Процесна інтеграція в ланцюгах постачання товарів підприємств торгівлі є важливим стратегічним завданням для ефективного функціонування та підвищення конкурентоспроможності підприємства торгівлі на ринку. Однією з передумов інтеграції є як налагодження взаємозв’язків між постачальниками та підприємствами торгівлі, так й зв’язків зі споживачами. Процесна інтеграція - це процес об'єднання різних систем, процесів або компонентів у єдину функціональну структуру з метою покращення спільної роботи та взаємодії між ними. Процесна інтеграція може бути важливою в будь-якій галузі, де необхідно забезпечити взаємодію між різними компонентами або системами для досягнення ефективності та результативності. Інтеграція повинна призводити до синергії. Синергія в процесній інтеграції означає досягнення позитивного взаємовигідного ефекту, коли різні компоненти, елементи або процеси об'єднуються в єдину систему чи структуру та взаємодіють між собою для досягнення найкращих результатів, тобто синергія в процесній інтеграції допомагає створити цілісну систему, де компоненти підсилюють один одного. Цей підхід особливо важливий в контексті бізнесу та управлінні, коли підприємство може об'єднувати різні бізнес-процеси, відділи та ресурси тощо для підвищення продуктивності та досягнення стратегічних цілей. Синергія може виникати при об'єднанні компаній, впровадженні нових систем управління, оптимізації ланцюга постачання та інших процесах. Наприклад, інтеграція може допомогти скоротити витрати або підвищити якість обслуговування споживачів.
Так, Д. Бауерсток та Д. Клосс у своємо дослідженні визначають, що для ефективного функціонування підприємств на ринку необхідно отримати максимальні вигоди від впровадження логістичних підходів на основі інтеграції та зазначають, що «коли логістичні операції у значній мірі інтегровані і утворюють ключову сферу компетентності, вони є джерелом стратегічних переваг. Впевненість у тому, що інтеграція системи забезпечує значно більші результати діяльності, ніж результати управління окремими функціями, складає осново для створення парадигми логістики» [1, с. 47].
Підприємства торгівлі повинні розробляти стратегії, спрямовані на покращення процесної інтеграції. Для цього необхідно визначити ключові бізнес-процеси верхнього рівня, які сприяють вибору стратегії інвестування в технології та розвиток взаємовідносин з постачальниками. Проте процесна інтеграція вимагає наявності сучасних інформаційних технологій, які дозволяють збирати, аналізувати та обмінюватися даними в реальному часі. ІТ-інфраструктура допомагає зменшити час на дослідження попиту, знижує рівень запасів та покращує координацію у ланцюгу постачання.
Проте, інтеграція може призводити до підвищення рівня ризиків, особливо під час оголошення воєнного стану в Україні. Руйнування логістичної інфраструктури країни призводить до збоїв у ланцюгу постачання та, відповідно, затримок у доставці товарів, може призвести до втрат товарів під час транспортування чи зберігання. В країні постійно виникають загрози безпеки персоналу, особливо тих, які здійснюють перевезення та доставку товарів. Підприємства торгівлі вимушені змінювати стратегію постачання товарів. Загалом, формування процесної інтеграції в ланцюгах постачання товарів на підприємствах торгівлі передбачає не тільки технічну інтеграцію, але й стратегічне планування, аналіз та управління ризиками, які можуть виникати під час цього процесу. Тому, виникає необхідність у постійному дослідженні, наскільки інтеграція допомагає зменшити ризики у ланцюгах постачання, пов'язані зі змінами цін, надзвичайними подіями, дефіцитами виробництва тощо. Тільки враховуючи ці основні положення та передумови, підприємства можуть забезпечити ефективне та стабільне функціонування ланцюгів постачання.
Визначення результативності впровадження процесної інтеграції в ланцюгах постачання товарів на підприємствах торгівлі вимагає комплексного підходу та врахування методичних підходів для оцінювання їх результативності. Для цього необхідно: - визначити ключові показники продуктивності (KPIs), які відображають різні аспекти інтеграції в ланцюгах постачання, наприклад, KPIs час доставки товарів, вартість постачання, рівень запасів, точність прогнозування тощо [2]; - проводити постійний моніторинг та звітність про виконання KPIs та інших показників результативності; - оцінювати бізнес-процеси, якість надання логістичних послуг, відстеження браку тощо; - аналізувати фінансові показники результативності, що пов'язані з інтеграцією в ланцюг постачання, такі як зменшення витрат, збільшення прибутку, покращення обороту капіталу, показник ROI в інвестування товарних запасів та інші; проводити постійний моніторинг задоволеності споживачів для оцінювання рівня задоволеності надання логістичних послуг завдяки інтеграції в ланцюзі постачання; оцінювати продуктивність діяльності працівників, постійно проводити дослідження як інтеграція впливає на продуктивність працівників, зокрема їх ефективність у виконанні завдань та співпрацю в команді; - залучати стейкхолдерів, оскільки важливо залучати постачальників, клієнтів та внутрішні підрозділи, для отримання різних перспектив та оцінювання результатів.
Ці методичні підходи допоможуть визначити результативність впровадження процесної інтеграції в ланцюгах постачання товарів на підприємствах торгівлі та вжити заходи для покращення цієї результативності.
Список літератури:
1.D. J. Bowersox, D. J. Closs and M. B. Cooper, “Supply Chain Logistics Management,” McGraw-Hill, New York, 2007.
2.Н.А. Бочарова Взаємозв’язок показників ефективності й результативності ланцюгів постачання. URL : https://doi.org/10.30977/ETK.2225-2304.2022.39.125
_____________________________________________________
Науковий керівник: Ільченко Наталія Борисівна, доктор економічних наук, професор, Державний торговельно-економічний університет, м. Київ
|