Інклюзивна освіта – це підхід до викладання та навчання, спрямований на надання рівних можливостей усім учням, незалежно від їхніх індивідуальних здібностей, походження чи потреб [1, 2]. Інклюзія в фізичній культурі та спорті створює підґрунтя для прийняття різноманіття людської спільноти, забезпечення їх рівноправності, що сприяє реалізації провідної ідеї інклюзії: від інтегрування в освітній (спортивний) заклад до інтегрування в суспільство [3]. Сьогодні у більшості розвинутих країн відмовилися від застосування слова «інвалід» зв'язку з його негативним психологічним навантаженням. Водночас, аби не порушувати прав людей, зокрема формуючи та поглиблюючи негативні стереотипи, треба й правильно вживати терміни. У січні 2018 року діючий президент України підписав закон щодо виключення з українського законодавства та вжитку терміну «інвалід» [4, 5, 6].
Інвалідність – повна або часткова втрата внаслідок захворювання, травм і вроджених дефектів здатності до самообслуговування, самостійного пересування, спілкування, контролю власної поведінки, навчання і заняття трудовою діяльністю, тобто стійке порушення (зниження або втрата) загальної або професійної працездатності [7]. Аналізуючи публікації електронних джерел та законодавчих документів визначили що інвалідність та інваліди недостатньо представлені в історії освіти Англії та України.
Римське право, яке стало основоположним у законодавстві більшості європейських країн, закріпило юридичний статус повної безправності людей з обмеженнями майже до ХХ ст. Законодавство захищало «повноцінну більшість» від «неповноцінної меншості», жорстко фіксуючи обмеження громадянських прав інвалідів [10]. Виявивши відмінності в розвитку «Інклюзії в спорті» та «Інклюзії в навчанні» вважаємо за необхідне визначити та продемонструвати основні підходи, що різняться в Україні та закордоном.
Мета дослідження – аналіз наукових публікацій, законодавчих актів та електронних джерел з метою окреслення проблем інклюзивного навчання та впровадження засобів спорту інклюзивне навчання в Україні та закордоном (Велика Британія).
Методи дослідження: аналіз літературних джерел, синтез, узагальнення
Проаналізувавши законодавчі акти країни Англії визначили, що виключення дітей з обмеженими можливостями зі шкіл Англії було до 20-го століття. Це відображається в тому, як інвалідність і відмінності ігнорувалися в офіційних історичних роботах [8]. Але на сьогодні в Англії існують закони, які усунули деякі перешкоди доступу та участі в освіті, та звичайному соціальному житті, а саме: Закон про дискримінацію осіб з обмеженими можливостями (1995 р.); Закон про спеціальні освітні потреби та обмеження життєдіяльності (2001 р.) [11].
Унікальна здатність спорту долати мовні, культурні та соціальні бар’єри робить його чудовою платформою для стратегій залучення та адаптації. Крім того, загальна популярність спорту та його переваги для фізичного, соціального та економічного розвитку роблять його ідеальним інструментом для сприяння інтеграції та добробуту людей з обмеженими можливостями. Головні медичні працівники Великої Британії Chief Medical Officers (CMOs) опублікували нові вказівки, згідно з якими діти та молодь з обмеженими можливостями повинні приділяти 20 хвилин фізичних вправ на день і займатися силовими вправами та силовими вправами тричі на тиждень. Дітям та молодим людям з обмеженими можливостями рекомендовано займаютися аеробною фізичною активністю від середньої до високої інтенсивності 120-180 хвилин на тиждень (наприклад, 20 хвилин на день або 40 хвилин тричі на тиждень). Це можуть бути піші прогулянки (на кріслі-колісному) або їзда на велосипеді. Три рази на тиждень вони виконують складні, але керовані вправи на силу та рівновагу, що особливо корисно для сили м’язів і моторики.
Мета уряду країни Англії полягає в тому, щоб мати кваліфікованих вчителів, які зможуть побачити дітей з ООП на ранньому етапі та забезпечувати відповідну підтримку їх потребам. Діти з діагнозом розлад спектру аутизму (РАС) або дефіциту уваги/гіперактивності (СДУГ) мають вищий ризик гіподинамії, і сприяння фізичній активності серед дітей з СДУГ були обмеженими (Murphy and Carbone, 2018; Bandini, 2021 ). Регулярна фізична активність позитивно впливає на фізичні якості та увагу дітей із СДУГ ( Ziereis and Jansen, 2015 ; Christensen et al. , 2023).). На сьогодні уряд зосередив увагу на задоволенні потреб учнів з особливими освітніми потребами (ООП) в рамках стандартів кваліфікованого статусу вчителя, як в Україні та і в країнах Європи.
Понад 1,5 мільйона учнів в Англії мають особливі освітні потреби (SEN) Збільшення на 87 000 порівняно з 2022 роком. Зросла як кількість учнів, які мають освіту, охорону здоров’я та догляду (план EHC), так і підтримка SU: частка учнів з планом EHC зросла до 4,3%. з 4,0% у 2022 році. Частка учнів з адаптованими потребами, але без плану EHC (підтримка SEN) зросла до 13,0%, порівняно з 12,6% у 2022 році. Обидва мають тенденцію до зростання з 2016 року. Найпоширеніший тип потреб для людей з планом EHC – це розлад спектру аутизму, а для тих, хто має спеціальну освітню підтримку, це мовні, мовні та комунікаційні потреби [11].
