може допомогти включення онлайн-платформ в зміст уроку англійської мови. Питання застосування новітніх технологій на уроках іноземної мови стало предметом вивчення не лише учених з України, але і дослідників з усього світу, таких як: П. Асоянц, Р. Весселінов, М. Н. Джордж, П. Кер, А. Красуля, А. Кукульська-Хюльме, І. Нейшин , Г. Тренйнін, Хо Вінг, Н. Хоклі, Дж. Шифельбейн.
Використання онлайн-платформ на уроках англійської мови можуть застосовуватися для вирішення трьох основних завдань:
•задля організації навчального процесу загалом, наприклад MOODLE;
•задля уведення ігрового інструменту в зміст уроку, наприклад, LearningApps та Quizlet;
•задля вивчення саме лексичного матеріалу, наприклад, LinguaLeo, Duolingo, WordWall та ін.
Перш за все необхідно обовʼязково визначити, з якою метою буде використана онлайн-платформа, адже від цього залежить її вибір. Для формування саме лексичної компетентності на уроках англійської мови найбільш використовуваними будуть онлайн-платформи, які вирішують друге та третє завдання.
Під час відбору онлайн-платформ важливо дотримуватись таких критеріїв:
•економічність тимчасових витрат;
•відкритість платформи;
•надійність передачі всього необхідного обсягу змісту хоча б на рівні ознайомлення і первинного формування всіх необхідних умінь (способів дії);
•комфортність умов сприйняття нової навчальної інформації;
•можливості для активізації пізнавальної діяльності учнів: підвищення пізнавального інтересу для формування самостійності особистості в пізнанні;
•можливості для індивідуалізації педагогічного керівництва інтелектуальним розвитком особистості тощо [2].
Використовувати онлайн-платформи можна на будь-якому етапі уроку. Наприклад, завдання із платформи Learningapps ( мал. 1) можна задіяти на початку уроку, аби повторити тему «Fruit and Vegetables»: можна запропонувати дітям назвати, які фрукти та овочі вони бачать на екрані. Це ж завдання можна використати для вивчення нових лексем із зазначеної теми. Можна запропонувати спочатку назвати, які лексеми діти знають, а потім натиснувши на кожен фрукт або овоч, виконати ще одне завдання: обрати правильний переклад.
Мал. 1 Завдання із Leaningapps
На зазначеній платформі можна знайти багато завдань, наприклад, «знайди відповідник», «зʼєднай», «встав пропущене слово». Всі ці завдання зроблять урок різноманітним та цікавим.
На ще одній, досить популярній платформі WordWall можна створювати багато різноманітних завдань, вікторин та ігор. Функціонал цієї онлайн-платформи дозволяє організувати закріплення матеріалу за допомогою великої кількості вправ.
Таким чином, онлайн-платформи можуть стати засобом навчання, зручним інструментом, який значно полегшить роботу вчителя та частиною уроку англійської мови, яка сприятиме підвищенню інтересу учнів до вивчення англійської мови за рахунок ігрового моменту, який вони вносять.
Список літератури
1.Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року. 2016. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-р#Text (дата звернення: 12.07.2023)
2.Лісова, Ю. О., Клименко, О. П. Рекомендації з використання інтерактивних ігрових платформ у навчанні англійської мови у середній школі. Science and education: problems, prospects and innovations: Proceedings of IX International Scientific and Practical Conference. (Kyoto, May 26-28, 2021). Kyoto, 2021. P. 403-409.
_____________________________________________________________________
Науковий керівник: Панасюк Юлія Вікторівна, кандидат філологічних наук, Криворізький державний педагогічний університет
|