:: ECONOMY :: РОЛЬ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ФОРМУВАННІ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ УЧНІВ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ :: ECONOMY :: РОЛЬ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ФОРМУВАННІ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ УЧНІВ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ
:: ECONOMY :: РОЛЬ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ФОРМУВАННІ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ УЧНІВ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 36

Термін подання матеріалів

17 грудня 2024

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

РОЛЬ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ФОРМУВАННІ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ УЧНІВ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ

 
27.10.2023 15:45
Автор: Коширова Кристина Романівна, здобувач першого (бакалаврського) рівня вищої освіти 4 року навчання, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди; Рудічєва Наталія Костянтинівна, докторант кафедри освітології і інноваційної педагогіки, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди
[3. Педагогічні науки;]

ORCID: 0000-0002-6490-7854 Рудічєва Н.К.


В умовах воєнного стану, соціально-економічної нестабільності в суспільстві  відбувається постійне накопичення емоційної напруги, підвищення рівня конфліктності. В цей період надзвичайно важливим стає знаходження як емоційного балансу, так і балансу між фізичними і духовними проявами в цьому світі.

У Національній доктрині розвитку освіти України підкреслено, що освіта має ґрунтуватись на гуманістичних засадах, а загальнолюдські цінності, життя і здоров’я людини, її творчий розвиток – мають бути у пріоритеті в освітньому процесі в закладах освіти. 

Дослідженням цінностей та формуванням ціннісних орієнтацій молоді займаються багато науковців: І. Бех, М. Боришевський, Т. Калюжна, З. Карпенко, Л. Коберник, О. Савченко та інші. 

У науково-довідковій літератури категорію «цінностей» представлено по-різному. Деякі науковці вважають це поняття як  вартість будь-якого предмету, спираючись на таке розуміння «цінність-вартість»; інші наголошуються на тому, доцільно розглядати цінність як суб’єктно-об’єктну значущість. Розуміючи, що поняття «цінності» має багатоаспектні трактування, одним із головних аспектів є поєднання матеріального і духовного початку.

Маючи вагомий «потенціал» освіта має закладати основи життєдіяльності людини згідно з гуманістичними цінностями. О. Савченко виділяє дві системи цінностей: цінності, на які має спиратись освітня сфера зараз і у майбутньому (у перспективі); цінності, які мають, «народжуватись» і формуватися безпосередньо в освітньому процесі [6, с. 3–6].  

Дослідники зазначають, що цінності та ціннісні орієнтації є підґрунтям для успішної взаємодії людини з навколишнім середовищем, як соціальним, так  і природним, визначають її життєві стратегії. Саме ціннісне ставлення до світу є однією із  надважливих характеристик людського буття. Поняття «ціннісні орієнтації» Л. Коберник пропонує розуміти як психологічні новоутворення особистості, що утворюють певну систему світосприйняття і світогляду особистості і проявляються у ставленні до себе, до інших людей, до суспільства в цілому як найвищої цінності [3]. Основою світогляду людини є ціннісні орієнтації, і входять до внутрішньої структури особистості. Сформовані ціннісні орієнтації є «внутрішнім стрижнем» людини, що забезпечує стабільність у світогляді і поведінці особистості, і проявляється у певному типі поведінки людини, в її інтересах, потребах, переконаннях [4, c. 9]. М. Підлісний представляє процес присвоєння цінностей через засвоєння інформації, її трансформації з переходом до власного розуміння. Крім того, дослідник,  розкриваючи процес пізнання й прийняття цінностей, виділяє ще два рівні або компоненти в структурі ціннісних орієнтацій: когнітивний (змістовий) та емоційний [5, с. 29].

Саме від характеру прояву емоцій та рівня сформованості емоційного інтелекту залежить успішність процесу формування в учнів молодшого шкільного віку ціннісних орієнтацій. Американський психолог Д. Гоулмен у праці «Emotional Inteligence» підкреслював, що здатність людини керувати своїми емоціями EQ допоможуть досягти успіху в житті. Науковець трактував емоційний інтелект як підструктуру соціального інтелекту, яка включає «здатність відстежувати власні та чужі почуття й емоції, розрізняти їх і використовувати цю інформацію для направлення мислення і дій» [2].

Як зазначає М. Шпак, функціональні характеристики емоційного інтелекту представлені системою емоційних ставлень до себе як до суб’єкта пізнання, до світу та інших людей, що відбувається у взаємодії [7, с. 286].  

Молодший шкільний вік є найоптимальнішим періодом формування ціннісних орієнтацій. У молодшому шкільному віці відбуваються кардинальні зміни: дитина стає учнем і починає систематичне учіння, змінюються стосунки з дорослими, серед яких авторитетом стає учитель [1, c. 137]. На формування світосприйняття і ціннісних орієнтації у цей віковий період вагомий вплив має розвинена емоційна сфера дитини. Характерними особливостями розвитку емоційної сфери учнів молодшого шкільного віку є посилення витримки і усвідомлення у прояві емоцій, підвищення стійкості емоційного стану. Учні цього віку більш урівноважені, вчаться гальмувати імпульсивні емоційні прояви.

