Інтерактивні технології навчання наразі є домінуючими в освітньому просторі України (саме їм належить левова частка аудиторних годин у робочих планах навчальних та професійних програм освітніх закладів вищої школи та закладів післядипломної освіти). Із входженням нашої системи освіти у Болонський освітній процес ця ситуація, безперечно змінилася, що сприяє зростанню якості освіти та рівню професійності фахівців, їхній мобільності, конкурентоспроможності на ринку праці [1, 2, 3].
У вищій школі невід’ємною формою організації навчального процесу є лекція. Її основна дидактична мета – формування орієнтувальної теоретичної основи для подальшого засвоєння студентами навчального матеріалу [4]. Для активізації пізнавальної діяльності студентів важливо відійти від традиційної моделі викладання лекцій, яка здебільшого орієнтована на пасивне сприймання студентами змісту навчального матеріалу. З цією метою варто використовувати новітні технології, які дозволять залучити студентів до активного обговорення, мобілізують їхню пізнавальну діяльність.
На нашу думку, важливим моментом, що підвищить ефективність лекцій, може бути введення таких методів навчання як дискусія та бесіда. Організовуючи дискусію під час лекції, викладач повинен заздалегідь визначити мету введення дискусії, сформулювати питання, визначити місце дискусії у структурі лекції та її тривалість, підсумкове узагальнення повинно стати містком, зв’язуючим моментом із подальшим викладенням матеріалу лекції [5].
Наприклад, під час розгляду теми “Якісні реакції катіонів” для студентів 2 курсу, для організування дискусії можна використати такі теми для обговорення на лекції: “Макро- та мікроелементи та їх роль для людського організму”; “Використання неорганічних сполук в якості медичних препаратів”; “Забруднення навколишнього середовища йонами важких металів” тощо.
Використання бесіди на лекції дозволить зняти монотонність навчання, активізувати мислення, підвищити інтерес до навчання. Педагог може звертатися безпосередньо до когось із студентів, або до всієї аудиторії. Значні можливості для проведення бесіди має використання так званої “лекції з пропусками”. На першому етапі студенти знайомляться із опорним конспектом лекції, умовними позначеннями та завданнями, що пропонуються для самостійного виконання. На лекції викладач організовує активне обговорення студентами питань, надає їм можливість виступити з доповненнями. Студенти роблять необхідні записи і помітки в опорному конспекті, отримують відповідь від викладача на питання, які виникли у процесі підготовки до лекції. [6].
Для проведення занять з аналітичної хімії зі студентами-фармацевтами 2 курсу на кафедрі медичної та фармацевтичної хімії можна запропонувати декілька варіантів проведення дискусій. Найпопулярнішою є дискусія у формі “Питання та відповіді”; її можна застосовувати, зазвичай, після лекції як елемент засвоєння знань, вияснення сумнівних місць. Питання можуть задавати слухачі викладачеві і навпаки. Багато педагогічних тренінгів використовують питання та відповіді як самостійний метод навчальної роботи. Правильно і логічно підібрані питання, поставлені в добрій послідовності, дозволяють групі самостійно прийти до очікуваних розв’язків. Учасники можуть отримати переконання, що самі розв’язали проблему, а не отримали її готовий розв’язок. Виходячи з усього сказаного вище, можна зробити висновок, що впровадження інтерактивних технологій вносить у звичну систему вивчення аналітичної хімії на фармацевтичному факультеті ВДНЗ “Буковинський державний медичний університет” привабливу для студентів новизну, змінюються усталені традиції предметного викладання, а найголовніше – досягнення освітніх стандартів відбувається більш інтенсивно і цілісно. Інтерактивність, оригінальність і оперативність даних технологій робить їх популярними як серед викладачів, так і серед студентів, а в кінцевому результаті їх систематичне впровадження підвищує ефективність навчального процесу.
Література.
1.Болонський процес: головні принципи входження в Європейський простір вищої освіти / Упорядники Журавський В.С., Згуровський М.З. – К.: ІОЦ “Видавництво “Політехніка”, 2003. – 200с.
2.Вища освіта України і Болонський процес // Навч.пос. / За ред. Кременя В.Г. – Київ – Тернопіль, 2004. – 110с.
3.Болонський процес: документи / Укладачі: Тимошенко З.І., Греков А.М., Гапон Ю.А. – К.: Вид-во Європ. ун-ту, 2004. – 169с.
4.Ортинський В. Л. Педагогіка вищої школи: навч. посіб. [для студ. вищ. навч. закл.] / В. Л. Ортинський. – К.: Центр учбової літератури, 2009. – 472 с.
5.Січкарук О. І. Інтерактивні методи навчання у вищій школі: Навчально-методичний посібник. / О. І. Січкарук. – К.: Таксон, 2006. – 88 с.
6.Софій Н., Кузьменко В. Активне навчання: обговорення, інтерактивні лекції, рольові ігри, мозкові штурми. [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://osvita.ua/school/theory/1345/
|