Аналізуючи заклади освіти та принципи зарахування дітей та особливості навчання визначено, що в Україні згідно постанови Кабінету Міністрів України № 483 «Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2019 р. № 530 і від 15 вересня 2021 р. № 957». Заклад освіти не може відмовити в організації інклюзивного навчання дитини з особливими освітніми потребами та створенні інклюзивної групи/классу. В Англії існує безліч шкіл, які допоможуть дітям із цими особливостями навчатися та соціалізуватися. Abingdon House School (Лондон). Невелика приватна школа спільного навчання, розрахована на 60 учнів від 5 до 13 років. Оскільки школа спеціалізується на роботі з дітьми, які мають складнощі у навчанні (дислексію, особливі мовні та мовні потреби та інші особливості), уроки проводяться у невеликих класах з вчителями, помічниками, терапевтами та навченим персоналом. Fairly house (Лондон). Приватна школа для хлопчиків і дівчаток віком від 5 до 16 років, які мають особливі труднощі в навчанні (дислексія та дисфазія). Це школа, де всі діти розуміють одне одного, оскільки стикалися зі схожими труднощами. І вперше зазнавши успіху та радості навчальних досягнень, які обов'язково чекають на них у школі, діти можуть відновити свою самооцінку та впевненість. Blossom house school (Лондон). Приватна спеціалізована денна школа для дітей віком від 3 до 19 років з труднощами мови, мови та спілкування. Усі класи багатофункціональні та відповідають Національній навчальній програмі. Мовні, фізіо- та ерготерапевти, мовні фахівці та вчителі ведуть спільну роботу у класі. У школи є кампус у центрі Лондона для учнів віком від 3 до 8 років (і ясла для дітей віком до 3 років). The rainbow school for children with autism (Лондон). Приватна спеціальна незалежна денна школа для дітей віком від 4 до 11 років. Це школа програми ABA/VB (Applied Behavior Analysis and Verbal Behavior), яка пропонує широкий та збалансований навчальний план, приділяючи особливу увагу розвитку функціональної комунікації [12].
Аналізуючи дані щодо роботи з дітьми, які мають особливості фізичного та психічного розвитку визначили, що у Швеції обласна федерація спорту підтримує спортивний рух шляхом розвитку громадської освіти та спортивних товариств, а також шляхом співпраці та підтримки всіх спортивних клубів. У проекті PAP залучено координатора від обласної федерації спорту. Місцеві спортивні клуби отримали запит від координатора на участь у проекті PAP, та спортивні клуби, які брали участь у проекті PAP, отримали фінансову підтримку обласної федерації спорту. Тренери з місцевих спортивних клубів очолили захід і запропонували адаптацію до регулярних занять для дітей з РАС або СДУГ. Тренери виконували заходи добровільно та отримували інформацію про дітей з РАС та СДУГ від регіональної федерації спорту та спеціалістів CAP. Дітям та їх батькам, які відвідували амбулаторію для чергового огляду, було запропоновано. В результаті дослідження визнали, що батьки були приємно здивовані здібностями своїх дітей у спорті
Все вище вказане підтверджує активну працю, як педагогів та фахівців фізичного виховання та спорту в Україні та закордоном про необхідність включення в процес навчання засобів спорту для покращення когнітивних та розумових функцій учнів інклюзивних класів. Державна політика України має базуватися на оптимізації процесу інтегрування учнів з особливими потребами у загальноосвітній простір з урахуванням соціально-економічних особливостей функціонування нашої держави [9].
Література
1.Бойко В.О. Інклюзивна освіта: до питання визначення поняття та особливостей її запровадження. Психолого-педагогічні науки. 2012. № 4 С. 1-4
2.Інклюзивна освіта в Україні. Електронний ресурс: http://inclusiveeducation.org.ua/gromadski-organizaciyi
3.Шевчук О., Когут І., Маринич В. Бібліометричний аналіз наукових публікацій за напрямом «Інклюзія в спорті» у базі даних Web of Science Core Collection. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023; 1: 75–83 DOI: 10.32652/tmfvs.2023.1.75–8
4.Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо застосування терміна «особа з інвалідністю» та похідних від нього
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2581-19#Text
5.Підписання закону діючим президентом
https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2383039-iz-ukrainskih-zakoniv-viklucat-termin-invalid.html
6.Міністерство Юстиції https://minjust.gov.ua/m/str_23359
7.Felicity Armstrong. Disability, Education and Social Change in England since 1960. History of Education 2007., 36(4):551-568. Рр..1-21
8.Інвалідність та суспільство:навчально-методичний посібник. За заг. редакцією Байди Л.Ю., Красюкової – Еннс О.В. / Кол. авторів: Байда Л.Ю., Красюкова. Еннс О.В., Буров С Ю., Азін В.О., Грибальський Я.В., Найда Ю.М. К., 2012. 216 с.
9.Алла Колупаєва Інклюзивна освіта як модель соціального устрою. Особлива дитина: навчання і виховання, № 2, 2014. С. 8-18
10.https://explore-education-statistics.service.gov.uk/find-statistics/special-educational-needs-in-england#dataBlock-f1ebe839-7842-4a53-9b8c-0806616d2546-charts
11.https://www.gov.uk/government/news/new-guidelines-to-support-disabled-children-to-be-more-active
12.https://www.languageinternational.com/english-schools-london-47
|