Лише через власні емоційні переживання побаченого або почутого і «проживання» їх, учні можуть набути певні цінності, спиратись на них у подальшій діяльності. М. Шпак слушно підкреслює, що емоційний інтелект необхідно розглядати у контексті «діяльність», саме в діяльності інтелект розвивається і розкривається [7, с. 286]. Підтримуємо позицію М. Шпак, і зазначимо, що ціннісні орієнтації можна сформувати, але здатність до рефлексії набувається лише у діяльності, емоційно насиченій. В початковій школі формується не лише загальноціннісний інтелектуальний і соціальний, а й емоційний «багаж», з яким учень буде дорослішати. Нова парадигма освіти вимагає пошуку шляхів встановлення гармонії між емоціями і розумом, між головою і серцем. 

Список літератури:

1. Бех І. Д. Виховання особистості. У 2-х кн. Кн 1: Особистісно орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади. Київ : Либідь, 2003. 280 с.  

2. Ґоулман Д. Емоційний інтелект : пер. з англ. С.-Л. Гумецької. Харків : Віват, 2020. 512 с. 

3. Коберник Л. О. Роль та місце ціннісних орієнтацій у формуванні особистості. Наука і освіта. 2008. № 4-5. С. 28-33.  URL: http://dspace.pdpuф.edu.ua/bitstream/123456789/5359/1/Kobernik.pdf

4. Панченко Л.М. Формування ціннісних орієнтацій молоді в період системної трансформації українського суспільства : автореф. дис. … канд. філософ. наук : 09.00.03. Київ, 2003. 

5. Підлісний М. М. Проблеми аксіології та шляхи їх вирішення : моногр. Дніпро : Видавець Біла К. О., 2020. 164 с.

6. Савченко О.Я. Альтернативні можливості початкової освіти. Початкова школа. 1994. № 5. С. 3-6.

7. Шпак М. Емоційний інтелект у контексті сучасних психологічних досліджень . Психологія особистості, 2011. № 1. С. 282–288. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Po_2011_1_36




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
APPLICATION OF MODERN EDUCATIONAL TECHNOLOGIES AS A FACTOR OF INNOVATION THAT IMPROVES THE QUALITY OF EDUCATION
24.10.2023 20:18
ПРО ПЕРЕВАГИ ГРУПОВОГО НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ З ДИСЦИПЛІНИ «ВИЩА МАТЕМАТИКА» В АГРАРНОМУ ЗВО
24.10.2023 20:04
ПОНЯТТЯ МЕДІАТЕКСТУ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНОЇ ПАРАДИГМИ МОВНОЇ ОСВІТИ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
24.10.2023 19:43
МОРАЛЬНО – ЦІННІСНЕ ВІДНОШЕННЯ ДО ПРИРОДИ ЯК СКЛАДОВА ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ОСОБИСТОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ
24.10.2023 09:33
АЛГОРИТМ-МОДЕЛЬ ДИФЕРЕНЦІЙОВАНОГО ОЦІНЮВАННЯ ДИСТАНЦІЙНОГО ВИКОНАННЯ ЛАБОРАТОРНИХ РОБІТ
23.10.2023 21:24
ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ АНАЛІТИЧНОЇ ХІМІЇ МАЙБУТНІМ МАГІСТРАМ ФАРМАЦІЇ В УМОВАХ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ
23.10.2023 18:53
РОЛЬ ТЕРАПЕВТА МОВИ І МОВЛЕННЯ У РЕАБІЛІТАЦІЙНОМУ ПЕРІОДІ ПІСЛЯ ІНСУЛЬТУ
22.10.2023 23:42
ДО ПИТАННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ФОРМУВАННЯ ОДНІЄЇ З КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ НУШ «ЕКОЛОГІЧНА ГРАМОТНІСТЬ І ЗДОРОВЕ ЖИТТЯ»
22.10.2023 22:35
ПРОФЕСІЙНА СПРЯМОВАНІСТЬ НАВЧАННЯ - ВАЖЛИВЕ ЗАВДАННЯ ПРОЦЕСУ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ПРЕДСТАВНИКА ЮРИДИЧНОЇ ПРОФЕСІЇ
22.10.2023 18:24
ОСОБЛИВОСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ ЗМІШАНОГО ТА ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В ІФНМУ ПІД ЧАС ВОЄННИХ ДІЙ В УКРАЇНІ
17.10.2023 20:46




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.206 сек. / Mysql: 1599 (0.156 сек.)