Дидактика сприяє поліпшенню якості навчання та підвищенню його ефективності. Об’єктом дидактики вищої школи є навчальний процес як вид діяльності. Ця галузь педагогіки допомагає діяльності того, хто навчає, і того, хто навчається, покращує їх взаємодію.
Німецький педагог Вольфганг Ратке (1571-1635), винайшов «дидактику» як науку, що досліджує теоретичні основи процесу навчання. Англійський філософ Френсіс Бекон (1561-1626) визначив дидактику як самостійну наукову галузь. Як «універсальне мистецтво навчати всього всіх» трактував дидактику чеський педагог Ян Амос Коменський (1592 – 1670).
Навчальна діяльність на кафедрі гігієни та екології ПДМУ здійснюється згідно загальних принципів навчання сформульованих ще німецьким педагогом Вольфгангом Ратке, а саме:
- матеріал навчальної дисципліни викладається у відповідності до визначеної робочою програмою послідовності модулів, які вміщують в собі набір пов’язаних між собою тем;
- для вітчизняних здобувачів вищої освіти навчання здійснюється виключно українською мовою;
- в процесі опрацювання тем, для кращого засвоєння інформації, застосовується повторення та закріплення матеріалу за допомогою тестового контролю, розв’язання ситуаційних задач чи усних відповідей;
- навчання здійснюється без примусу, виключно на основі вмотивованості аудиторії результатом навчання;
- навчальний матеріал подається в доступній зрозумілій формі;
- при вивченні комплексу тих чи інших факторів навколишнього середовища застосовується принцип «від часткового до загального, від відомого до невідомого»;
- навчання спирається на індукцію (наприклад, зворотний вплив факторів навколишнього середовища на людину як результат її діяльності), дедукцію (наприклад, побудова ситуаційних задач на основі вже засвоєної інформації щодо того чи іншого фактора навколишнього середовища) та підтвержений досвід провідних спеціалістів медико-профілактичної галузі.
Також під час навчання постійно використовується різного роду дидактичний матеріал. Дидактичний матеріал — особливий тип навчального матеріалу, а саме: навчальні посібники, таблиці та схеми наповнені текстами, цифрами, малюнками, прилади (люксметр, анемометр, кататермометр, шумомір, гігрометр, газоаналізатор та ін.), реактиви, лабораторний посуд та досліджуваний матеріал (наприклад, санітарно-гігієнічна експертиза хліба, борошна, молока, води), які надаються здобувачам вищої освіти для практичної чи самостійної роботи в навчальній кімнаті або демонструються викладачем перед всією аудиторією. Цей вид навчального матеріалу задіює різні види пам’яті (образну, емоційну, рухову, словесно-логічну, оперативну, мимовільну), що сприяє кращому сприйманню і запам’ятовуванню матеріалу.
Дистанційний формат навчання дозволяє використовувати й більш сучасний варіант дидактичних матеріалів. Мова йдеться про електронні дидактичні матеріали. Їх використання дозволяє:
- поєднувати різні види робіт ( індивідуальну, групову з колективною);
- покращувати мотивацію навчання шляхом використання різних видів діяльності і джерел інформації;
- знаходити різні шляхи вирішення поставленої проблеми;
- аналізувати помилки і оцінки;
- здійснювати контроль зі зворотним зв'язком он-лайн;
- візуалізовувати навчальний матеріал;
- створювати варіанти демонстрації навчального матеріалу;
- надавати доступ до електронних підручників, довідників, відео, презентацій;
- розвивати інформаційні компетенції викладачів та студентів.
Під час карантину спричиненого пандемією Covid-19 і після його відміни, та з початком воєнних дій в Україні практика використання прикладних програм загального призначення (ZOOM, Google Meet, Moodle) у якості електронного дидактичного засобу навчання стала вже звичною для проведення занять он-лайн.
То ж, ефективно залучити увесь арсенал дидактичних засобів навчання є важливим завданням науково-педагогічних працівників вищих медичних закладів – створити максимально захопливу атмосферу для підвищення зацікавленості навчальною дисципліною і отримання потрібного результату, а саме, високого рівня засвоєння знань і вміння їх застосовувати.
Список використаних джерел:
1. Біляковська О. О., Мищишин І. Я., Цюра С. Б.. Дидактика вищої школи: навч. посіб. Львів: ЛНУ ім. Івана Франка, 2013. 360 с.
2. Нагаєв В.М. Педагогіка вищої школи: Навчальний посібник. Х.: «Стильна типографія», 2019. 267 с.
3. Педагогічний словник (українська). Київ: Педагогічна думка, 2001. С.142–143.
|