Стрес є неодмінною частиною повсякденного життя, і його викликають різні чинники, призводячи до різноманітної реакції організму. Проте, постійний або надмірний стрес може негативно впливати на фізичне і психічне здоров’я людини.
Науковці описують стрес як негативну реакцію організму на різноманітні фізичні, психологічні або емоційні впливи або ситуації. Ця реакція є природною та може бути корисною в надзвичайних обставинах. Стрес може бути фізичним, викликаним перевантаженням, захворюваннями або травмами. Психологічний стрес виникає через тривогу, страх або травми, пов’язані з минулими подіями. Емоційний стрес включає надмірні емоційні навантаження, конфлікти та неприємні ситуації [2; 3].
Серед ознак стресового стану можна виділити наступні: втрата здатності концентруватися на звичних справах; збільшення внутрішньої тривоги; відчуття проблеми там, де її не існує; постійне відчуття втоми; погіршення пам’яті, швидкі переривчасті думки і мова; дратівливість та виникнення болей (головні болі, болі у спині, шлункові розлади тощо); відсутність задоволення від улюбленої роботи; втрата соціальної активності (замкнутість, менше прояву ініціативи, втрата почуття гумору тощо); зловживання алкоголем або іншими засобами, що викликають залежність; зміна харчової поведінки (недоїдання або переїдання, втрата апетиту); недостатність часу на особисте життя тощо [2].
На основі аналізу психолого-педагогічної літератури нами виокремлено основні чинники, що зумовлюють стрес у вихователів закладів дошкільної освіти, зокрема:
– недостатність кваліфікованих кадрів, особливо у невеликих містах і селах, де вихователі вимушені виконувати різноманітні обов’язки через обмежену доступність персоналу;
– конфлікти з батьками, які виникають через різні погляди на виховання дітей та методи їх навчання;
– емоційне виснаження через велике емоційне, фізичне та психологічне навантаження, що супроводжує професійну діяльність вихователя;
– велика кількість обов’язків, які включають в себе підготовку навчальних планів, взаємодію з батьками, організацію заходів та інші завдання, що можуть викликати стрес через надмірну вимогливість та обсяг роботи;
– ризик захворювання, особливо у випадках, коли батьки приводять хворих дітей до закладу, що може призвести до інфекції вихователів та викликати стрес та загрозу для їхнього здоров’я;
– робота з дітьми, які мають проблеми з адаптацією, комунікацією або розвитком, що потребує додаткових навичок та терпіння;
– велика відповідальність, яку несуть вихователі за безпеку та добробут дітей, що може призвести до стресу через страх перед можлим небезпечним випадком в закладі дошкільної освіти.
Важливо мати ефективні стратегії управління стресом та шукати підтримку у разі потреби. Для зменшення впливу стресу можна використовувати конкретні методи та прийоми для створення позитивних думок, такі як методи релаксації, медитації та фізичної активності. Однак також важливо навчитися розвивати стресостійкість, щоб зменшити чутливість до чинників, які можуть викликати стрес, і уникати негативних наслідків для фізичного та психологічного здоров’я [1].
Безумовно, необхідно розвивати стресостійкість серед вихователів для успішної роботи в закладах дошкільної освіти. Існують різні методи та засоби для формування цієї якості, зокрема:
– чітке планування робочого дня допомагає уникнути тиску та дозволяє включити час для підтримки власних сил і енергії;
– обмін досвідом та спілкування з колегами інших вихователів і фахівців у сфері освіти може допомогти знайти рішення для проблемних питань та надати підтримку один одному;
– фізична активність та збалансована харчова поведінка сприяють зниженню рівня стресу та підтримують енергію та концентрацію протягом робочого дня;
– набуття нових навичок та знань може стати інструментом подолання стресу і розвитку особистості;
– обговорення проблем з близькими, друзями, колегами або фахівцями може допомогти знайти рішення та поділитися думками та почуттями;
– у разі надто великого або тривалого стресу важливо звертатися до фахівця для отримання психологічної підтримки.
Отже, проблема формування стресостійкості у вихователів закладів дошкільної освіти є важливою проблемою сучасності. Використання різноманітних методів та засобів сприяє поліпшенню реакцій на стресові ситуації, зменшенню негативного впливу стресу на організм і підвищенню загального рівня ефективності та самопочуття.
Список літератури:
1. Збарак О. Управління стресом. Техніки з метою збереження психологічного здоров’я учителя Психолог. 2018. № 1-2. С. 18-22.
2. Калошин В. Ф., Павлютенков Є. М., Крижко В. В. Стрес у педагогічній діяльності В.Ф. Калошин конфлікти: сутність і подолання Харків, 2008. С. 107-220.
3. Наугольник Л. Б. Психологія стресу: підручник. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2015. 324 с.
__________________________________________________________
Науковий керівник: Тітаренко Світлана Анатоліївна, кандидат педагогічних наук, доцент, Глухівський національний педагогічний університет імені О. Довженка
|